حال و هوای مساجد ایتالیا پس از بازگشایی
کد خبر: 3901190
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۱

حال و هوای مساجد ایتالیا پس از بازگشایی

مساجد ایتالیا پس از حدود صد روز تعطیلی به شرط رعایت اصول پیشگیرانه و بهداشتی پیشنهادی دولت این کشور بازگشایی شدند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از عرب نیوز، نمازگزاران در مسجد ویا مدا ( Via Meda) در میلان همچون دیگر مساجد این کشور، ملزم به داشتن ماسک و رعایت نوبت‌بندی برای حضور در مساجد هستند.

ظرفیت این مسجد از 250 نفر به  70 نفر کاهش یافته و تصمیم گرفته شده که مسلمانان تا  پایان همه‌گیری، به صورت نوبتی در مسجد نماز بخوانند.
 
یکی از نمازگزاران این مسجد به نام صالح گفت: این قوانین برای سلامت ما و به نفع ما است، بنابراین باید طبق شرایط خواسته شده عمل کنیم.
 
وی افزود: به این ترتیب خطرات برای ما و خانواده‌هایمان کاهش می‌یابد. حداقل ما به مسجد برمی‌گردیم تا با هم نماز بخوانیم. این واقعا خیلی خوب است. مدتهاست که منتظر این لحظه بودم. اکنون امیدواریم که این بیماری همه‌گیر به زودی تمام شود و همه ما بتوانیم به زندگی عادی خود برگردیم و به آداب و رسوم خود بدون ترس ادامه دهیم.
 
پوستری به زبان ایتالیایی و عربی در ورودی مسجد و دیوارهای آن از نمازگزاران می‌خواهد که ماسک و جوراب بپوشند.

سجاده‌های نماز بین نوبت‌ها ضدعفونی می‌شوند تا فرد بعدی بتواند با خیال راحت از آنها استفاده کند. کفش‌ها برای جلوگیری از انباشته شدن، روی قفسه‌های مخصوص قرار می‌گیرند. همچنین دست دادن و بغل کردن ممنوع است و افراد با قرار دادن دست راست بر روی قلب خود به یکدیگر سلام می‌کنند.

یحیی پالاویچینی امام این مسجد در خطبه بعد از نماز خود خداوند را به خاطر سلامتی اعضای جامعه شکر گفت و دعا کرد که این روزها به شکلی ایمن سپری شود تا سلامتی جسمی و معنوی همه مومنان در سراسر ایتالیا حفظ شود. 
 
 مساجد ایتالیا از تاریخ 9 مارس (19 اسفند) بسته شدند و در 29 اردیبهشت اجازه بازگشایی این اماکن صادر شد. یوسف عبدالحکیم عضو انجمن ملی مسلمانان ایتالیا می‌گوید: ما توانستیم پس از بازگشایی، با رعایت قوانین پیشگیرانه، بین سلامت جسمی و سلامت معنوی توازن برقرار کنیم.
 
در بیلا، شهری صنعتی در شمال ایتالیا، مقامات اجازه دادند هر جمعه در ماه رمضان، اذان از طریق بلندگوها پخش شود.
 
در ویچنزا که حدود 50 کیلومتر با ونیز فاصله دارد از واتس اپ برای اطمینان از حفظ فاصله اجتماعی استفاده شد و فقط کسانی که می‌توانند قوانین را رعایت کنند اجازه حضور در مسجد پیدا کردند.
 
اما اکثر مساجد ایتالیا پس از استعلام از اتحادیه انجمن‌های اسلامی در ایتالیا، بعد از پایان ماه رمضان همچنان بسته ماندند.

 مسجد جامع رم که بزرگترین مسجد اروپاست اعلام کرده که همچنان تعطیل است. عبدالله رضوان رئیس مرکز فرهنگی اسلامی مسجد رم مسلمانان را به رعایت قوانین مربوط به پیشگیری از شیوع کرونا دعوت و اعلام کرد مسلمانان می‌توانند عید فطر را در خانه و با خانواده خود جشن بگیرند.
انتهای پیام
captcha