بیانیه مسئولان حج و زیارت کشور در سالگرد شهدای فاجعه منا و مسجدالحرام
کد خبر: 3913714
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶

بیانیه مسئولان حج و زیارت کشور در سالگرد شهدای فاجعه منا و مسجدالحرام

بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت، همزمان با پنجمین سالگرد شهدای فاجعه منا و مسجدالحرام، بیانیه‌ای صادر و یاد و خاطره بیش از470 نفر از حجاج کشورمان را گرامی داشتند.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت همزمان با پنجمین سالگرد شهدای فاجعه منا و مسجدالحرام، بیانیه‌ای صادر کرده  و یاد و خاطره بیش از 470  نفر از حجاج کشورمان را گرامی داشتند.

متن کامل بیانیه بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم
«وَ مَن یَخرُج مِن بَیتِه‌ مُهاجِراً اِلَی اللهِ وَ رَسولِه‌ ثُمَّ یُدرِکهُ المَوتُ فَقَد وَقَعَ اَجرُه‌ُ عَلَی الله»

ایام حج ابراهیمی مظهر عزت، معنویت، وحدت و شکوه امت اسلامی و عید قربان فرا رسید، عید اضحی که نه تنها برای خانواده‌های شهدای منا بلکه برای مسلمانان و ملت بزرگ ایران فصلی فراموش ناشدنی و با خاطره‌ای تلخ محسوب می‌شود، روزی که در آن بیش از460 تن از حجاج کشورمان و هزاران تن ازضیوف الرحمان از دیگر کشورها در سال 1394 بر اثر فاجعه‌ای تلخ و تأسف‌بار، مظلومانه و عارفانه شهد شهادت را در سرزمین وحی نوشیدند.

فاجعه منا و حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام با وجودی که در برابر دیدگان امت اسلامی رخ داد اما سکوت سازمان‌ها و رسانه‌های بین‌المللی بر درد خانواده شهدای این دو مصیبت و فاجعه عظیم افزود و در نهایت ندای مطالبه حقوق شهدای مظلوم آن جز از ایران اسلامی از جایی برنخاست.

بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت پس اززوقوع فاجعه منا و حادثه مسجدالحرام علیرغم قطع بودن روابط دیپلماتیک میان دو کشور، تلاش کرده‌اند از فرصت تماس‌ها، دیدارها و مذاکرات با مسئولان سعودی استفاده و پافشاری کنند تا کشور میزبان به مسئولیت خود در خصوص مطالبات بر حق و جدی درزخصوص فاجعه منا و حقوق شهدای منا و مسجدالحرام عمل کند.

لزوم پیگیری و روشن شدن ابعاد فاجعه منا از طریق تشکیل کمیته حقیقت‌یاب با حضور نمایندگان کشور‌هایی که حجاج خود را در این حادثه از دست داده‌اند همواره از اولویت‌های مسئولان حوزه حج و زیارت کشورمان بوده است . 

با وجودی که دولت عربستان بعنوان متولی اصلی برگزاری مراسم حج تا به امروز، گزارش رسمی از چگونگی وقوع این فاجعه منتشر نکرده و مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است و همچنان شاهد کم کاری کمیته حقیقت یاب و برخی نهادهای بین‌المللی در پیگیری حقوقی این فاجعه هستیم، بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت در پنجمین سالگرد شهدای فاجعه منا، یاد و خاطره این مهاجران الی الله را گرامی داشته و تأکید می‌کنند که در راستای عمل به وظایف و مسئولیت‌های خود تا رسیدن به نتیجه مطلوب مجدانه پیگیر حقوق شهدای منا و مسجدالحرام بوده و خواهند بود.

سلام خدا بر شهیدان راست قامتی که با لباس احرام و بندگی در حرم امن الهی به ضیافت واقعی خدای کریم راه یافتند.

 

انتهای پیام
captcha