به گزارش ایکنا، حسین رجبی دوانی، عصر امروز، 11 مرداد در نشست «خانواده علوی، نقش و جایگاه آن در جهان روز به ظهور»، گفت: امام صادق(ع)، مکتب اهل بیت را در مسائل اعتقادی، اخلاقی و فروع عملی، تبیین و در حقیقت مکتب اهل بیت را مدون فرمود، لذا مذهب جعفری هم به آن امام نسبت داده میشود.
وی با بیان اینکه بیشترین حجم حدیث و معارف الهی از سوی امام صادق(ع) و در عصر ایشان عرضه شد، افزود: دوره حضور ائمه به سه بخش قابل تقسیم است؛ اول دوره بعد از رحلت پیامبر؛ در این دوره به سبب انحرافی که ایجاد شد و امامی که در غدیر معرفی و برای او از همه حاضران بیعت گرفته شد، کنار گذاشتند و جنگ قدرت میان دو دسته اصحاب صورت گرفت.
وی افزود: اصحاب در ده سال دولت مدینه به دو قسمت تقسیم شده بودند؛ مهاجران که عمدتاً مسلمین مکه بودند و انصار که مردم مدینه و دو قبیله اوس و خزرج بودند؛ اینها قبل از اسلام درگیریهای فراوانی داشتند، ولی با حضور پیامبر در این شهر، دعواها فروکش کرد.
رجبی دوانی بیان کرد: وقتی امام علی(ع) مشغول تجهیز و تدفین پیامبر بود، اصحاب به منازعه بر سر قدرت پرداختند و جامعه اسلامی دچار تفرقه شد که هر قدر رو به جلو رفت، گسترش بیشتری یافت. امام علی(ع) در رأس این مقطع است، زیرا اصل اسلام در معرض نابودی بود و امام تلاش کرد تا اصل، حفظ شود.
رجبی دوانی اظهار کرد: ایشان به خانه انصار و مهاجرین رفت و تلاش کرد که حمایت آنان را جلب کند، ولی جز عده معدود شیعیان، کسی حمایت نکرد و 12 نفر بیشتر پای کار نیامدند، لذا امام بنابر مصلحت سکوت کرد؛ البته امام هر جایی احساس کرد اساس اسلام در خطر است، به خلفا مشورت میداد و وقتی از وجود مقدسشان درخواست داشتند، مشاوره حقوقی و سیاسی و ... میدادند.
این تاریخپژوه و استاد دانشگاه، تصریح کرد: بعد از امام علی، امامت امام حسن شروع شد؛ امام مجتبی از مظلومترین چهرههای تاریخ اسلام است؛ آن حضرت با اینکه به قدرت هم رسید، به او خیانت کردند و کار به جایی رسید که برای حفظ اساس اسلام مجبور به کنارهگیری از حکومت و صلح با معاویه شد و معاویه سکاندار شد، کسی که جزء بدترین دشمنان پیامبر بود؛ از مغیره نقل شده که او گفته بود تا اسم پیامبر را زیر پاهایم نابود نکنم، دست بر نمیدارم؛ این را کسی میگوید که به اصطلاح، خود را خلیفه پیامبر میداند.
وی با بیان اینکه امام حسین هم با ریختن خون پاکش اساس اسلام را حفظ کرد، افزود: به تعبیر امام خمینی، خون سیدالشهدا اسلام را بیمه کرد؛ بنابراین با تفصیل بیان شده، مقطع اول با امامت سه امام 50 سال طول کشید.
مقطع دوم تاریخ ائمه
وی اضافه کرد: در مقطع دوم، ائمه وظیفه داشتند تا اسلام واقعی را برای مردم تبیین کنند؛ این دوره با امامت امام سجاد آغاز شد، در حالی که مسلمان واقعی جز چند نفر (3 تا 7 نفر) باقی نمانده بودند؛ مقطع سوم هم از دوره امام کاظم تا امام عسکری(ع) طول کشید؛ در این دوره، ائمه وکلا و نایبانی داشتند و شیعه در این مقطع گسترش یافت و این مهم از چشم خلفای جبار مخفی نماند؛ لذا عمر چند امام آخر، کوتاه و بخش زیادی از آن را در زندان بودند.
رجبی دوانی اظهار کرد: امام رضا(ع) در پوشش کاخ، از سوی مأمون به زندان افکنده شد و امام کاظم در زندان مخوف زندانی و امام جواد هم در کاخ بغداد به زندان افتاد. متوکل امام هادی را در سامرا به زندان انداخت و امام عسکری در منطقه نظامی تحت شدیدترین مراقبتها بود.
وی افزود: شیعه و سنی از پیامبر نقل کردهاند که جانشینان من 12 نفر هستند و همه فرقههای اسلامی معتقدند که آخرین آنان مهدی است و خدا فرموده اگر از عمر دنیا یک روز باقی مانده باشد، آنقدر آن را طولانی میکند تا از نسل حسین فرزندی خواهد آمد که دنیا را پر از عدل و داد میکند. حتی وهابیت خبیث هم به مهدی معتقد هستند. پدر بنده کتابی دارد که در آن اقوال 127 دانشمند اهل سنت را ذکر کرده که گفتهاند مهدی موعود فرزند امام عسکری است و به دنیا آمده و زنده است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه خلفای جائر میدانستند که امام عسکری یازدهمین امام است، لذا قصد داشتند مانع ازدواج امام شوند، ادامه داد: به همین دلیل امام عسکری را به زندان افکندند تا آخرین نور خدا به دنیا نیاید، ولی نتوانستند نور الهی را خاموش کنند و خدا کاری کرد تا امام در پوشش کنیز با مادر امام مهدی ازدواج کرد و ایشان باردار شد، بدون اینکه آثار حمل در او دیده شود؛ وقتی آن وجود مبارک به دنیا آمد، امام عسکری، امام مهدی را به برخی اصحاب خاص خود نشان داد و آنها حتی چهره او را وصف کردند و به وکلا هم نامه نوشتند تا قضیه در میان شیعیان تحکیم شود.
وی اظهار کرد: برخی میخواستند جعفر کذاب را به شیعه غالب کنند، ولی ناگهان دیدند امام مهدی بر پیکر امام عسکری حاضر شد و جعفر را کنار کشید و فرمود من از هر کسی بر نماز خواندن بر پدرم سزاوارتر هستم و بعد نماز خواند و وارد خانه شد و اینجا بود که دستگاه خلافت متوجه شدند، ولی به اراده خدا، غیبت صغری آغاز شد.
ارجاع به ولایت فقیه در عصر غیبت
رجبی دوانی با بیان اینکه دوران غیبت دو نوع است، افزود: غیبت صغری 69 سال از سال 260 تا 329 طول کشید و چهار نفر نایبان خاص امام تعیین شدند و با شیعه مرتبط بودند؛ البته برخی از این چهار نفر گاهی از سوی حکومت شناسایی و دستگیر و چندسال در زندان بودند، حکومت میخواست جایگاه امام را به واسطه دستگیری نواب بیابد، ولی با مقاومت این افراد موفق نشدند. وقتی نوبت نائب چهارم رسید، امام به او فرمود که بعد از تو نایبی در کار نیست و روایت «و اما الحوادث الواقعه فارجعوا الی روات احادیثنا ...» را فرمودند؛ یعنی به شیعیان بگو در حوادثی که برای شما پدید میآید سراغ راویان احادیث ما یعنی علما و فقها بروید.
رجبی دوانی اظهار کرد: در اوائل غیبت کبری، عدهای از شیعیان از غیبت به حیرت افتادند و برخی تحت تأثیر خناسان دچار انحراف شدند؛ شلمغانی از اصحاب امام هادی و امام عسکری و از علمای برجسته منتظر بود به نیابت خاصه برسد ولی چون نرسید با حسین بن روح نوبختی درافتاد تا جایی که لعن او توسط امام صادر شد و این فرد انحراف در شیعه ایجاد کرد.
وی با اشاره به پیدایش برخی فرقههای انحرافی در طول دوران ائمه(ع)، افزود: در زمان امامت امام صادق(ع) هم عموی ایشان زیدبن علی دست به قیام زد، ولی این قیام شکست خورد؛ متعاقب این قیام، فرقه زیدیه پدید آمد، چون نسبت به امام باقر و صادق دید منفی داشتند و تصور میکردند ایشان اهل قیام علیه ظلم نیستند و کار زید درست بوده است. همچنین با شهادت امام صادق، دو فرقه فطحیه که معتقد بودند عبدالله فرزند امام صادق، امام است و اسماعیلیه ایجاد شد که تا امروز هم هست و فرقه واقفیه هم بعد از امام کاظم درست شد، چون نخواستند وجوهات را به امام رضا تحویل دهند.
برخی منحرفین انقلاب ما را مأیوس نکنند
وی در نتیجهگیری از این بحث گفت: اگر امروز هم برخی در انقلاب نقش داشته و یار امام بودند و بعداً منحرف شدند؛ نباید ما را دچار تردید کند، زیرا در بین اصحاب ائمه هم این انحرافات به وجود آمد.
رجبی دوانی با بیان اینکه افتخار شیعه این است که با علم عجین شده و ائمه عالمان بزرگ زمانه خود حتی در لسان مخالفان و دشمنانشان بودهاند، افزود: هرگاه شیعه به قدرت رسید تمدنساز شد، حتی شیعه ناقص و این از برکت مذهب اهل بیت است؛ در قرن چهارم و آغاز غیبت کبری در ایران سه برادر شیعه، علی، حسن و احمد فرزندان بویه ماهیگیر علیه بنی عباس مبارزه کردند و بخش اعظم ایران و عراق و سوریه امروز و حتی بغداد را گرفتند و خلیفه عباسی را مقهور خود کردند؛ اینها با اینکه خیلی اهل علم نبودند، ولی چون شیعه بودند، دولت آل بویه را تشکیل دادند و درخشانترین دوره تمدن مسلمین را ایجاد کردند.
وی اظهار کرد: فضا برای تربیت ابن سینا، زکریا، بیرونیها و شیخ صدوق، مفید، طوسی، سیدرضی و مرتضی در این دوره پدید آمد. همچنین در مصر، شیعه ناقص فاطمیان به قدرت رسیدند، با اینکه اسماعیلیمذهب بودند، ولی اوج تمدن مصر در همین دوره است و تمدنشان از یونان باستان هم پیشرفتهتر بود.
رجبی دوانی تصریح کرد: بعد از آلبویه چون با علوم عقلی و فلسفه مخالفت شد و تفکر ضد شیعه رشد کرد، شاهد افول تمدن اسلامی بودیم، ولی در دوره صفویه مجدداً تمدن شیعه به اوج رسید و اگر نبود انحرافات بعدی، حریف نه تنها تمدن غرب را به چالش میکشیدیم که حریف آنها میشدیم و تمدن بلامنازعی در جهان بودیم.
وی ادامه داد: ولی استعمار و حکومتهای خائن سبب شدند تا صفویه رو به ضعف رفت، و به خصوص در دوره پهلوی کشور از نظر ظاهری به سمت غرب رفت و سبب انحطاط و رکود شد؛ گرچه به لطف خدا و برکت انقلاب و ایجاد حکومت ولایت و رهبریهای عالم و فرزانه امامین انقلاب که مروج امر علمی هستند، مجدداً این هیمنه احیاء شده است.
جهاد دانشگاهی؛ نمود تمدن نوین اسلامی
رجبی دوانی تصریح کرد: رهبر انقلاب بشارت تمدن نوین اسلامی را داده است؛ در بیانیه انقلاب هم بر برپایی این تمدن که زمینهساز ظهور امام زمان است، تأکید کردهاند و یکی از نمودهای این تمدن نوین، پژوهشگاه رویان و جهاد دانشگاهی است که شخص رهبری مشوق آن است.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: همه دشمنیهای آمریکا و غرب، به سبب واهمه از تمدن نوین اسلامی است؛ آنها شناخت خوبی از تمدن اسلامی دارند و رنسانس غرب را مدیون تمدن اسلامی میدانند؛ نقاط قوت و ضعف ما را شناختند و تلاش کردند از نقاط قوت دور و نقاط ضعف را برجسته کنند؛ آنها می دانند انقلاب با رهبری صالحی که دارد میتوانند تمدنی ایجاد کند که غرب را به شکست بکشاند، بنابراین مسائل هستهای، نفوذ منطقهای و موشک، بهانه است؛ اهداف بلندمدت دشمن بازداشتن کشور از پیشرفت علمی است.
انتهای پیام