کنایه به استقبال کم نمایندگان از کمیسیون فرهنگی و انتقاد از محقق‌ نشدن تربیت 10 میلیون حافظ قرآن
کد خبر: 3904728
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در صحن علنی مجلس مطرح کرد:

کنایه به استقبال کم نمایندگان از کمیسیون فرهنگی و انتقاد از محقق‌ نشدن تربیت 10 میلیون حافظ قرآن

حجت‌الاسلام قمی اظهار کرد: سال 1390 مقام معظم رهبری فرمودند که 10 میلیون حافظ قرآن می‌خواهیم، اما هنوز به این هدف نرسیده‌ایم. دستگاه‌های مختلفی بودجه قرآنی می‌گیرند، اما چند درصد از این 10 میلیون حافظ محقق شده است، در حالی که برخی کشورها حافظانی را بیشتر از این رقم تربیت کرده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، صبح امروز یکشنبه 25 خرداد در اولین جلسه بررسی مسائل فرهنگی کشور در مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم با اشاره به واکنش رهبر معظم انقلاب به گزارش رئیس دولت نهم درباره وضعیت فرهنگ و سخن ایشان در خصوص مظلومیت این بخش، گفت: اگر هر دلسوزی استقبال پرشور نمایندگان برای عضویت در کمیسیون فرهنگی را ببیند، یاد مظلومیت فرهنگ می‌افتد؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی 4 ماه است که تشکیل نشده و شورای عالی فضای مجازی نیز تشکیل نمی‌شود.

وی افزود: سند مهندسی فرهنگی به دستور رهبری بیش از 40 جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی را به خود اختصاص می‌دهد، اما پس از تصویب 5، 6 سال همچنان این سند، که در سبد اولویت‌ها بود، روی زمین‌ مانده و هیچ اتفاقی برای آن نمی‌افتد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: کل بودجه بخش فرهنگ در این کشور، زیر نیم درصد؛ یعنی برابر با بودجه ساخت سیصد کیلومتر بزرگراه است. اندک بودجه دستگاه‌های فرهنگی هم با شلختگی و تشتت دستگاه‌های فرهنگی مواجه است. مسجد که سنگر محسوب می‌شود به یک عبارت یازده و به عبارتی بیست و یک متولی دارد.

وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب در مورد تربیت حافظان قرآن کریم، افزود: سال 1390 مقام معظم رهبری فرمودند که ده میلیون حافظ قرآن می‌خواهیم، اما هنوز به این هدف نرسیده‌ایم. دستگاه‌های مختلفی بودجه قرآنی می‌گیرند، اما چند درصد از این ده میلیون حافظ محقق شده است؟ در حالی که برخی کشورها حافظانی را بیشتر از این رقم تربیت کرده‌اند.

قمی اظهار کرد: در حوزه فضای مجازی اگر شبکه‌ای بسته می‌شود، باید به شکل مناسبی انجام شود؛ اگر شبکه‌ای را فیلتر کنیم، استفاده از فیلترشکن بیشتر می‌شود. در همه جای دنیا در کنار اقدامات سلبی، اقدامات ایجابی هم صورت می‌گیرد. مقام معظم رهبری هرگونه بالا بردن پهنای باند را منوط به توسعه شبکه ملی اطلاعات کرده‌اند؛ اتفاقی که امروز در فضای مجازی رخ می‌دهد و فرزندان من و شما از خوراکی استفاده می‌کنند که متعلق و منطبق با باورهای دینی و مذهبی ما نیست. لذا باید برای آن هم چاره‌ای‌ شود.

وی بیان کرد: پنج موزیک آخر آن خواننده ضد دینی که در فضای مجازی منتشر شده 195 میلیون بازدید داشته است؛ فضای مجازی رها شده و درآمدهای کثیفی از طریق قمار و تبلیغات ناهنجار در آن کسب می‌شود، اما این فضا به حال خود رها شده است. در فضای مجازی مضامین غیرانسانی به راحتی ترویج می‌شود. این وضعیت بلای بدی بر سر فرهنگ کشور آورده و مسئولیت آن برعهده من و شماست.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: شما آمده‌اید گره‌های مردم را باز کنید که بخشی از آن گره‌ فرهنگی است. باید بدانید که گره‌های بزرگ در عالم اقتصاد و امنیت به وسیله فرهنگ برطرف می‌شود. اگر می‌خواهیم مشکلات تولید ملی را برطرف کنیم، ابتدا باید اقدامات فرهنگی انجام دهیم.

حجت‌الاسلام قمی یادآور شد: موازی‌کاری‌های بسیاری در میان نهادهای فرهنگی وجود دارد. از سوی دیگر حتماً باید به صورت ذاتی به اقتصاد مقاومتی و کالای ایرانی توجه جدی‌تری نشان دهیم. بیش از 25 هزار کانون مساجد و 920 هزار هیئت مذهبی در کشور وجود دارد که هیچ حمایتی از آن‌ها نمی‌شود و حتی شناسه شماره حساب ندارند.

وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: روحانیون در مناطق مختلف کشور به ویژه مناطق حاشیه‌ای بسیار گره‌گشا هستند و باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند. بسیاری از آسیب‌های اقتصادی ریشه‌ها و راه‌حل‌های فرهنگی دارد. هر استانی اقتضائات خود را دارد اما مدل حکمرانی ما مرکزگراست. لذا در سازمان تبلیغات سعی کرده‌ایم که مشکلات هر منطقه‌ای را بر اساس فرهنگ و اقتضائات همان منطقه حل کنیم. فرهنگ مظلوم است. به فضل خداوند بنا داریم که با حمایت شما، اقدامات بیشتری را انجام دهیم.

انتهای پیام
captcha