کووید ۱۹؛ فرصتی استثنایی برای کارآفرینان
کد خبر: 3893393
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴

کووید ۱۹؛ فرصتی استثنایی برای کارآفرینان

رئیس اندیشکده کارآفرینی گام دوم گفت: با وجود اینکه اینکه کرونا، به خودی خود یک معضل به‌شمار می‌رود، با این حال می‌تواند فرصت استثنایی را برای کارآفرینان نیز ایجاد کند و از این رو می‌توان دوران کرونایی را فرصتی برای رشد، توسعه و به نوعی جهش تولید دانست.

کووید 19؛ فرصتی استثنایی برای کارآفرینانجابر نوبخت، فعال حوزه کارآفرینی و رئیس اندیشکده کارآفرینی گام دوم سازمان بسیج اساتید خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، به مناسبت سوم اردیبهشت‌ماه و روز ملی کارآفرینی و مهارت، ضمن تبریک به تمام کارآفرینان اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی جامعه و شیوع ویروس کرونا، کارآفرینی می‌تواند نقش مؤثری در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، تولید، آموزش و مهارت داشته باشد؛ بنابراین با توجه به این شرایط ایجاد شده در جامعه شرکت‌هایی که در بحث کارآفرینی پیشرو هستند می‌توانند تأثیر بسزایی داشته باشند اما در حوزه اقتصادی و اینکه کارآفرینی چگونه می‌تواند نقش خود را ایفا کند، باید چند مقوله مهم را مورد توجه قرار داد.

این پژوهشگر حوزه کارآفرینی ادامه داد: هنگامیکه در خصوص کار آفرینی، آن هم در شرایط کنونی جامعه صحبت به میان می‌آید در واقع شرکت‌ها، اشخاص، کارگاه‌ها و کارخانه‌های مختلف اولین کاری که باید در این راستا انجام دهند این است که پذیرش و درک واقعیت را از شرایط حال حاضر داشته باشند، همچنین با توجه به درک این موقعیت باید یک سری گروه‌های کاری تخصصی را ایجاد کنند و پس از این مراحل نیز تصمیم‌گیری‌هایی مبتنی بر تحلیل‌ها و گزارش‌های مختلف سازمان‌های مختلفی که درگیر این کارها در این شرایط هستند را انجام دهند تا در این صورت بتوانند اقدامات خلاقانه و کارآفرینانه‌ای را آغاز کنند.

وی با بیان اینکه کارآفرینی می‌تواند نقش بسزایی در این وضعیت داشته باشد، بیان کرد: زیرا اولاً با توجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال «جهش تولید» نامگذاری شده است، بهترین موقعیت برای کارآفرینی و پیامد آن ایجاد اشتغال و جهش تولید است. از این رو شرکت‌ها فرصت دارند که نیازهای جامعه را شناسایی کنند و گروه‌های کاری در زمینه‌های مختلف ایده‌های تخصصی خود را ارائه دهند و پس از تصمیم‌گیری صحیح این اقدام را خلاقانه آغاز کنند.

عضو هیئت مدیره خیریه کارآفرینی و اشتغال طلوع مهر کارا، اظهار کرد: در این میان چند سؤال مطرح می‌شود از جمله اینکه فرصت‌های ایجاد شده در پی شیوع کرونا چیست؟ و چه تأثیری در اقتصاد و کارآفرینی دارد؟ اصول و قوانین راه‌اندازی کسب و کار باید مانند گذشته باشد یا خیر؟ در پاسخ به این سؤالات باید گفت که این شرایط به نوعی فرصتی برای کارآفرینی اجتماعی است، اینکه فضای الکترونیکی و همچنین دورکاری‌ها روند بهتری به خود گرفت و از این طریق کارآفرینی بخصوص از نوع اجتماعی می‌تواند سریع‌تر به اهداف خود دست پیدا کند.

نوبخت گفت: از زمانیکه کووید ١٩ در کشور ما شیوع پیدا کرد، باعث شد که داستان پر پیچ و خم مجوزها برای راه‌اندازی برخی از کسب و کارها حل شود مانند تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده که افراد زیادی توانستند در این راستا وارد شده و ایجاد اشتغال کنند، اما این در حالی است که در گذشته برای چنین تولیداتی باید راه‌های زیادی برای گرفتن مجوزهای لازم، طی می‌شد.

مدیر اندیشکده کارآفرینی گام دوم افزود: از این رو این فرصت به وجود آمد و نشان داد که در بسیاری از موارد می‌توان بروکراسی اداری را حذف کرد و نتایج خوبی را در پی آن شاهد بود.

کووید 19 موجب تغییر نگرش حوزه کسب و کار شد

وی بیان کرد: نکته بعدی که در اینجا وجود دارد این است که بیماری کرونا در طی این مدت کوتاهی که وارد شده است به نوعی موجب تغییر نگرش در حوزه کسب و کارها شد؛ چرا که شرکت‌های دانش‌بنیان مجبور شدند که کسب و کار خود را گسترش دهند و نیازهایی که جامعه داشت به‌ویژه در حوزه تجهیزات پزشکی را تولید کنند.

این فعال حوزه کارآفرینی ادامه داد: علاوه بر این نیز در بحث بیمارستانی و تولیدات دیگر نیز خود را با جامعه سازگار کرده و در نهایت نیز شروع به اقدام خلاقانه کردند و از طرفی با توجه تحریم‌های ظالمانه غرب در نوع خود بسیار عالی عمل کردند و نشان دادند که ایرانی همیشه پیشرو است که البته در این میان نیز نباید از حمایت‌های دولت و مسئولان غافل شد.

نوبخت تأکید کرد: در این میان نیز یکی از کارآفرینی‌هایی که صورت گرفت و شاید بشود گفت که 10 سال کار را جلوتر برد، کارآفرینی آموزشی بود که وزارتخانه‌های ارتباطات، علوم، بهداشت، آموزش و پرورش و تعاون، کار و رفاه اجتماعی سریع‌تر آغاز کردند، البته که مشکلاتی هم در این بین به وجود آمد؛ اما به نظر من باعث شد نظام آموزشی 10 سال جلوتر بیفتد، از طرفی نیز شرکت‌های دانش‌بنیان و یا شرکت‌های دیگر احساس کردند که توانمندی این را دارند که در بحث آموزش، پژوهش و حرکت کرده و به سوی زنجیره‌های ارزشمند قوی سوق پیدا کنند.

رئیس اندیشکده کارآفرینی گام دوم گفت: موضوع دیگری که وجود دارد این است که استارت‌آپ‌ها و کسب و کارها به این نتیجه رسیدند که می‎توان در راستای کارآفرینی از فضای الکترونیکی و مجازی استفاده کرد؛ چرا که عدم حضور فیزیکی، مردم را به این فضای مجازی سوق داد.

مدیر اندیشکده کارآفرینی گام دوم تصریح کرد: این در حالی است که تمام دانشگاه‌های ما به سمت فضای مجازی روی آوردند و در صورتی که پیش از این چنین نیازی احساس می‌شد اما این کار انجام نمی‌شد و طبق آمار نیز بیش از 70 تا 80 درصد دانشگاه‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شود.

دستاوردهای دیگر کرونا

نوبخت اظهار کرد: البته که شاید زیرساخت‌های ما 100 درصد نیست، اما مدارس ما به این سمت پیش رفتند. شاید در یک فرصت معمولی همان طور که گفته شد شاید 10 سال طول می‌کشید که به این سمت پیش می‌رفتیم اما در همین بازه زمانی کم توانستیم به این مرحله از آموزش دست پیدا کنیم و اگر نگاه خوشبینانه داشته باشیم توسعه کارآفرینی آموزشی در فضای مجازی یکی از دستاوردهای کرونا ویروس بوده است.

این پژوهشگر و نویسنده حوزه کارآفرینی تصریح کرد: پس، این فرصت استثنایی برای شرکت‎ها و فروشگاه‌های مختلف و حتی دولت ایجاد و باعث شد که دولت مجبور شود که فعالیت‌های اینترنتی خود را با سرعت بیشتری ادامه دهد. به عقیده من، همانطور که کووید ١٩ در برخی از حوزه‌ها 10 سال کار ما را جلوتر برد، در بعضی حوزه‌ها هم باعث به وجود آمدن مشکلات و عقب افتادگی شد که شاید سال‌ها کار باید کرد تا این مشکلات حل شود.

وی تأکید کرد: از این رو ما می‌توانیم در این وضعیت قوانین جدیدی را تدوین کنیم، بسیاری از قوانین دست و پا‌گیر را حذف کنیم، مراجع تصمیم‌گیری کارهای خود را با سرعت بهتری انجام دهند، موازی‌کاری‌ها حذف شود. در این میان اما سرعت بررسی‌ها و مستقیم در دسترس مردم قرار گرفتن تولید، باید افزایش یابد که خوشبختانه تاکنون و در طی این مدت کوتاه توانستیم شاهد امر باشیم.

این فعال حوزه کارآفرینی بیان کرد: در این شرایط، شرکت‌ها باید از کارکنان خود حمایت لازم و کافی را داشته باشند و با توجه به اینکه تعدیل نیرو را در برخی از شرکت‌ها به‌ویژه در بخش خصوصی شاهد هستیم، در این راستا نیز باید فکری کرد و سعی کنند از این فرصت در راستای جهش فضای کسب و کار و اکوسیستم کارآفرینی استفاده کنند.

کرونا؛ زمینه مناسب برای کسب و کارهای اینترنتی

عضو هیئت مدیره خیریه کارآفرینی و اشتغال کارا، بیان کرد: موضوع اعتمادسازی شاید یکی از دلایلی است که بخاطر آن کسب و کارهای اینترنتی نتوانسته‌اند آنگونه که ما انتظارش را داشته‌ایم جای خود را میان مردم باز کنند و علاوه بر این عدم شفافیت، اعتمادسازی و بازدهی لازم و کافی نیز در این راستا صورت نگرفته است، چرا که برخی از آن‌ها در نظام توزیع به خوبی کار نکرده بودند و به همین دلیل نتوانستند خود را به مردم نشان دهند و همین امر باعث شد که ما این نوع کسب و کارها را در سیستم جامعه شاهد نباشیم.

نوبخت با اشاره به حوزه‌های مختلفی که در طی این مدت بیشترین آسیب را دیده‌اند نیز گفت: بنابراین در شرایط کنونی، بنا به تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده، حوزه خدمات از جمله گردشگری، هتل‌داری، حمل و نقل و ... بیشترین آسیب را دیده‌اند که در مورد بسیاری از فعالیت‌های خدماتی می‌توان گفت که عدم چابکی و همچنین عدم خلاقیت آن‌ها در کانال توزیع محصولاتشان باعث شد که فضای کسب و کار از آن‌ها گرفته شود.

این فعال حوزه کارآفرینی تصریح کرد: از این رو اگر بخواهیم نگاه خوش‌بینانه‌ای به این بیماری در حوزه کسب و کار داشته باشیم باید گفت که کرونا باعث شد که این نوع کسب و کارهای اینترنتی شروع به اعتمادسازی کرده و شفافیت کار خود را نیز بیشتر کنند.

رئیس اندیشکده کارآفرینی گام دوم با بیان اینکه از این رو می‎توان توصیه‌هایی را به کسب و کارها داشت، گفت: با توجه به اینکه امسال، سال «جهش تولید» است، پس باید به سمت شناساسیی نیازهای اساسی جامعه، ایجاد فضای متناسب الکترونیکی برای شناساندن تولیدات خوب، رفتن شرکت‌ها به سراغ فعالیت‌های خلاقانه و کارآفرینانه جدید و خارج شدن از سیستم قدیمی و در نهایت هم دولت باید در راستای راه‌اندازی کسب و کارهای جدید نیز قوانین جدید و خلاقانه‌ای را مصوب کند که کارها را تسریع پیدا کنند.

وی گفت: موضوع دیگری که وجود دارد این است که باید از نیروی فعال، متخصص، دانشگاهی، آموزش فضای مجازی برای ارائه راهکارهای نوآورانه و جدید حداکثر استفاده را کرد.

نوبخت تأکید کرد: همچنین باید میان کارآفرینان، شرکت‌های کارآفرینی و استارتاپ‌های جدیدی که به وجود آمده فضایی ایجاد کرد که با یکدیگر تعامل داشته باشند تا بتوانند آینده روشنی را مشخص کنند که در واقع با این اقدامات می‌توان شاهد حل شدن خیلی از مشکلات در حوزه کسب و کار بود.

انتهای پیام
captcha