جهاد دانشگاهی به سراغ صاحب نظران در حوزه محیط زیست برود
کد خبر: 3916252
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲

جهاد دانشگاهی به سراغ صاحب نظران در حوزه محیط زیست برود

نماینده ولی فقیه در گیلان، با اشاره به نقش جهاد دانشگاهی در پرورش ایده ها و اندیشه های علمی جوانان، اضافه کرد: امروز جهاد دانشگاهی ماموریت دارد به سراغ صاحب نظران در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی برود.

به گزارش ایکنا از گیلان، آیت الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در استان گیلان امروز، 22 مردادماه در دیدار با رئیس و معاونین و روسای مراکز علمی – کاربردی جهاد دانشگاهی استان، جهاد دانشگاهی را نهاد همگام با انقلاب دانست و اظهار کرد: مراکز دانش بنیان و پارک های علم و فناوری مولود جهاد دانشگاهی هستند.

وی با اشاره به آثار و دستاوردهای خوب جهاد دانشگاهی طی چهل سال گذشته، افزود: جهاد دانشگاهی در نزد اهالی علم و دانش شناخته شده است و باید توده مردم را با جهاد دانشگاهی و دستاوردهای علمی و فناورانه آن آشنا کنیم.

نماینده ولی فقیه در گیلان، جامعه موفق را جامعه ای دانست که رابطه قوی و مستحکم با مراکز علمی دارد و تصریح کرد: در دنیا کشورهایی به پیشرفت و توسعه دست یافته اند که برای علم احترام قائل هستند و رابطه خوبی با مراکز علمی و پژوهشی دارند.

فلاحتی، با بیان اینکه علم برای ملت ها سلطنت آور است، گفت: سلطنت علمی با سلطه و قهر بر ملت ها فرق دارد و لذا براساس آموزه های دینی، انسان همواره باید شاگردی علم و دانش را کند، اما به زیر سلطه رفتن درست نیست.

وی با اشاره به رشد علمی کشور بعد از انقلاب، خاطرنشان کرد: قبل از پیروزی انقلاب رتبه علمی ایران در دنیا ۷۴ بود، اما بعد از انقلاب به رتبه هفدهم رسیدیم و در حال حاضر رتبه ۱۵ را داریم. متاسفانه عده ای خودباختگی دارند و دم از پیشرفت دیگر کشورها می زنند.

امام جمه رشت، خودشیفتگی و خودباختگی را نادرست دانست و عنوان کرد: نباید یادمان برود که همیشه شاگرد علم و خدمتگزار عالم هستیم، اما باید خودکفایی و خوداتکایی داشته باشیم، زیرا بسیاری از کشورهای توسعه یافته در گام نخست به خودباوری و خودکفایی رسیدند.

آیت الله فلاحتی، با بیان اینکه جغرافیای ایران همه پتانسیل های طبیعی را برای پیشرفت ما فراهم کرده است، متذکر شد: نهادهایی همچون جهاد دانشگاهی و مراکز دانش بنیان و پارک های علم و فناوری مایه تعالی علمی و فناوری کشور هستند و لذا باید سرمایه های فکری این مراکز را ایجاد کنیم.

وی با اشاره به نقش جهاد دانشگاهی در پرورش ایده ها و اندیشه های علمی جوانان، اضافه کرد: امروز جهاد دانشگاهی ماموریت دارد به سراغ صاحب نظران در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی برود، زیرا پسماند که برای کشورهای توسعه یافته طلای کثیف است، بلای جان ما شده و باید در این زمینه تبادل فکری داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در گیلان، تبادل علمی و فکری را عامل رشد کشورها دانست و بیان کرد: انسان باید علم دیگران را بر علم خودش اضافه کند.

امام جمعه رشت، با بیان اینکه استان گیلان در حوزه محیط زیست بسیار آسیب دیده است، گفت: شرایط اقلیمی و جغرافیایی استان ما موجب شده سالانه ۳۰ میلیون مسافر داشته باشیم و اگر هر کدام از این مسافران یک تکه پسماند پلاستیکی تولید کند، محیط زیست ما نابود خواهد شد.

وی از جهاد دانشگاهی خواست از ایده های نو و فناورانه در حوزه محیط زیست استقبال کند و گفت: جهاد دانشگاهی با ظرفیت های علمی و فناوری خود به سمت مدیریت پسماند از مبدا برود تا دیگر نیازمند زباله سوز و تصفیه شیرابه نباشیم.

آیت الله فلاحتی، با بیان اینکه زندگی مدرنیته و تکنولوژی های جدید محیط زیست و منابع طبیعی را تهدید می کند، یادآور شد: امروز با واردات بسیاری از بذرهای محصولات کشاورزی مواجه هستیم که اکثر این محصولات در استان و کشور ما تولید می شود لذا نهادهای علمی مانند جهاد دانشگاهی بر روی زندگی مردم کار کنند و به مافیای قدرت و سلطه و سرمایه اجازه فعالیت ندهند.

وی ویژگی جهاد دانشگاهی را ارتباط با نخبگان جامعه دانست و اظهار کرد: جهاد دانشگاهی به علم و دانش و خدمت افراد نگاه کند و از رویکرد جناحی دور باشد.

امام جمعه رشت، خواستار مشارکت فرهنگی جهاد دانشگاهی در ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر شد و تاکید کرد: در حوزه عفاف و حجاب نیازمند طراحی و دوخت لباس در تراز زن ایرانی مسلمان هستیم و جهاد دانشگاهی می تواند در این بخش حضور فعال داشته باشد.

انتهای پیام
captcha