تعامل مؤسسات قرآنی با جامعه بین‌الملل با حضور منسجم در اربعین
کد خبر: 3852113
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴
حجت‌الاسلام امیدیان بیان کرد:

تعامل مؤسسات قرآنی با جامعه بین‌الملل با حضور منسجم در اربعین

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت لرستان گفت: خیزی که مجموعه مؤسسات قرآنی می‌توانند به عنوان موکب قرآنی بردارند، حضور جدی‌تر در فضای اربعین را می‌طلبد. همچنین ابتکار عمل‌ها، طرح‌ها و ایده‌ها و همه فعالان قرآنی کشور می‌توانند بهترین زمینه برای معرفی آن‌ها در تعامل با جامعه بین‌الملل باشند.

حجت‌الاسلام مهدی امیدیان، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت لرستان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به گزارش اجمالی از فعالیت‌های این استان و اتحادیه در مراسم اربعین حسینی، بیان کرد: طی این بازه زمانی 11 مجموعه مؤسسه قرآنی در راستای بحث اعزام قرآنیان در قالب مجموعه‌هایی که با آن‌ها همکاری داشته‌اند به صورت کاروان‌های پنج تا شش نفره و گاه نیز 30 تا 40 نفر حضور داشتند تا از سویی بتوانند فعالیت‌های ساختاری در حوزه قرآنی انجام دهند و از سوی دیگر نیز این فرصتی برای شناسایی و ورود جدی مؤسسات قرآنی در حوزه همکاری‌ها و برنامه‌های مشارکتی است.

حضور سیستمی فعالان قرآنی

وی با تأکید بر اینکه به دلیل حضور مردم از کشورهای متعدد زمینه‌ای برای فعالیت مؤسسات قرآنی فراهم بود، ادامه داد: به نظر می‌رسید یکی از چالش‌های بحث اربعین، کمی مواکبی باشد که فعالیت‌های قرآنی در آن‌ها انجام می‌شود، در حالی که در کنار توجه به بحث تغذیه و اسکان و برپایی مواکب فرهنگی به ویژه اهتمام در حوزه ایثار و شهادت، باز هم مسئله حضور فعالان قرآنی در مجموعه اربعین به صورت سیستمی و تشکیلاتی بیش از پیش احساس می‌شد و می‌طلبد مسئولانی در این امر برنامه‌های فرهنگی را طراحی کنند.

امیدیان با تأکید بر اینکه باید در این زمینه فعالیت‌هایی انجام شود تا فضای اربعین قرآنی‌تر شود، بیان کرد: آنچه در برداشت‌های ما از فضای اربعین رخ می‌دهد، روایتی از همایش اربعین است و که یک مرحله آن حضور و مرحله دیگر روایت است که باید در قالب سبک زندگی اربعینی، که زاییده معارف ناب قرآنی است، بروز پیدا کند. لذا ورود جدی‌تر در حوزه مباحث قرآنی لازم است.

حضور در قالب موکب قرآنی

وی ادامه داد: در این راستا خیزی که مجموعه مؤسسات قرآنی می‌توانند به عنوان موکب قرآنی بردارند، حضور جدی‌تر در فضای اربعین را می‌طلبد. همچنین ابتکار عمل‌ها، طرح‌ها و ایده‌ها و همه فعالان قرآنی کشور می‌توانند بهترین زمینه برای معرفی آن‌ها در تعامل با جامعه بین‌الملل باشند. همچنین در حوزه قرآنی، مؤسسات به شکل بهتری ظرفیت نمایش در اربعین را دارند که این امر فراموش شده است و به آن نپرداخته‌ایم؛ چراکه بحث اربعین امروز مختص به ایران و عراق نیست، بلکه مسئله‌ای جهانی است و جمعیت چند ده میلیونی در عراق نشان از نگاه بین‌المللی به این موضوع دارد که نیازمند پوشش‌ها و زبان‌های مختلف است و بهترین ظرفیت برای ارائه دستاوردهای قرآنی محسوب می‌شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه قرانی لرستان بیان کرد: اربعین بزرگترین نمایشگاهی است که می‌توان در حوزه فعالیت‌های قرآنی در آن بسترسازی کرد. اربعین بزرگترین کلاس قرآنی است که می‌توان در آن حرکت عظیمی ایجاد کرد. همچنین با توجه به جامعه آماری و حضور حداکثری جوانان در این همایش، وظیفه مؤسسات این است که ظرفیت خود را نشان دهند و از این فرصت به نحو احسن استفاده کنند.

تدوین الگوی رفتاری

امیدیان بیان کرد: بنابراین رصدی از سوی اتحادیه قرآنی لرستان در این راستا انجام شده است تا به منظور برنامه‌ریزی فعالیت‌های قرآنی در اربعین با برگزاری جلسات مکرر هیئت مدیره اتحادیه قرآنی استان درباره مدل رفتاری عملی برای حضور جدی‌تر مؤسسات قرآنی بحث و تبادل نظر شود. اتحادیه قرآنی استان نیز می‌تواند تجربیاتش را در این زمینه در اختیار مؤسسات قرآنی استان‌ها و دیگر اتحادیه‌ها قرار دهد تا از آن بهره‌مند شوند. البته اگر اتحادیه‌ها و دیگر مؤسسات قرآنی در مراسم اربعین منسجم‌تر حضور پیدا کنند، می‌توان نتیجه بهتری از بحث اربعین گرفت. امیدواریم در سال آینده این موضوع مورد نظر مسئولان و دستگاه‌های متولی و همچنین مؤسسات و سایر اتحادیه‌های استانی قرار گیرد تا با همفکری به نتیجه بهتری برسیم.

انتهای پیام
captcha