نوآوری جهاددانشگاهی در دو ساحت راهبردی و کاربردی
کد خبر: 3913882
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
حجت‌الاسلام والمسلمین بی‌نیاز بیان کرد:

نوآوری جهاددانشگاهی در دو ساحت راهبردی و کاربردی

معاون اسبق پژوهش جامعةالمصطفی(ص) با بیان اینکه جهاددانشگاهی در طول 4 دهه ظرفیت‌ بسیاری را برای رشد و پیشرفت کشور در زمینه‌های پزشکی، محیط زیست، فناوری، نفت و گاز فراهم کرده، اظهار کرد: از ویژگی‌های این نهاد پرداختن به امور راهبردی و کاربردی مانند پژوهشکده‌های تحقیقاتی رویان است.

جهاد دانشگاهی، نهادی با برکت، ارزشی و تاثیرگذار استحجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا بی‌نیاز، معاون اسبق پژوهش جامعةالمصطفی(ص)، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه انقلاب اسلامی، نقطه عطف جدیدی در تاریخ ایران و اسلام، منطقه و جهان بود، گفت: انقلاب، برکات و ثمرات زیادی به همراه داشته که تأسیس نهادهایی مانند جهاددانشگاهی یکی از آنها بوده است.

وی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی 4 دهه موفقیت و خدمت به جامعه و اسلام را سپری کرده است، اظهار کرد: جهاد نهادی برآمده از انقلاب و ثمره انقلاب شکوهمند اسلامی است که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تحقق اهداف کلان انقلاب تأسیس شد.

اولویت فرهنگی در جهاددانشگاهی

جانشین نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان بیان کرد: جهاددانشگاهی اساساً فرهنگی و با این نگاه تأسیس شد و اولویت و اهتمام این نهاد، ترویج فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی است، زیرا یکی از مشکلات دوره معاصر، غرب‌زدگی و تضعیف فرهنگ بومی و ترویج فرهنگ کم‌ارزش غربی است. یکی از مأموریت‌های اصلی جهاددانشگاهی مقابله با فرهنگ غربی و ترویج فرهنگی ایرانی و اسلامی در میان اقشار علمی است که هدف والایی محسوب می‌شود و بدون این کارکرد انقلاب نمی‌تواند به اهداف والای خود برسد.

بی‌نیاز تصریح کرد: جهاد گرچه هدف فرهنگی داشت، ولی همزمان به رشد و پیشرفت علمی و شکوفایی استعدادها همت گماشت. لذا هم در زمینه فرهنگ و تقویت فرهنگ ایرانی اسلامی عملکرد خوبی داشت و هم در زمینه تحقیقات و رشد علمی که سبب شد در راه‌اندازی دانشگاه و مراکز آموزش عالی رشد کند. 

پرداختن به امور راهبردی و کاربردی

وی با اشاره به دستاوردهای چهل ساله جهاددانشگاهی اظهار کرد: اگر نیم نگاهی به توفیقات جهاددانشگاهی در این 4 دهه داشته باشیم خواهیم دید که چه ظرفیت‌هایی برای رشد و پیشرفت کشور در زمینه‌های پزشکی، محیط زیست، فناوری، نفت، گاز و ... ایجاد کرده است. از ویژگی‌های جهاددانشگاهی، پرداختن به امور راهبردی و کاربردی به عنوان دو خصیصه مهم است، لذا دائماً شاهد نوآوری و ایده‌پردازی مانند پژوهشکده‌های تحقیقاتی رویان هستیم.

بی‌نیاز با ذکر اینکه این تحقیقات کاربردی و مفید به حال جامعه و در راستای رفع نیازهای واقعی مردم بوده است، اضافه کرد: جهاددانشگاهی برخاسته از متن جامعه و برای خدمت به مردم بوده است؛ با اینکه نهاد خصوصی غیرانتفاعی است، کمترین اتکائی را به بودجه دولت دارد و بیش از 80 درصد بودجه خودش را خودش از طریق گرفتن پروژه‌ها تأمین می کند.

مردمی ‌بودن جهاددانشگاهی

وی با بیان اینکه ویژگی دیگر جهاددانشگاهی مردمی بودن آن است، اظهار کرد: همان طور که از اسم جهاد پیداست، تفاوت این نهاد با دیگر نهادها در این است که کار جهادی انجام می‌دهد؛ در مورد حضور استادان و دانشگاه‌ها در جبهه‌ها و دفاع مقدس نقش داشته است و طرح‌های مهمی را از لحاظ اجرایی بعد از جنگ و در دوره جنگ اجرا کرد و در بخش‌های اطلاع‌رسانی و خبری هم خوش درخشیده است.

بی‌نیاز در پایان بیان کرد: با توجه به کارهای راهبردی و کاربردی جهاددانشگاهی و فعالیت جهادی و نیت خیرخواهانه، توانسته برکات و ثمرات زیادی داشته باشد و نهادی ارزشی و تأثیرگذار بوده است. با توجه به این ویژگی‌ها لازم است که جهاد در ارتقای رتبه علمی کشور در منطقه و جهان و چند گام به جلو بردن وضعیت علمی کشور تلاش بیشتری را با همکاری دانشگاه‌ها انجام دهد. امروز کشور به لحاظ اقتصادی، علمی و فناوری هرچند به مرتبه خوبی رسیده، ولی فاصله ما با وضع مطلوب هم زیاد است؛ ضمن اینکه در چنین شرایطی پیشبرد امور کار بسیار دشواری است و از نهادهایی برمی‌آید که فعالیت جهادی و نیات خیرخواهانه دارند؛ بنابراین انتظارات بیشتری از جهاددانشگاهی وجود دارد.

انتهای پیام
captcha