منشور توسعه فرهنگ قرآنی در گیلان تصویب شد
کد خبر: 3825040
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳

منشور توسعه فرهنگ قرآنی در گیلان تصویب شد

گروه فعالیت های قرآنی ــ عضو شورای هماهنگی و گسترش فرهنگ قرآنی گیلان با اشاره به تصویب برش استانی اسناد ملی توسعه فرهنگ قرآنی، آن را از مهمترین اقدامات این شورا و نشان از اهتمام نماینده ولی‌فقیه و رئیس شورای هماهنگی استان برای تداوم جلسات شورای فرهنگ قرآنی استان دانست.

امیرحجت مرادی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل های قرآن و عترت گیلان، در گفت وگو با ایکنا از گیلان، با اشاره به تشکیل همزمان جلسات شورای فرهنگ عمومی و شورای هماهنگی و گسترش فرهنگ قرآنی استان در دو ماه اخیر، اظهار کرد: با اهتمام صورت گرفته و هماهنگی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان و رئیس شوراهای فرهنگ عمومی و هماهنگی و گسترش فرهنگ قرآنی استان جلسات اخیر این دو شورا به صورت مشترک برگزار شد.

وی افزود: به پیشنهاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان که دبیری دو شورای فوق را برعهده دارد و تدبیر نماینده ولی‌فقیه در استان و رئیس شوراهای مذکور با توجه به مشترک بودن بسیاری از اعضای هر دو شورا و نیز به منظور استفاده از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی جلسات در دو ماه اخیر یعنی اردیبهشت و خرداد‌ماه امسال به صورت تلفیقی برگزار شد که نتایج خوبی نیز به همراه داشت.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل های قرآن و عترت گیلان با اشاره به اینکه شورای هماهنگی و گسترش فرهنگ قرآنی استان از شوراهای اقماری شورای فرهنگ عمومی است، گفت: جلسات این شورا می تواند در صورت لزوم مجزا نیز برگزار شود که در این صورت براساس تدابیر نماینده ولی فقیه و رئیس شورای هماهنگی و گسترش فرهنگ قرآنی عمل خواهد شد.

مرادی با اشاره به محتوای جلسات اخیر این شورا تصریح کرد: در آخرین جلسه، برش استانی اسناد سه گانه منشور توسعه فرهنگ قرآنی در استان که با محوریت این اتحادیه و به سفارش دبیرخانه شورا مستقر در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه شده و در دو جلسه اخیر به آن پرداخته شد، مطرح شد و به تصویب رسید.

منشور توسعه فرهنگ قرآنی؛ مبنای فعالیت های قرآنی
وی با اشاره به اینکه در تنظیم این سند از ظرفیت های کارشناسی دستگاهی و نیز صاحبنظران این حوزه استفاده شد، بیان کرد: این سند مبنای فعالیت های قرآنی استان است و از زمان تصویب می بایست همه دستگاه ها برنامه های خود را بر مبنای سند و برای تحقق راهبردها و سیاست های آن هماهنگ و برنامه‌ریزی کنند.

مرادی با اشاره به تشکیل کارگروه های تخصصی شورای استانی ادامه داد: شورای هماهنگی و گسترش فرهنگ قرآنی استان دارای سه کارگروه تخصصی است که برخی از آنها تاکنون فعالیت هایی داشته و جلساتی را تشکیل داده اند که با توجه به تصویب سند درخصوص برگزاری منظم جلسات کارگروه ها و دستور کار آنها در جلسات آتی تصمیم گیری خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل های قرآن و عترت گیلان با اشاره به اینکه استفاده از نظرات صاحب‌نظران، اساتید و پیشکسوتان استان همواره راه گشا بوده است، گفت: تشکیل جلسات کارشناسی با حضور صاحب‌نظران قرآنی استان در قالب کمیسیون های متناسب با موضوعات قرآنی استان به منظور کمک تصمیم سازی ها و برای ارائه راهکارهای مناسب و بیان مطالبات و تبدیل آنها به طرح و برنامه‌های مناسب برای افزایش کمی و کیفی فعالیت های قرآنی در دستور کار قرار گرفته است.

عضو شورای هماهنگی و گسترش فرهنگ قرآنی گیلان برخی اظهارنظرها که همواره مسئولان شورای قرآنی استان را به بی‌توجهی نسبت به فعالیت های قرآنی متهم می کنند را غیرکارشناسی و غیرمسئولانه خواند و آن را ناشی از بی‌اطلاعی یا تضعیف جایگاه و تصمیمات شورا دانست و گفت: نماینده ولی‌فقیه و رئیس شورا اهتمام ویژه ای به مباحث قرآنی دارند و در این خصوص در جلسات متعدد رهنمودهای لازم را ارائه کرده اند.

تخصیص اعتبارات
وی با اشاره به اعتبارات تخصیص‌یافته برای فعالیت های قرآنی گفت: تخصیص اعتبارات منوط به تصویب سند استانی منشور فرهنگ قرآنی و اقدامات متناسب با آن است که متأسفانه تاکنون بسیاری از دستگاه ها کمترین اقدام را درخصوص ارائه اقدامات مبتنی بر سند انجام نداده اند.

مرادی با اشاره به الزام‌آور بودن اجرای سند برای همه بخش ها اعم از دولتی، عمومی و غیردولتی گفت: تمامی برنامه ها و فعالیت های دستگاه ها و نیز بخش مردمی باید مبتنی بر سند و اقدامات آن باشد و در این خصوص به همه دستگاه های استان در سال 97 فرصت کافی برای ارائه اقدامات مبتنی بر سند داده شد که متأسفانه شاهد اقدام مناسبی در این خصوص نبوده ایم.

وی گفت: با توجه به تصویب برش استانی استاد ملی توسعه فرهنگ قرآنی در گیلان از سال جاری تمامی اعتبارت تخصیصی اعم از ملی و استانی باید در راستای سیاست های اسناد ملی و استانی هزینه شود.

تشکیل کمیته پایش ارزیابی فعالیت ها
عضو شورای هماهنگی و گسترش فرهنگ قرآنی استان گفت: به همین منظور همچنان که در خود سند نیز پیش‌بینی شده است کمیته پایش ارزیابی فعالیت ها و عملکرد دستگاه با همکاری دبیرخانه، دفتر نماینده ولی‌فقیه و این اتحادیه تشکیل خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل های قرآن و عترت گیلان با اشاره به اهمیت سند استانی آن را منشور فعالیت های قرآنی استان دانست و گفت: با عنایت ویژه ای که نماینده ولی‌فقیه در استان به این موضوع دارند و پیگیری های صورت گرفته شاهد هم‌افزایی و تقویت فعالیت‌های قرآنی در استان باشیم.

انتهای پیام

captcha