سایه مدرک‌گرایی بر انگیزه‌های معنوی طلاب / حاکمیت فرهنگ یا الفبای قرآنی
کد خبر: 3911036
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
یک طلبه زبان‌دان بیان کرد:

سایه مدرک‌گرایی بر انگیزه‌های معنوی طلاب / حاکمیت فرهنگ یا الفبای قرآنی

مبلغ پرتغالی‌زبان حوزه علمیه خواهران با انتقاد از اینکه بخش عظیمی از سال‌های طلبگی صرف مطالعه ادبیات عرب و مقدمات می‌شود، بیان کرد: طلاب به محض ورود به حوزه، در چارچوب‌های تعریف شده گیر می‌افتند و از هدف اصلی، که ساختن خود و جامعه‌سازی است، بازمی‌مانند. در واقع حفظ انگیزه ابتدایی طلاب از طریق ترویج فهم و تدبر قرآنی مهم است. به طوری که فرهنگ قرآن بر دروس حوزوی و نه صرفاً الفبای قرآن حاکم شود.

بنت‌الهدی اباذری، مبلغ پرتغالی‌زبان حوزه علمیه خواهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا، اظهار کرد: امام خمینی(ره) فرمودند: «قرآن کتاب انسان‌سازی است». لذا ایشان قرآن را کتابی محرک، بیدارکننده و قیام‌کننده علیه ظالمان می‌دانند که حیات و مجد مسلمانان در گذشته به سبب عمل به قرآن و درماندگی و سستی امروز آن‌ها در مهجوریت این کتاب عظیم است.

وی افزود: تجدیدحیات و سرافرازی امروز مسلمانان در گرو رجوع به قرآن است؛ لذا مهجوریت قرآن در تاریخ به‌ویژه در زمان ما برای ایشان دشوار بود و انقلاب اسلامی نیز در جهت احیای قرآن و مقاصد آن تحقق یافت.

سال‌های طلایی طلبگی در مقدمات

اباذری بیان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی، قرآن کریم از مهجوریت بیرون آمد، اما باز هم خلأ‌ها در بسیاری موارد مشهود است و حوزه‌های علمیه نیز از این قاعده مستثنی نیستند. عمل بسیاری از ما به قرآن مصداق «نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ» است، چراکه در بسیاری موارد سلیقه‌ای عمل کرده‌ایم.

وی اذعان کرد: اگرچه در حوزه بسیاری از دروس بر پایه اساسی‌ترین منبع دین ما، یعنی قرآن کریم تدوین و تألیف شده است، اما طلابی که از ابتدا با انگیزه تحوّل معنوی و آشنایی با قرآن به عنوان کتابی انسان ساز وارد حوزه می‌شوند، بخش عظیمی از سال‌های طلبگی خود را صرف مطالعه ادبیات عرب می‌کنند و گاه از به‌کارگیری آن عاجزند.

حاکمیت الفبای قرآن بر دروس

مبلغ پرتغالی‌زبان حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: با مطالعه ادبیات عرب مخالف نیستم، بلکه آن را از اصول و جزء لاینفک دروس حوزوی می‌دانم، اما نقد من بر نحوه استفاده از این ابزار است، زیرا گاه این ظرفیت عظیم مورد غفلت واقع شده و بسیاری از طلاب نگاه کارکردگرایانه به قرآن ندارند؛ بنابراین نمی‌توانند مبلّغ قرآن باشند.

وی با تأکید بر اینکه طلبه در بدو ورود به حوزه علمیه، با انگیزه تحول معنوی و آشنایی بیشتر با این منبع آسمانی قدم در راه طلبگی ‌گذارم، اظهار کرد: طلاب به محض ورود به حوزه، در یک سری چارچوب‌های تعریف شده و محدود در یک رقابت علمی تنگاتنگ گیر می‌افتند و از هدف اصلی، که ساختن خود و در آینده جامعه‌سازی است، بازمی‌مانند و دغدغه مدرک و نمره دارند.

اباذری در پایان بیان کرد: حفظ انگیزه ابتدایی طلاب از طریق ترویج فهم و تدبّر قرآنی اهمیت دارد. به طوری که فرهنگ قرآن بر دروس حوزوی حاکم شود و نه صرفاً الفبای قرآن، چرا که خودسازی حقیقی بر مبنای فرهنگ قرآنی و تفسیر اهل بیتی شکل می‌گیرد و راهگشا خواهد بود. تحوّل معنوی از جنس تزکیه است و طبق آیه ۱۲۹ سوره مبارکه بقره «و یزکّیهم و یعلّمهم الکتاب و الحکمه...» تزکیه بر تعلّم مقدّم است. انسان تمدّن‌ساز تراز انقلاب نیز انسانی است و باید در درجه اول خود را بشناسد و در درجات بعدی جامعه خویش را و این مهم ممکن نخواهد بود، مگر از طریق حکومت قرآن بما هو قرآن بر حوزه و سپس بر جامعه اسلامی.

انتهای پیام
captcha