شرح صدر، الگوی رفتاری نبی مکرم اسلام و ویژگی منتظران است
کد خبر: 3857302
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰

شرح صدر، الگوی رفتاری نبی مکرم اسلام و ویژگی منتظران است

گروه معارف ــ معاون آموزشی حوزه علمیه قائمیه برادران بندر انزلی با اشاره به اینکه شرح صدر یکی از اوصاف رفتاری نبی مکرم اسلام و الگویی برای سبک زندگی اسلامی است، گفت: منتظران واقعی امام زمان(عج) در همه امور زندگی با رویی گشاده و سعه صدر برخورد می‌کنند.

به گزارش ایکنا از گیلان، حجت‌الاسلام حسن اسکافی، معاون آموزشی حوزه علمیه قائمیه برادران شهرستان بندرانزلی، صبح امروز، ۲۴ آبان در جمع ندبه‌خوانان مهدیه بندرانزلی با اشاره به دو ویژگی رفتاری پیامبر اکرم(ص) که منتظران واقعی امام عصر(عج) باید در خود پرورش داده و در سبک زندگی به آن توجه کنند، اظهار کرد: یکی از رفتارهای نبی مکرم اسلام که امام زمان(عج) برای منتظران می‌پسندد اهتمام بر خواندن نافله است.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) در وصیت خود سه رتبه با تأکید به امیرالمومنان علی(ع) فرمودند: «عَلَيْكَ بِصَلاَةِ اَللَّيْل» و این تأکید خطاب به مولای متقیان که همه سخنان پیامبر را مورد توجه قرار می‌داد، تنها نشان از اهمیت موضوع دارد.

معاون آموزشی حوزه علمیه قائمیه برادران بندرانزلی با اشاره به اینکه نافله شب تنها نماز مستحبی است که بر پیامبر اکرم(ص) واجب بود، تصریح کرد: واجب بودن این فریضه برای این بود تا آن حضرت بار رسالت را بتواند تحمل کند و می‌بینیم با همه سختی‌ها و بی‌مهری‌ها در راه تبلیغ اسلام، همچنان به راه خود ادامه داد. پس منتظر واقعی باید تحمل خود را بالا ببرد و این وزنه، خلوت با خدای متعال است، زیرا بار انتظار سنگین و لغزشگاه‌ها زیاد است.

نافله شب یک گنج تمام‌نشدنی است

اسکافی با تأکید بر اینکه نافله شب بار رسالت را برای پیامبر اکرم(ص) سبک می‌کرد، گفت: بار انتظار هم سنگین است اگر نماز شب نداشته باشیم خسته می‌شویم و گاهی اوقات با یک حرف از مسیر خارج می‌شویم. در سیره علما و شهدا نماز شب خواندن را شاهد هستیم. در واقع نافله شب یک گنج تمام‌نشدنی است و هرچه از آن استفاده کنیم سود بیشتری می‌بریم.

وی با اشاره به اینکه یکی از کارهایی که ما را به امام زمان(عج) نزدیک می‌کند نماز شب است، تصریح کرد: آیت الله بروجردی نماز شب را نمونه‌ای از اخلاص در عمل می‌دانست زیرا کسی که نیمه شب برای عبادت و راز و نیاز با خدا بر می‌خیزد جایی برای ریا ندارد و حافظ نیز در یکی از اشعارش می‌گوید: هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ/ از یمن دعای شب و ورد سحری بود.

معاون آموزشی حوزه علمیه قائمیه برادران بندرانزلی با تأکید بر اینکه موانعی برای اقامه نافله و نماز شب وجود دارد، گفت: بزرگترین مانع گناه است و اصرار بر گناه هرچند به ظاهر کوچک، انسان را از نماز شب محروم می‌کند. بهترین کار برای اینکه اهل نافله شویم باید تأکید بر خواندن نافله داشته باشیم ولو خود را ملزم به خواندن قضای آن بدانیم.

اسکافی با بیان اینکه خاصیت پایگاه امام زمان(عج) باید ترویج زندگی اسلامی باشد، افزود: نماز شب بی‌خوابی کشیدن نیست، بلکه به موقع خوابیدن و به موقع بیدار شدن است ولی با سبک زندگی امروزی که ساعت‌های زندگی ما از جمله مهمانی رفتن‌ها شبیه سبک زندگی اسلامی نیست باید به این مساله توجه کنیم زیرا باید با برنامه صحیح وقت زندگی و عبادت مشخص باشد.

حسن خلق از نشانه‌های شرح صدر و از ویژگی منتظران است

وی با اشاره به دومین ویژگی منتظران واقعی تصریح کرد: منتظر امام زمان(عج) باید شرح صدر داشته باشیم زیرا از اوصاف پیامبر اکرم(ص) علاوه بر اهتمام به اقامه نماز شب، شرح صدر بود و شرح صدر نورانیتی است که خدا در دل انسان قرار می‌دهد و ظرفیت قلب انسان به قدری بالا می‌رود که بدون چون و چرا حق را می‌پذیرد.

معاون آموزشی حوزه علمیه قائمیه برادران شهرستان بندرانزلی تأکید کرد: همانطور که در بخشی از آیه ۱۲۵ سوره مبارکه انعام می‌خوانیم: «فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَام؛ پس كسى را كه خدا بخواهد هدايت نمايد دلش را به پذيرش اسلام می‌گشايد».

اسکافی گفت: شرح صدر نعمتی است که خدای متعال به پیامبر اکرم(ص) عطا کرد و در اولین آیه از سوره مبارکه انشراح به آن اشاره کرده و فرموده: «أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ» و همچنین در آیه ۲۵ از سوره مبارکه طه میخوانیم: اولین خواسته حضرت موسی(ع) برای مبارزه با فرعون شرح صدر بود. «قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي؛ گفت پروردگارا سينه‏ام را گشاده گردان»، لذا یکی از راه‌های رسیدن به شرح صدر نماز شب است.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) در مورد نشانه شرح صدر به ابوذر فرمودند: «از دنیا دل بکنی و به دنیا دلخوش نکنی، عاشق و مشتاق قیامت باشی، اگر عاشق قیامت شدیم و دانستیم زندگی حقیقی آنجاست خود را برای مرگ آماده کنیم».

اسکافی با بیان اینکه حسن خلق از نشانه‌های شرح صدر و از ویژگی منتظران است، گفت: زنی که رفتار همسر خود را نمی‌تواند تحمل کند، مردی که با همسر خود حسن خلق ندارد چگونه در پایگاه امام زمان(عج) خدمت خواهد کرد؟ همینطور مسئولی که برای امام زمان(عج) قدم بر نمی‌دارد برای خلق کار انجام نخواهد داد و باید بدانیم اگر ظرفیت وجودی ما بالا رفت در پایگاه امام زمان(عج) می‌مانیم.

انتهای پیام
captcha