برخی مشترکات و تفاوت‌های اسلام و مسیحیت
کد خبر: 3866463
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹

برخی مشترکات و تفاوت‌های اسلام و مسیحیت

گروه معارف ـ مدیر حوزه علمیه قائمیه فرخشهر به تشریح برخی مشترکات و تفاوت‌های مسیحیت و دین مبین دین اسلام پرداخت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا مردانی، مدیر حوزه علمیه قائمیه فرخشهر در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری در رابطه با وجه تمایز مسیحیت و دین مبین اسلام، بیان کرد: خداوند از زمان خلقت بشر ۱۲۴ هزار پیامبر برای هدایت بشر مبعوث کرد که هر کدام دینی در تکمیل دین قبلی آوردند و مشترکات و اختلافاتی با هم داشتند و آخرین دین، دین مبین اسلام بود که توسط حضرت محمد(ص) نازل شد.

وی به تشابهات دین مبین اسلام و دین مسیحیت اشاره کرد و ادامه داد: یکی از شرایط نبوت ادعای آنان است که هم حضرت عیسی(ع) و هم پیامبر مکرم اسلام(ص) هر دو رسالت نبوت داشتند که این نکته را می‌توان به عنوان اولین وجه تشابه این دو دین است.

حجت‌الاسلام مردانی تصریح کرد: معجزه دومین وجه اشتراک است این دو پیامبر معجزه داشتند و معجزات آن‌ها در روایات، منتهی‌الامال و قرآن کریم آمده است، ضمن اینکه هر دو پیامبر مردم را به سوی خداپرستی و توحید دعوت می‌کردند.

مدیر حوزه علمیه فرخشهر با بیان اینکه هر دو پیامبر صاحب کتاب بودند، گفت: کتاب عیسی‌ابن‌مریم(ع) انجیل و کتاب حضرت محمد(ص) قرآن کریم است، همچنین هر دوی این بزرگواران بعد از خود وصی انتخاب کردند که آخرین وصی حضرت عیسی(ع) عبدالمطلب بود و ایشان همه مسائلی که تحت عنوان نبوت در اختیار داشتند را به عبدالمطلب انتقال دادند.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: هر دو پیامبران قبلی خود را تصدیق کردند یعنی هم حضرت عیسی پیامبر مکرم اسلام را و هم پیامبر حضرت عیسی مسیح را تصدیق و تأیید کردند، در واقع همه پیامبران در زمان حیات خود از نزول پیامبر بعدی خبر می‌دادند، عیسی مسیح نیز از آمدن نبی اکرم(ص) خبر می‌داد و محمد(ص) که آخرین نبی از طرف خدا بود از اتمام نبوت خبر داد.

وی افزود: مسیحیت و دین اسلام پیروانی داشتند تا در نبود پیامبر، پیروان مفسران دین باشند؛ پیروان دین مسیحیت را حواریون و پیروان دین اسلام را الصحابه می‌گفتند البته این موضوع در مکتب شیعه صحت ندارد و این صفت را برای افراد خاص قائل هستند، اما در سنت، همه اصحاب می‌توانند مفسران دین باشند.

حجت‌الاسلام مردانی بیان کرد: هر دو دین مبارزان جاویدی برای ثبت دین داشتند یعنی پیروانشان را به گونه‌ای آموزش می‌دادند که برای جاویدان شدن دین تلاش ‌کنند، همچنان که دین نبی اکرم(ص) تا قیامت ادامه دارد.

مدیر حوزه علمیه فرخشهر افزود: در هر دو ادیان انحرافاتی پدید آمد به شکلی که در مکتب مسیح انجیل هشتگانه پدید آمد که از معروف‌ترین آن‌ها همان انجیل چهارگانه است و در دین اسلام نیز ۷۲ الی۷۳ فرقه به وجود آمد که تنها یکی از آن‌ها حق و مابقی باطل است.

تفاوت‌های دین اسلام با دین مسیحیت

حجت‌الاسلام مردانی به تفاوت‌های این دو دین نیز پرداخت و افزود: معجزاتی که در زمان انبیا رخ می‌داد شاهدی از طرف خداوند برای ایمان آوردن آن قوم بودند لذا معجزات حضرت عیسی نیز مخصوص زمان خود بود و با رفتن ایشان معجزات نیز خاموش شدند، اما از آنجا که دین اسلام آخرین دین و پیامبر اسلام(ص) آخرین پیامبر است بعد از وفات آن حضرت نیز معجزه ایشان یعنی قرآن همچنان اعتبار دارد و حتی اگر امروز کسی بخواهد به دین اسلام روی بیاورد با معجزه ایشان می‌تواند این دین را بشناسد.

وی بیان کرد: دین حضرت عیسی منسوخ شد و دین پیامبر ناسخ، یعنی دین پیامبر آمد و دین حضرت عیسی را نسخ کرد، همچنان که دین مسیحیت ناسخ دین حضرت موسی بود.

مدیر حوزه علمیه فرخشهر افزود: اختلاف دیگر این دو دین بطلان پیروی از شریعت عیسی و صحت پیروی از شریعت پیامبر اکرم است، شریعت حضرت عیسی به گونه‌ای بود که مردم با توجه به اوضاع آن زمان به این شریعت عمل می‌کردند و در زندگی‌های مردم نمود نداشت و از آنجایی که شریعت پیامبر اسلام کامل است مردم دین را با زندگی‌شان تطبیق می‌دهند.

وی افزود: در واقع مقوله‌ای تحت عنوان اخبار، روایات و اجتهاد در دین عیسی مسیح نبوده است و این ویژگی‌ها مخصوص شریعت اسلام است.

حجت الاسلام مردانی در پایان با بیان اینکه دین عیسی ناقص و دین پیامبر کامل بود، گفت: ازآنجا که مردم زمان این قابلیت را نداشتند که دین کامل بر آن‌ها نازل شود، دین توسط چندین پیامبر و کم‌کم به آن‌ها معرفی شد لذا همه دین‌های قبل ناقص و دین بعدی آن‌را مکمل بود بنابراین دین مبین اسلام که آخرین دین است کامل‌ترین و جامع‌ترین دین الهی به شمار می‌آید.

انتهای پیام
captcha