آیین «علم واچینی» در سَرتُربت برگزار می شود
کد خبر: 3828712
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹
۴ مرداد‌ماه؛

آیین «علم واچینی» در سَرتُربت برگزار می شود

گروه اجتماعی ــ رئیس اداره اوقاف املش از برگزاری آیین سنتی علم واچینی در «سرتربت» همزمان با روز زیارتی حضرت امام رضا(ع) خبر داد و گفت: این مراسم به پاس دلاور‌مردی ها و رشادت های آل‌کیا در مناطق گیل و دیلم که پرچمدار نهضت تشیع علوی بودند، برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام عباس خوبرو، رئیس اداره اوقاف شهرستان املش در گفت وگو با ایکنا از گیلان، از برگزاری آیین سنتی علم واچینی در «سرتربت» همزمان با روز زیارتی حضرت امام رضا(ع) در چهارم مرداد‌ماه امسال خبر داد و اظهار کرد: «سَرتُربت»، محل دفن دو تن از سادات کیایی و دو تن از منسوبان ایشان است که همه ساله در آخرین جمعه تیرماه مراسم باشکوه علم واچینی با حضور هزاران تن از مردم شرق گیلان برگزار می شود.

وی با بیان اینکه مراسم علم واچینی همان باز کردن علم امام حسین(ع) است که سابقه برگزاری این مراسم در استان به 80 سال پیش باز می گردد، افزود: این مراسم به پاس دلاور‌مردی ها و رشادت های آل‌کیا در مناطق گیل و دیلم که پرچمدار نهضت تشیع علوی بودند، برگزار می شود.

خوبرو با بیان اینکه بنای سرتربت متعلق به دوره تیموری است، گفت: در مراسم مذکور علمی که در روز هفتم محرم بسته شده با برگزاری مراسم مداحی و سینه‌زنی باز می شود، سرانجام پس از اقامه نماز جماعت در حرم سرتربت، مردم از غذای نذری و یا از خوراکی که با خود آورده اند، تناول می ‌کنند.

رئیس اوقاف املش بیان کرد: عده زیادی نیز با قربانی کردن گوسفند، سفره ناهار را در یک فضای صمیمی و نشاط انگیز در صحن سرتربت پهن کرده مشغول صرف غذا می شوند، در این روز با شکوه زیارت همراه با سیاحت بوده و جمعیت زائران و گردشگران که در مراسم علم واچینی شرکت کرده اند در بعضی از سال ها بالغ بر چهار هزار نفر می رسد و به همین مناسبت هر ساله بازارچه پر رونقی از سوی فروشندگان دوره گرد و کسبه ییلاقی در سرتربت دائر می شود.

وی در پاسخ به این سؤال که با وجود تهدید بیماری تب کریمه کنگو چه تمهیداتی در این راستا اندیشیده شده؟ گفت: در جلسه ستاد برگزاری مراسم مقرر شد با توجه به شیوع بیماری تب کریمه کنگو از ذبح دام در منطقه و در ایام برگزاری مراسم جلوگیری شود؛ لذا از زائران و مجاوران و میهمانان و مسافران تقاضا می شود که در منطقه سرتربت از خریدن گوشت یا ذبح دام خودداری کنند و با عنایت به کوهستانی بودن منطقه و حفظ حقوق بیت‌المال و حفظ محیط زیست حتی‌الامکان با خودشان کیسه زباله همراه داشته باشند و پس از پایان مراسم و موقع ترک منطقه زباله‌های خشک، پلاستیکی، شیشه ای و ... را جمع‌آوری کنند.

یادآور می‌شود که «سرتربت» یکی از مناطق ییلاقی در بخش رانکوه شهرستان املش در استان گیلان بوده که مراسم علم واچینی (علم برچینی) این منطقه زبانزد خاص و عام است.

انتهای پیام

captcha