تأکید بر ارتقای مسابقات بین‌المللی قرآنی در گام دوم انقلاب/ پیشنهاد اضافه شدن کارگروه فضای مجازی
کد خبر: 3859240
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸
در پنجاه‌و‌سومین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی قرآن مطرح شد؛

تأکید بر ارتقای مسابقات بین‌المللی قرآنی در گام دوم انقلاب/ پیشنهاد اضافه شدن کارگروه فضای مجازی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در پنجاه‌وسومین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن بر ارتقای مسابقات بین‌المللی قرآن به عنوان نماد جمهوری اسلامی ایران تأکید و پیشنهاد اضافه شدن کارگروه قرآن و فضای مجازی نیز مطرح شد.

تأکید بر ارتقای مسابقات بین‌المللی قرآنی در گام دوم انقلاب/ پیشنهاد اضافه شدن کارگروه فضای مجازیبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ پنجاه‌وسومین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم، صبح امروز، سوم آذرماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و به منظور بررسی چهار پیش‌دستور و چهار دستور برگزار شد.

اولین و دومین پیش از دستور این جلسه که «بررسی و تصویب اصلاحیه پیشنهادی در آیین‌نامه کمیسیون تبلیغ و ترویج» و همچنین «بررسی و تصویب اصلاحیه پیشنهادی در آیین‌نامه مدیریت کارگروه‌های تخصصی» بود، مورد بررسی قرار نگرفت و ابتدا پیش از دستور سوم که استماع گزارش فعالیت‌های کمیته قرآن ستاد اربعین بود از سوی «حسن محمدی» ارائه شد. در این بخش مقرر شد تا پیش‌نویسی برای ساماندهی فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم در اربعین تهیه و در جلسه آتی کمیسیون ارائه شود.

در ادامه، گزارش چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، همچنین سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران ارائه شد. در این بخش حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس سابق مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به ارائه توضیحاتی در مورد این دو رقابت قرآنی پرداخت.

در این بخش برخی اعضای جلسه به بیان توضیحاتی در مورد این مسابقات پرداختند. عبور زودهنگام از مرحله مقدماتی و لزوم برنامه‌ریزی بیشتر برای این مرحله، افزایش موقعیت آموزشی مسابقات در کنار محوریت داشتن رقابت، تجلیل از مربی در کنار قهرمان قرآنی در مسابقات و ... از جمله این مطالب بود.

در بخش دیگری از این مراسم حسینی، رئیس سابق مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در صحبت‌های کوتاهی با تأکید بر اینکه مسابقات قرآن در ایران جنبه قهرمانی دارد و بسیاری از حافظان نمی‌توانند در آن حضور یابند، گفت: در سال‌های گذشته اقداماتی در زمینه اینکه مسابقات را برای اقشار داشته باشیم شاهد نبوده‌ایم، در گذشته مساجد و پایگاه‌های بسیج مسابقات قرآن برگزار می‌کردند که کاهش پیدا کرده و بایستی تقویت شود.

حسینی تصریح کرد: باید در بخش‌های مختلف مسابقات تیمی و گروهی داشته باشیم، البته کارهایی به صورت آزمایشی طراحی شده است که امیدوارم با استقرار تیم جدید به نتایج مطلوبی برسد.

در بخش دیگری از این جلسه سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسابقات بین‌المللی قرآن را به عنوان نمادی برای ایران در عرصه بین‌الملل معرفی کرد و گفت: اینکه چگونه می‌توان در دهه پنجم انقلاب اسلامی یا گام دوم انقلاب این نماد را قوی‌تر کرده و آن را ارتقا دهیم،‌ باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: برای رسیدن به این مقصود هم باید از دوره‌های گذشته ارزیابی روشنی داشته باشیم و هم اینکه چشم‌اندازی برای این بحث در دهه پنجم انقلاب داشته باشیم. مسابقات قرآن از این حیث مهم است که این اتفاق به عنوان یک رویداد مهم، نقطه ارتباطی ما با جهان اسلام است و از این طریق در دوره‌های مختلف خط ارتباطی داشته‌ایم، می‌توان این خط ارتباطی را گسترش داد و آن را به یک شاهراه بزرگ ارتباطی تبدیل کنیم.

تأکید بر ارتقای مسابقات بین‌المللی قرآنی در گام دوم انقلاب/ پیشنهاد اضافه شدن کارگروه فضای مجازی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: جریان مسابقات قرآن کریم می‌تواند فرصت بسیار مناسبی را برای ارتباط دیپلماسی قرآنی ایران در گام دوم انقلاب داشته باشد. به اعتقاد من با توجه به زمانی که وجود دارد با یک چشم‌‌انداز می‌توان نگاه مجددی به این جریان داشت و اتفاقات جدیدی در سال آینده و سال‌های آینده‌تر در چشم‌انداز لحاظ کرد.

رئیس کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم اظهار کرد: البته اتفاقاتی همچون تشکیل موقوفه بنیاد مسابقات رخ داده است، امیدوارم با حضور تازه نفس رئیس جدید بتوانیم یک برنامه روشن‌تری را برای یک جهش و اتفاقات تازه‌ای در مسابقات قرآن داشته باشیم.

در ادامه این‌ جلسه «گزارش آخرین وضعیت پروژه‌های اجرایی‌سازی سند راهبردی توسط دبیرخانه کمیسیون و اتخاذ تصمیمی در مورد سازمان صدا و سیما» ارائه شد.

عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بخش بیان کرد: سند راهبردی فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی زمانی که ابلاغ شد بر اساس آن پروژه‌هایی را در چهار کارگروه فعال ذیل کمیسیون تعریف کردیم. در مرحله بعد وارد تعریف پروژه‌های خاص شدیم، در این بخش بیش از 80 پروژه در بر گرفته شد و در حال حاضر در اولین ارائه گزارش رسمی از وضعیت این پروژه‌ها که به مرحله اجرایی رسیده است گزارشی ارائه خواهد شد.

در ادامه محمدمهدی عزیززاده، مدیرکل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم به ارائه گزارشی از وضعیت این سند و فعالیت‌های صورت گرفته پرداخت و گفت:‌ بعد از اینکه سند راهبردی تصویب و شناسنامه اقدامات تأیید شد، بخشی از این شناسنامه و اقدامات، پروژه‌های اجرایی سازی این سند بود که تبدیل به برنامه‌هایی شد تا در نهایت راهبردها و اهداف سند را محقق سازد.

وی افزود:‌ طبق تقسیم کاری که در این کمیسیون صورت گرفت، پروژه‌ها بین دستگاه‌ها تقسیم شد، ‌در نهایت 83 پروژه از بسته برنامه‌های سال 97 استخراج شد و با عقد تفاهم‌نامه نهایی شد. طبق دستورالعمل، نحوه هزینه کرد این اعتبارات، ‌طرح تفصیلی پروژه‌ها باید از طریق سامانه دریافت می‌شد تا در کارگروه‌های تخصصی مورد بررسی قرار بگیرد.

عزیززاده در ادامه به تشریح آخرین وضعیت سامانه پرداخت و اظهار کرد: 22 دستگاه مجری پروژه‌ها هستند که 19 دستگاه در وضعیت فعال هستند، دو دستگاه نیمه فعال بوده و یک دستگاه نیز کاملاً غیر فعال است. از بین 19 دستگاه فعال، سازمان تبلیغات اسلامی، مجموعه نهادهای قرآنی وابسته به دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری و جهاد دانشگاهی در زمره فعال‌ترین‌ها در ارائه برنامه‌ها و تأیید و اجرایی‌سازی هستند. همچنین مجموعه اتحادیه‌های تشکل‌های مردمی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها دو دستگاه نیمه فعال بوده و سازمان صدا و سیما نیز نهاد غیر فعال در این سامانه است که حتی نمایندگان خود را برای فعال‌سازی پنل کاربردی معرفی نکرده‌اند.

مدیرکل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم همچنین اظهار کرد: تاکنون 35 پروژه تعیین تکلیف نهایی شده است، همچنین 16 پروژه نیز که مربوط به کارگروه نشر و تبلیغات است نهایی شده و شش پروژه نیز از پروژه‌های کارگروه قرآن و هنر نیز در آستانه نهایی شدن است. متأسفانه در حوزه قرآن و رسانه و قرآن و بین‌الملل موفق به برگزاری جلسات کارگروه نشده‌ایم.

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به برگزاری جلسه ستاد راهبری مهندسی فرهنگی کشور که با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد اشاره کرد و گفت: در این جلسه گزارش فعالیت‌های 10ساله فعالیت‌های قرآنی کشور ذیل منشور توسعه فرهنگ قرآنی ارائه شد که مورد استقبال اعضا قرار گرفت.

تأکید بر ارتقای مسابقات بین‌المللی قرآنی در گام دوم انقلاب/ پیشنهاد اضافه شدن کارگروه فضای مجازی

در بخش دیگری از این جلسه حسن شیخ‌اکبری،‌ مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با تأکید بر اینکه رقم‌های در نظر گرفته شده برای اجرای پروژه‌‌ها به هیچ وجه پاسخگوی آن نیست، گفت:‌ شبکه قرآن باید بهترین گرافیک و تصویر و کار را ارائه دهد، اما با چنین بودجه‌هایی قطعاً چنین اتفاقی نخواهد افتاد. با این وجود شبکه قرآن به اندازه بضاعت خود فعالیت‌ها را انجام می‌دهد.

وی افزود: اگر برای اولین بار یک مقام بلند پایه بر اولویت داشتن فعالیت‌های قرآنی برای دولت تأکید می‌کند، باید پیگیر این اهمیت باشیم و این ملزوماتی دارد و صرف مطرح کردن آن کافی نخواهد بود. یکی از ملزومات این است که سازمان مدیریت نیز این اولویت را در نظر بگیرد. اگر این اتفاق رخ دهد ما نیز می‌توانیم در کنار دوستان پروژه‌های تعریف شده را انجام دهیم.

در ادامه این جلسه مهدی قره‌شیخلو، ‌رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز اظهار کرد: پیشنهاد اول من این است که برنامه‌های ابلاغی با مشورت دستگاه‌ها ابلاغ شود، برخی مواقع برنامه‌ای ابلاغ می‌شود که شاید زمینه اجرا در آن دستگاه وجود نداشته باشد. اگر این مشورت انجام شود به سرعت اجرای برنامه کمک خواهد شد.

وی افزود: نکته دیگر در ابلاغ برنامه‌ها این است که در ابلاغ‌ها تنها به عنوان اکتفا می‌شود، بدون اینکه توضیح خاصی در مورد آن داده شود، به نظر می‌رسد دبیرخانه باید توضیحاتی قبل از طرح تفصیلی ارائه دهد تا رفت و آمدها به دبیرخانه که زمانگیر نیز هست کمتر شود.

قره‌شیخلو همچنین اظهار کرد: امسال سیاست دبیرخانه تعیین بودجه‌ها به صورت مشارکتی بود، با توجه به وضعیت بودجه دستگاه‌ها، اینجا باید مقداری با اغماض بیشتری برخورد شود و بنا را بگذاریم بر اینکه برنامه اجرا شود و قسط دوم نیز مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که اگر قسط دوم پرداخت نشود دستگاه‌ها با بسیاری از تعهدات پرداخت نشده مواجه خواهند شد.

تأکید بر ارتقای مسابقات بین‌المللی قرآنی در گام دوم انقلاب/ پیشنهاد اضافه شدن کارگروه فضای مجازی

در ادامه این جلسه سیدمحمدجواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به بیان یک تذکر خارج از دستور پرداخت و با تأکید بر اینکه وضعیت حال حاضر جامعه و دنیا به گونه‌ای شده است که باید به فضای مجازی توجه بسیار بیشتری شود، گفت: پیشنهاد من این است که کارگروه قرآن و فضای مجازی به کارگروه‌های این کمیسیون اضافه شود. موضوع فضای مجازی بسیار مهم است و باید جداگانه به آن پرداخته شود. ما از این غافل شده‌ایم. در همین زمینه احساس می‌کنم موضوع مربوط به بحث حمایت‌های ریالی بخشی هم برای حمایت از زیرساخت‌های فضای مجازی نیز صورت بگیرد.

شوشتری تصریح کرد: تمام نهادهایی که در اینجا حضور دارند در این زمینه مشکلات زیرساختی دارند و به اعتقاد من هم شورای عالی فضای مجازی باید به این مسئله توجه کند و هم خود وزارت ارتباطات ورود داشته باشد. احساس می‌کنم وضعیت تبلیغ و ترویج قرآن کریم در کشور به هیچ وجه وضعیت خوبی ندارد و موضوع تبلیغ کارهای قرآنی باید یک دستور کار باشد. تمام کار تبلیغ و ترویج قرآن کریم از شبکه و رادیو قرآن صورت می‌گیرد، باید دید چه کمکی نیاز است تا از این مجموعه‌ها به عمل بیاید تا مردم به آن توجه داشته باشند.

در ادامه این نشست سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اینکه بتوانیم از فرصت اربعین هم به عنوان یک فرصت اجتماعی بزرگ در ارتباط مردم با قرآن استفاده کنیم و هم به عنوان یک خط ارتباطی با جهان اسلام و رفع شبهات دارای اهمیت است که قرار شد دبیرخانه در این مسئله طرحی را ارائه دهد.

وی افزود: منابع دولتی دارای محدودیت بوده و در شرایط جاری سنگین‌تر نیز شده است، لذا بر بحث تقویت منابع مردمی باید جدی‌تر فکر کنیم و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم. اتفاقات مهمی که تا کنون صورت گرفته است از این حوزه بوده است که البته باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

صالحی به آماده شدن سند قرآن و فضای مجازی در دبیرخانه کمیسیون اشاره و اظهار کرد: اگر به نظر بیاید که می‌تواند به هر عنوانی بخشی اضافه شود این کار صورت خواهد گرفت؛ چرا که به تعبیری فضای مجازی حقیقی‌تر از هر فضای دیگری است. اگر در این حوزه بتوانیم فعالیت‌ها را جدی‌تر و با برنامه‌تر انجام دهیم بسیار موثر خواهد بود.

تأکید بر ارتقای مسابقات بین‌المللی قرآنی در گام دوم انقلاب/ پیشنهاد اضافه شدن کارگروه فضای مجازی

در بخش پایانی این جلسه از خانواده «حسن بختیاری» که دارای سه فرزند حافظ کل قرآن کریم هستند تجلیل شد. در این بخش زهرا، فاطمه و علی بختیاری هر کدام به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداختند. فاطمه بختیاری، ۱۰ ساله و در یک سال و نیم قرآن را حفظ کرده و با مفاهیم آن نیز آشنا شده است. زهرا بختیاری هفت‌ساله و در 10 ماه موفق به حفظ کل قرآن شده است و علی بختیاری نیز علاوه بر حفظ قرآن کریم توانایی تلاوت آیات قرآن به زبان انگلیسی را نیز دارد.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۳ - ۱۷:۳۲
0
0
واااای خدای من!! چرا دروغ؟ خانم فاطمه بختیاری دو سال هست که دارن میگن ده سالشون. دختر کوچیکشون هم تا اونجایی که تو جلسات تشریف اوردن و دیدیمشون دو سال هست در حال حفظ کردن کردن و همش هم هفت سالشون هست‌. این ی آفت هست که به جان خانواده های که بچه های کوچیک در حال حفظ دارن افتاده. خانواده ها فقط میخوان کمترین زمان حفظ و کمترین سن رو در مصاحبه ها بفرمایند. این رفتارها از قرآنی که میخونیم خیلی فاصله داره.
captcha