سخنرانی‌های نصرالله؛ سلاح مرگبار رسانه‌ای در جنگ 33 روزه لبنان
کد خبر: 3911580
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶

سخنرانی‌های نصرالله؛ سلاح مرگبار رسانه‌ای در جنگ 33 روزه لبنان

سخنرانی‌های سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان طی جنگ 33 روزه سال 2006 لبنان، نقش رسانه‌ای مهمی در این جنگ ایفا کرده است.

به گزارش ایکنا؛ شبکه «المیادین» در یادداشتی درباره نقش رسانه‌ای «سید حسن نصرالله» در جنگ سال 2006 لبنان نوشت: سخنرانی‌های سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان طی جنگ 33 روزه سال 2006 لبنان، نقش رسانه‌ای مهمی در این جنگ ایفا کرده و تأثیر به‌سزایی در جامعه اسرائیل و در نتیجه بر روحیه نیروهای اشغالگر این رژیم داشته است و بیانگر جرئت و قدرت دبیرکل حزب‌الله در اداره جنگ بوده است.
 
همچنین مصاحبه‌هایی که سیدحسن نصرالله که با رسانه‌ها انجام داده است، دارای تأثیری شگرف در بالا رفتن روحیه مردم لبنان و همبستگی بیشتر نیروهای مقاومت و تقویت اراده مبارزان در میدان جنگ داشت.
 
این امر سؤالاتی را درباره اهمیت نقش رسانه‌ای سیدحسن نصرالله به ویژه در این مرحله که فشار بسیاری بر مقاومت و رویکرد داخلی و خارجی آن شاهد هستیم، مطرح می‌شود.
 
در جنگ 33 روزه سال 2006 لبنان، مقاومت از سلاح‌ها و تاکتیک‌های جدیدی رونمایی کرد که سرنوشت جنگ را تغییر داد. اما سلاح مرگبار رسانه‌ای و روانی که به تنهایی وظیفه خود را در پیروزی مقاومت ایفا کرد، دبیرکل حزب‌الله لبنان یعنی سید حسن نصرالله بود.
 
انجام مصاحبه در داخل ساختمانی در قلب منطقه ضاحیه بیروت در میان بمباران مداوم و سایر خطرات جنگ، اهمیت نصرالله در این جنگ روانی را اثبات کرد.
 
در آمریکا، رؤسای جمهور این کشور دوره‌هایی برای سخنرانی می‌گذرانند و در این دوره‌ها مفاهیمی چون «چگونه بر ترس خود غلبه کنید؟» آموزش می‌بینند. اما نتیجه در همه این حالات، یک رئیس جمهور مضطرب مانند رونالد ریگان، رئیس جمهور اسبق آمریکا یا یک رئیس جمهور بذله‌گو مانند دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی و یا یک رئیس جمهور دارای لکنت زبان مانند جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور اسبق این کشور بوده است.
 
اما در مورد شخصیتی چون سیدحسن نصرالله، مسئله به طور کامل متفاوت است و این تفاوت از آنجا سرچشمه می‌گیرد که وقتی رئیس جمهور آمریکا در این دوره‌ها شرکت می‌کند، به عنوان یک مجری غیر هماهنگ و غیروابسته به این ایده وارد می‌شود؛ در حالی که سیدحسن نصرالله صاحب ایده و برنامه و مقاومت و صاحب جزئیات کوچک و استراتژی‌های بزرگ است و در نتیجه در همه این جزئیات غوطه‌ور است. بنابراین فاصله‌ای میان وجود نفسانی نصرالله و ایده‌ای که مطرح می‌کند، وجود ندارد و او قادر به بیان این ایده‌ها است.
 
همچنین سیدحسن نصرالله دارای ذهنی مهندسی شده است، به طوری که در اکثر سخنرانی‌های او می‌بینیم که نکته‌هایی را بر می‌شمارد و سپس رابطه میان این نکته‌ها را بیان می‌کند. این ذهن مهندسی شده قادر است که اطلاعات را به شکلی سلیس و روان به همه مردم بفهماند.
 
در جنگ 33 روزه، شخصیت کاریزماتیک سیدحسن نصرالله آشکار شد و در روز چهارم این جنگ، روزنامه اسرائیلی «یدیعوت احرونوت» در صفحه‌ اول خود نوشت: «آنچه در جبهه جنگ می‌گذرد آن چیزی نیست که نظامیان اسرائیلی می‌گویند». 
 
«اسرائیلی‌ها بیش از آنکه مسئولان خود را باور داشته باشند، سیدحسن نصرالله را باور دارند». این عبارتی است که شهرک‌نشینان صهیونیست با خود می‌گفتند و یک شعار عربی یا برای بالا بردن روحیه نبود؛ بلکه اعترافی بود که در روزهای ششم، هفتم و هشتم جنگ 33 روزه نمود پیدا کرد و شهرک‌‌نشینان صهیونیست به ویژه ساکنان شهرک «کریات شمونه» مجبور شدند به این حقیقت اعتراف کنند.
 
سیدحسن نصرالله روز 14 ژوئیه در نخستین سخنرانی خود در این جنگ، تمایل داشت که این سخنرانی، یک سخنرانی مقدماتی، چالش برانگیز و محکم باشد چراکه این جنگ شوکی بزرگ بود و رژیم اشغالگر اسرائیل می خواست جنگی آزاد به راه بیندازد. لذا سیدحسن نصرالله در سخنرانی خود یک نکته اصلی را اثبات کرد و گفت: «اگر شما می‌خواهید این یک جنگ آزاد باشد، ما نیز به سمت جنگ آزاد می‌رویم؛ جنگ آزاد تا حیفا و باور کنید تا بعد از حیفا». این جمله طی یک ساعت در کل رسانه‌های اسرائیل منتشر شد و لرزه به محافل اسرائیلی انداخت.
 
امروز پس از گذشت ۱۴ سال از جنگ 33 روزه سال 2006 لبنان، دو عبارت «بعد از حیفا» (ما بعد حیفا) و «نگاه کنید که در آتش می‌سوزد» (انظروا إلیها تحترق) که اشاره به هدف قرار دادن ناوچه «ساعر» اسرائیل توسط نیروهای مقاومت است، همچنان بر سر زبان نسل‌ها است و این جملات را هنوز هم در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند.
انتهای پیام
captcha