موانع ساختاری ایجاد مرکز قرآنی در آموزش و پرورش/ هیئتی سه نفره برای رفع موانع تشکیل شد
کد خبر: 3839232
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۰
بررسی موانع آموزش عمومی قرآن در مجمع مشورتی شورای توسعه/

موانع ساختاری ایجاد مرکز قرآنی در آموزش و پرورش/ هیئتی سه نفره برای رفع موانع تشکیل شد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی امروز به بحث و بررسی در خصوص شکل‌گیری مرکز قرآنی وزارت آموزش و پرورش اختصاص داشت. در این جلسه پس از بیان موانع ایجاد این مرکز، تشکیل هیئتی سه‌نفره برای پیگیری این مشکل به تصویب رسید.

ارسال شود //////// از  زیر بار نرفتن بدنه وزارت تا مشکلات سازمان اداری استخدامی / تشکیل هیئتی سه نفره برای پیگیری

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ یکصد و سومین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی عصر امروز، دهم شهریورماه در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و با حضور برخی اعضای این شورا به منظور بررسی سه موضوع برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، موضوع راه‌اندازی مرکز قرآنی در وزارت آموزش و پرورش با توجه به اهمیت موضوع به عنوان اولین دستور مورد بررسی قرار گرفت.
در این بخش، ابتدا حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به بیان پیشینه‌ و رفت و برگشت‌های مربوط به این طرح پرداخت و گفت: وزارت آموزش و پرورش اصلی‌ترین دستگاه در آموزش عمومی قرآن کریم است. با اینکه دبیرخانه و کمیسیون آموزش عمومی قرآن در وزارت آموزش و پرورش به نسبت سایر کمیسیون‌ها فعالیت خوبی دارد، اما متأسفانه تا به امروز نسبت به راه‌اندازی مرکز قرآنی اقدامی نکرده است.
وی به تغییرات و جابجایی وزرا در آموزش و پرورش طی سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: طی این سال‌ها با هر وزیری که به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی شد، جلسه گذاشتیم و حتی از برخی وزرا دستور و قول قطعی نسبت به راه‌اندازی این مرکز را دریافت کردیم، اما در نهایت این امر میسر نشد.
در ادامه یارمحمد حسین‌بُر، مدیر کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش به بیان موانع شکل‌گیری این مرکز پرداخت و گفت: در سال 97، وزیر وقت مکاتبه‌ای را مبنی بر راه‌اندازی این مرکز یا اداره‌کل با رئیس سازمان اداری و استخدامی انجام دادند. در پاسخ این مکاتبه، به دستور رئیس جمهور که از آموزش و پرورش خواسته بود تا تعداد معاونت‌ها را کاهش دهند، اشاره و بر بررسی بیشتر این موضوع تأکید شده بود. پیشنهاد کاهش معاونت با مخالفت اقشار مختلف مواجه شد. در ادغام معاونت پرورشی و تربیت بدنی مخالفت شدیدی شد و این کار صورت نگرفت و لذا معاونت‌ها حفظ شدند. از سوی دیگر سازمان اداری و استخدامی پیش‌شرط باقی ماندن تمامی معاونت‌ها را به حذف حداقل پنج دفتر یا اداره‌کل مشروط کرد.
حسین‌بُر با بیان اینکه وزیر وقت با وجود تلاش بسیاری که داشت، برخی دفاتر را ادغام کرد و تا‌کنون تبعات این اقدامات ادامه داشته است، گفت: در مورد مرکز با افزایش ساختار مواجه هستیم و سازمان اداری و استخدامی نیز چنین چیزی را نمی‌پذیرد. البته اینگونه نیست که موضوع مطرح شده هیچ راه‌حلی نداشته باشد.
وی در ادامه به بیان برخی راه‌حل‌ها برای رفع مشکلات تشکیل مرکز قرآنی وزارت آموزش و پرورش پرداخت و تصریح کرد: دو پیشنهاد در این زمینه وجود دارد؛ با توجه به اینکه این مرکز مختص وزارت آموزش و پرورش نیست و فرادستگاهی محسوب می‌شود، باید فراتر از ساختارهای مصوب وزارتخانه‌ها به آن نگاه شود و مجوز ایجاد دریافت کند. پیشنهاد اول این است که مکاتبه با سازمان امور اداری و استخدامی صورت بگیرد و تشریح شود که این مرکز جدای از ساختارهای مصوب دستگاه‌های اجرایی به تصویب برسد که ما آمادگی چنین موضوعی را داریم.
مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: اگر این موضوع با مخالفت مواجه شد، یک راه‌حل باقی می‌ماند و آن هم ارتقاء اداره کل قرآن، عترت و نماز در معاونت امور پرورشی، به مرکزی است زیر نظر وزیر است. این پیشنهادات که امکان اجرایی شدن را دارند، به سرپرست فعلی آموزش و پرورش داده‌ایم.
در ادامه این جلسه برخی اعضای مجمع به بیان نظرات خود در این رابطه پرداختند که اهم آنها در ادامه آمده است:

سپردن امور قرآنی به معاونت‌های جنبی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در این بخش یکی از مهم‌ترین مشکلات را سپردن امور قرآنی به معاونت‌هایی که متکفل امور جنبی نهادها هستند، عنوان کرد و گفت: این مشکل در بخش دانشگاهی، بخش حوزوی و ... وجود دارد. در ساختارها، حتی اگر این مرکز درست شود، چون خلاف جهت آب در وزارت آموزش و پرورش عمل می‌کند،‌ پس نه بودجه و اثرگذاری نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه البته فعالیت‌هایی که صورت می‌گیرد، بی‌تأثیر نیست، اما به عنوان یک مُسکّن عمل می‌کند، افزود: ای کاش شورای توسعه فرهنگ قرآن در بخش‌هایی نفوذ کند که اثرگذاری داشته باشد. اگر ما در آموزش و پرورش نفوذ کنیم، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد. بخش کوچکی از اختیارات بر عهده نمایندگان قرآنی سازمان‌ها قرار دارد. اما در مجامع و جلسات از آنها می‌خواهیم تا یک برنامه ملی را از بخش پرقدرت سازمان بگیرد.

مهم‌ترین موانع شکل‌گیری مرکز قرآنی
محمدمهدی عزیزاده، مدیرکل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی نیز به مهم‌ترین موانع شکل‌گیری این مرکز اشاره کرد و گفت: درک نادرست یا غیرکامل از مفاد آن مهم‌ترین مانع است. در وزارت ارشاد بخش قرآنی، نمایشگاه،‌ جشنواره و ... که همه مأموریت داخلی وزارت ارشاد است اجرا می‌کند که باید برای آن ساختار مناسب و اعتبار و اهتمام جدی وجود داشته باشد، اما مأموریت کمیسیون تبلیغ و ترویج غیر از مأموریت‌های وزارت ارشاد است. در آنجا خود وزارت ارشاد یک کرسی در کنار سایر دستگاه‌ها دارد که قرار است به جریان اصلی تبلیغ و ترویج کشور بپردازند.
عزیزاده بیان کرد: الان یک مصوبه روشن داریم که به صراحت می‌گوید ساختار حداقل در سطح اداره کل و تحت نظارت وزیر در سه وزارتخانه و با سه مدل مختلف تشکیل شود. مدل وزارت آموزش و پرورش نیز باید همان مدل وزارت علوم باشد. هرچند آنجا هم مشکلات خاص خود را دارد. بنابر این ابتدا باید مدل مطلوب مشخص شود و در ادامه یک بار با این وزرا صحبت شود تا مشخص شود مأموریت‌های ملی غیر از مأموریت‌های داخلی دستگاه‌ها هست. من فکر می‌کنم یکی از دلایل معطل ماندن این موضوع در وزارت آموزش و پرورش این است که با مأموریت‌های داخلی و ارکان داخلی گره خورده است.

معضل در سطح میانی وزارتخانه
محمدعلی خواجه‌پیری، پیشکسوت قرآنی کشور و از اعضای حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز در مورد موانع ایجاد این مرکز در آموزش و پرورش گفت: ‌یکی از مشکلات این است که بسته‌ترین وزارتخانه کشور، آموزش و پرورش است و اجازه هیچ ورودی را نمی‌دهد. ما چند دستور صریح از شخص وزیر داشته‌ایم، اما اجرایی نشده است. در حال حاضر معضل در سطح میانی است که این را قبول ندارند و نمی‌خواهند این اتفاق رخ دهد. لذا هرچقدر تلاش کنیم بی‌فایده است.

ایجاد ساختار کافی نیست
سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن نیز در صحبت‌هایی با اشاره به اینکه مشکل در آموزش و پرورش گرفتاری وزیر تا معاون و ... است، اظهار کرد: آنها به حدی گرفتار هستند که وقتی مسائل قرآن مطرح می‌شود، استقبال می‌کنند، اما در ادامه متوجه می‌شوند که نمی‌توانند پیگیری کنند.
وی افزود: لذا ما در ایجاد انگیزه در این وزارتخانه باید اقدام جدی انجام دهیم وگرنه اگر ساختار هم شکل بگیرد، اما انگیزه نباشد، کاری صورت نمی‌گیرد. ما به این موضوع این‌گونه نگاه نکنیم که اگر اداره کل تبدیل به مرکز مستقل شد، حتماً همه چیز درست خواهد شد.

بیشترین کار کارشناسی برای بخش آموزش عمومی
محمدحسین فریدونی، کارشناس دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز در این بخش به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت و گفت:‌ سند اصلی مصوب شورای توسعه که بیش از بقیه اسناد کار کارشناسی برده است، سند آموزش عمومی است و فقط سه جلد صورت جلسه کارشناسی داریم که در آن صاحب نظرترین افراد حوزوی و دانشگاهی به مدت پنج سال مرتباً جلسه برگزار کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه کار در حوزه آموزش و پرورش به گونه‌ای است که اگر یک هزارم درصد کار قرآنی رشد داده شود، این یک هزارم درصد ضرب در 20 میلیون نفر می‌شود،‌ گفت: من امیدوارم این کوتاهی‌ها ناشی از جهل باشد و نه چیز دیگر. ما از روز اول که کار مطالعاتی را شروع کردیم، یکی از راهبردهای جدی که همه بر آن تأکید کردند، این بود که اینقدر کار قرآنی در کشور عقب است که هرچقدر می‌توانیم اعتبار مادی و جایگاهی در هر دستگاهی ایجاد کنیم، باز هم کم است. این مرکز زمانی می‌تواند شکل بگیرد که یک وزیر حاضر باشد هزینه‌های کاهش جایگاه برخی امور دیگر را بپردازد و به فضای قرآنی اضافه کند. در خصوص وزارت علوم و وزارت ارشاد با کمترین مشکل، کارها رفع شد. در زمانی که محدودیت پنج معاونت وجود داشت، در وزارت ارشاد معاونت قرآنی شکل گرفت. علت این بود که بدنه وزارت ارشاد موافق این کار بود و به این کار اعتقاد داشتند و در آن زمان 180 پست جدید ایجاد شد.
فریدونی افزود: ما از وزارت آموزش و پرورش خواهش می‌کردیم که نامه‌ها را از وزارت‌خانه ارسال کنند تا ما دنبال کنیم و رایزنی انجام دهیم، اما هیچ کاری صورت نمی‌گرفت. اگر این مرکز در آموزش و پرورش ایجاد شده بود، حتی مشکلاتی که وزارت علوم داشت را هم نمی‌داشت،‌ چرا که در آموزش و پرورش نیروهای قرآنی بسیار زیادی حضور دارند، در صورتی که وزارت علوم چنین نیروهایی را نداشت.

دفاع از بنده آموزش و پرورش
در ادامه این جلسه یارمحمد حسین‌بُر، مدیر کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش به دفاع از بدنه این وزارتخانه و اهتمام آنها برای شکل‌گیری مرکز قرآنی پرداخت و گفت: از 1400 پست سازمانی 300 پست حذف شد، اما یک پست از قرآن را حذف نکردند. در صورتی که منع قانونی از سوی سازمان اداری و استخدامی رفع شود، طی یک ماه می‌توانیم این کار را انجام دهیم. حتی اگر میسر نشود، پست هم نمی‌خواهیم، تنها با باز شدن «باکس‌ها» اجازه بدهند تا از پست‌های دیگر، برای این مرکز پست ایجاد کنیم. اگر عزمی برای تشکیل نشدن این مرکز وجود داشت، هرگز این حرف را نمی‌زدم.

تشکیل هیئت سه نفره
در نهایت مقرر شد تا هیئتی سه نفره متشکل از نماینده وزارت آموزش و پرورش، نماینده سازمان اداری و استخدامی و نماینده شورای توسعه فرهنگ قرآنی طی 15 روز آینده تشکیل شود تا گزارش این هیئت در جلسه آینده مجمع مشورتی ارائه شود.
در بخش دیگری از این جلسه، اصلاح مواردی از آیین‌نامه پرداخت کمک هزینه تحصیلی دانشجویی به حافظان و قاریان در سال جاری مورد بررسی قرار گرفت.
در این بخش، پنج مورد اصلاحی به شور گذاشته شد که مورد موافقت اعضا گرفت. از جمله این موارد می‌توان به افزایش درصد پرداخت شهریه متغیر در ردیف دوم و سوم جدول از 80 و 90 درصد به 100 درصد اشاره کرد.
همچنین در بند شش ماده یک به سقف پرداخت در هر یک از مقاطع تحصیلی در سال 98 پانزده درصد نسبت به سال 97 افزوده شود.
بر اساس اصلاحات دیگری که صورت گرفته است، مقرر شد بند سوم از ماده دوم برای تسهیل در فهم فرمول افزایش و کاهش شهریه متغیر بر اساس معدل و نیز مبنا قرار دادن همان نیمسال به صورت زیر تغییر کند:‌ «هنگام اعلام معدل نیمسال، اگر معدل اعلامی کمتر از 16 باشد، 10 درصد به ازای هر نمره پایین‌تر از 16 از شهریه متغیر همان نیمسال که معدل آن مشخص شده کسر می‌شود و در صورتی که به حساب دانشجو واریز شده باشد، از نیمسال‌های بعدی کسر خواهد شد. در صورتی که معدل بیشتر از 16 باشد، 10 درصد به ازای هر یک نمره بالاتر از 16 به شهریه متغیر اضافه خواهد شد».‌
چهارمین مورد اصلاحی نیز به اضافه شدن بند یک از ماده دوم سال تحصیلی 98 – 99 تأکید داشته است. همچنین پنجمین مورد اصلاحی نیز به این شرح است؛‌ «سقف تعداد نیمسال‌های پرداختی در پزشکی عمومی و دکتری و کارشناسی ارشد یک نیمسال مشروط به تأمین اعتبار از سوی سازمان برنامه اضافه می‌شود. پرداخت شهریه نیمسال تابستان مازاد بر سقف نیمسال‌های پرداخت بلامانع است».
سومین دستور جلسه یکصد و یکمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارائه گزارش سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بود، در این بخش رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به بیان آماری از این مسابقات اعم از تعداد شرکت‌کنندگان، کشورهای حاضر، مهمانان خارجی و پرداخت.

انتهای پیام 

captcha