ضرورت فضاسازی شهرها برای ماه محرم
کد خبر: 3917192
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱

ضرورت فضاسازی شهرها برای ماه محرم

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال‌وبختیاری بر تلاش گسترده برای ایجاد فضای محرمی تاکید کرد و گفت: فضاسازی شهری و پیگیری شهرداری در این امر، مسئله «هر خانه، یک حسینیه» و نمودار کردن این فضا در سطح استان و کشور بسیار مهم است.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال‌وبختیاری، ۲۷ مردادماه در نشست مشترک کارگروه عزاداری محرم و صفر و ستاد سامان‌دهی شئون فرهنگی، اظهار کرد: عزاداران سید و سالار شهیدان به‌هیچ وجه نمی‌توانند از عاشورا، این مکتب انسان‎ساز فاصله بگیرند و از طرف دیگر با شرایطی مواجه هستند که محدودیت‌هایی بر آنان تحمیل شده است، این برنامه‌ریزی‌ها برای حل و رسیدگی به این دو مسئله بوده تا برگزاری مراسمات به زیبایی صورت بگیرد تا محرم با شور و حرارت برگزار شود و در عین حال آفات جانبی برای حسینیان وجود نداشته باشد.

وی بهانه ندادن به دست دشمنان را در چنین شرایطی مهم ارزیابی کرد و افزود: بیگانگان منتظر سوءاستفاده از هر مسئله‌ای درباره اعتقادات شیعیان هستند تا بر سر عاشورا و مکتب ناب اسلام بکوبند، بنابراین همه باید وظیفه خود را در این راستا صحیح انجام دهند.

امام جمعه شهرکرد با بیان اینکه مکتب اباعبدالله(ع) مکتب انسان‌سازی، پرورش انسان انقلابی و ظالم‌برانداز است، ادامه داد: نباید بگذاریم این مکتب آغشته به تحریف شود، کمااینکه دشمن هرساله برای محرم برنامه‌ریزی زیادی می‌کند.

حجت‌الاسلام نکونام با اشاره به اینکه سال‌های گذشته بر گسترش فضای اجتماعات حسینی تاکید می‌شد، گفت: افزایش شور و هیجان و برپایی اجتماعات بزرگ جزو گفتمان‌ و فرهنگ‌ امام حسین (ع) است، اما این روزها و با استفاده از ظرفیت فضای مجازی می‌توان ترویج‌‌دهنده معارف بوده و خلا پیش‌آمده را جبران کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان با تأکید بر شکل‌گیری روضه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اینکه رعایت کردن ضوابط بهداشتی یکی از ویژگی‌های مقیدان به مسائل دینی است، اظهار کرد: امسال این زمزمه نباشد که شرایط پیش‌آمده وظیفه ترویج روضه امام حسین(ع) را از ما سلب می‌کند، روضه‌خوانی و تبیین مکاتب اهل بیت جزء برنامه‌های جدی و از اولویت‌های هیئات باشد و ذکر مصیبت اباعبدالله در منازل با ایجاد شکل و شمایل حسینی و به دور از اجتماع برگزار شود.

حجت‌الاسلام نکونام بر تلاش گسترده برای ایجاد فضای محرمی را تاکید کرد و ادامه داد: فضاسازی شهری و پیگیری شهرداری در این امر، مسئله «هر خانه، یک حسینیه» و نمودار کردن این فضا در سطح استان و کشور بسیار مهم است.

امام جمعه شهرکرد در پایان از برگزاری نماز ظهر عاشورا خبر داد و خاطرنشان کرد: مانند برگزاری نمازهای جمعه، نماز ظهر عاشورا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مصلی و سایر مساجد و با تعداد کم برگزار خواهد شد، به‌علاوه لازم است هیئات نذورات عام خود را در میان فقرا، نیازمندان و آسیب‌دیدگان کرونا توزیع کنند.

توجه به سلامت مردم در کنار برگزاری مراسم محرم

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین حسن امیری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری با بیان تفاوت محرم امسال در مقایسه با سالیان اخیر، اظهار کرد: رفتار دوگانه‌ای نسبت به مجالس مذهبی در سراسر کشور صورت گرفته که لازم است دستگاه‌های مختلف یکدیگر را یاری کرده و متحدالقول رفتار باشند، این صحیح نیست که دستگاه‌ها همدیگر را متهم کنند و به دنبال مستندسازی و فیلم‎سازی باشند.

وی فرش‌دار کردن فضای امامزاده‌ها و مهیا شدن این مکان‌ها را  یادآور شد و خاطرنشان کرد: این سازمان جزء اولین دستگاه‌هایی بوده که 25 امامزاده خود را با دستگاه اتوماتیک ضدعفونی‌کننده مجهز کرده است، هیات امامزادگان را با کمترین جمعیت و به لحاظ مسائل صوتی کنترل خواهیم کرد و باید سلامت مردم و عزای امام حسین(ع) هر دو را مدنظر قرار دهیم.

انتهای پیام
captcha