کشف گورستان باستانی در مجموعه‌ مسجد صفی رشت
کد خبر: 3909669
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵

کشف گورستان باستانی در مجموعه‌ مسجد صفی رشت

معاون میراث فرهنگی گیلان از پایان گمانه زنی درخصوص بنای تاریخی مسجد صفی رشت خبر داد و گفت: با توجه به اکتشافات صورت گرفته مشخص شده است که بخشی از بنای مسجد صفی بر روی یک گورستان مربوط به دوره پیش از صفویه قرار گرفته است.

ولی جهانی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، در گفت وگو با ایکنا از گیلان، با اشاره به پایان گمانه زنی در بنای تاریخی مسجد صفی رشت، اظهار کرد: این گمانه‌زنی به منظور لایه نگاری و تعیین قدمت بنا انجام شده و پژوهش‌های صورت گرفته منجر به کشف بقایایی از کاشی‌های لعابدار و گورستانی بزرگ در مجموعه‌ مسجد صفی رشت شده است.

وی افزود: با توجه به اکتشافات صورت گرفته مشخص شده که بخشی از بنای مسجد صفی بر روی یک گورستان قرار دارد و این گورستان متشکل از گورهای خرپشته‌ای با پوششی طاقی شکل است.

معاون میراث فرهنگی گیلان، به قدمت یافته‌های این گمانه‌زنی اشاره کرد و گفت: بررسی یافته‌های به دست آمده از پژوهش‌های باستان شناسی این مسجد، به ویژه بررسی لایه‌های زیرین گورستان، قدمت تقریبی آن را به پیش از صفویه و احتمالا قرون چهارم و پنجم هجری قمری می‌رساند.

جهانی، با بیان اینکه مسجد صفی رشت در بافت تاریخی شهر قرار دارد، تصریح کرد: قتل و دفن امانی صفی میرزا، فرزند شاه عباس یکم صفوی از جمله مهمترین وقایع تاریخی مرتبط با مکان مسجد صفی رشت است.

وی مسجد صفی را یکی از قدیمی‌ترین مساجد رشت دانست که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و یادآور شد: این بنای با ارزش که به عنوان قدیمی‌ترین بنای بر جای مانده در شهر رشت محسوب می‌شود به همت بنیاد مسکن استان گیلان و با نظارت میراث فرهنگی در حال مرمت است.

انتهای پیام
captcha