مبعث، جشن مکارم اخلاق است
کد خبر: 3886891
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳

مبعث، جشن مکارم اخلاق است

نبی مکرم اسلام پیامبری با «خُلُقٍ عَظِيمٍ» است و جشن مبعث بهترین فرصت برای مرور مکارم اخلاق مومن واقعی و پیرو راستین اسلام است.

به گزارش ایکنا از گیلان، سوم فرودین‌ماه امسال مصادف با ۲۷ رجب، سالروز بعثت آخرین رسول الهی است که از سوی خدای متعال و با فرمان «إقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ» که از طریق جبریل امین در غار حرا بر ایشان وحی شد، رسالت سنگین خود را آغاز کرد.

خداوند هم جسم انسان را رشد مى‌دهد و هم روح او را که كلمه‌ «رَبِّكَ» ميان دو كلمه‌ «خَلَقَ» و «اقْرَأْ» آمده است، اشاره به این امر دارد. از افتخارات اسلام اين است كه كارش را با قرائت و علم و قلم شروع كرد و اولين فرمان خداوند به پيامبرش فرمان فرهنگى بود و خواندن بايد جهت الهى داشته باشد «إقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ».

خدای متعال وجود مقدس حضرت رسول اکرم(ص) را به عنوان آخرین پیامبر برگزید و در آیه چهار از سوره مبارکه قلم می‌فرماید: «وَإِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ؛ و راستى كه تو را خويى والاست». که امروزه رعایت این مسئله و لزوم توجه به حسن خلق باید مورد توجه همه مومنانی که خود را پیرو راه آخرین نبی خدا می‌دانند باشد و خود را در همه احوال زندگی فردی و اجتماعی ملزم به حسن خلق بدانند.

حسن خلق رسول اکرم در آیه ۱۵۹ سوره مبارکه آل عمران بار دیگر بیان شده و این مسئله عامل مهمی در دعوت به اسلام عنوان شده است: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ؛ پس به [بركت] رحمت الهى با آنان نرمخو [و پرمهر] شدى و اگر تندخو و سختدل بودى قطعا از پيرامون تو پراكنده مى‌‏شدند پس از آنان درگذر و برايشان آمرزش بخواه و در كار[ها] با آنان مشورت كن و چون تصميم گرفتى بر خدا توكل كن زيرا خداوند توكل‌كنندگان را دوست مى‌دارد».

تزکیه؛ مهمترین هدف بعثت

با توجه به آیه شریفه ۱۶۴ در سوره مبارکه آل عمران در هدف بعثت نبی مکرم اسلام می‌‌خوانیم: «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ؛ به يقين خدا بر مؤمنان منت نهاد [كه] پيامبرى از خودشان در ميان آنان برانگيخت تا آيات خود را بر ايشان بخواند و پاكشان گرداند و كتاب و حكمت به آنان بياموزد قطعا پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند».

این مسئله در آیه ۱۲۹ سوره مبارکه بقره نیز مورد توجه بوده: «رَبَّنَا وَابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ؛ پروردگارا در ميان آنان فرستاده‏ اى از خودشان برانگيز تا آيات تو را بر آنان بخواند و كتاب و حكمت به آنان بياموزد و پاكيزه‏ شان كند زيرا كه تو خود شكست‏ ناپذير حكيمى».

چقدر خوب است که در جشن نوروز و جان گرفتن دوباره طبیعت و تقارن آن با عید بعثت رسول خوبی‌ها، با مطالعه در سیره حضرت محمد مصطفی(ص) خود را به اخلاق حسنه مزین کنیم و به ویژه با حسن خلق نمونه یک مسلمان واقعی و پیرو راستین مسیر الهی و آخرین فرستاده خدای متعال باشیم.

انتهای پیام
captcha