نیمه اسفند هم گذشت و بودجه قرآنی استان‌ها واریز نشد/ شکایت به دیوان محاسبات
کد خبر: 3697596
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲
بازرس صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی:

نیمه اسفند هم گذشت و بودجه قرآنی استان‌ها واریز نشد/ شکایت به دیوان محاسبات

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ انجم‌شعاع، بازرس صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی گفت: به دلیل تأخیر معاونت قرآن وزارت ارشاد در واریز بودجه قرآنی استان‌ها، این صندوق و شورای توسعه فرهنگ قرآنی، تصمیم دارند تا از این معاونت به دیوان محاسبات شکایت کنند.

نیمه اسفند هم گذشت و بودجه قرآنی استان‌ها واریز نشد/ شکایت به دیوان محاسبات

به گزارش ایکنا؛ نیمه‌های دی‌ماه بود که در جلسه نود و یکم مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی از تخلف معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داده شد. تخلفی که علت آن واریز نشدن بودجه یک میلیارد تومانی شورای قرآنی استان‌ها توسط این معاونت بوده است.
این بودجه اوایل امسال توسط شورای توسعه فرهنگ قرآنی به معاونت قرآن وعترت وزارت ارشاد اختصاص داده شد تا این معاونت آن را بین شوراهای استانی تقسیم کند.
در جلسه نود و یکم مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی مهلت دو هفته‌ای به معاونت قرآن وزارت ارشاد داده شد تا بودجه مورد اشاره را در اختیار استان‌ها قرار دهد.
در همان ایام و برای روشن شدن وضعیت و سرنوشت این بودجه خبرنگار ایکنا گفت‌وگویی با «محمدمهدی عزیزاده»، مدیرکل کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن، انجام داد تا به روشن شدن این قضیه بینجامد.(اینجا)
عزیززاده در گفت‌وگوی مورد اشاره ضمن رد هر گونه تخلف از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته بود بهتر است به جای تخلف بگوییم تأخیر صورت گرفته است.
وی همچنین در گفت‌وگوی مورد اشاره از آغاز واریز بودجه یک میلیاردی استان‌ها خبر داده بود و اعلام کرده بود؛ «از زمانی که آقای دکتر فقهی‌زاده منتصب شدند، بعد از حضور ایشان در اولین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و مطرح شدن این موضوع، دستور پیگیری از سوی معاون جدید قرآن و عترت صادر شد. بر همین اساس و بلافاصله با همه استان‌ها مکاتبه شد و از آنها خواستیم تا صورت جلسات مصوبات را ارسال کنند و یک مؤسسه را به‌عنوان مؤسسه معین معرفی کنند تا بر اساس یک تفاهم‌نامه اعتبارات واگذار شود».
عزیززاده در آن گفت‌وگو که روز 20 دی‌ماه بر روی خروجی ایکنا قرار گرفته بود، اعلام کرده بود که حدود ۸۰ درصد عملیات اجرایی پرداخت‌ها صورت گرفته است. عزیززاده همچنین در گزارش دیگری (اینجا) که در تاریخ پنجم بهمن‌ماه بر روی خروجی ایکنا قرار گرفته است، از پایان واریز بودجه قرآنی تا روز 15 اسفندماه خبر داده بود.
بر اساس گزارش ایکنا، با اینکه از سوی مسئولان معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و در دی‌ماه اعلام شده بود که کار واریز بودجه شروع شده است، اما همچنان خبر می‌رسد که جز چند استان محدود، کار خاصی صورت نگرفته است.
شکل‌گیری چنین شرایطی باعث شده است تا مسئولان صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی از پرداخت این بودجه ناامید شده و به شکایت از این معاونت به دیوان محاسبات بیندیشند. اندیشه‌ای که به نظر می‌رسد تا قبل از پایان سال 96 عملی شود.
محمد انجم‌شعاع، بازرس صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی، در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به واریز نشدن بودجه قرآنی شوراهای استانی با وجود تذکرات بسیار زیاد به معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، گفت: با گذشت یک سال از واگذاری بودجه شورای استان‌ها به ارشاد جهت واگذاری به شورای استان‌ها، هنوز این مبالغ واریز نشده و پرداخت به استان‌ها صورت نگرفته است.
وی با اشاره به برگزاری جلسه جمع بندی وضعیت مالی استان‌ها، افزود: در این جمع‌بندی متوجه شدیم که هنوز این بودجه به استان‌ها واگذار نشده است. این بودجه که یک میلیارد تومان بوده و اوایل امسال از طریق شورای توسعه به معاونت قرآنی وزارت ارشاد داده شده است، اما هنوز به استان‌ها واگذار نشده و در معاونت قرآن وزارت ارشاد مصرف یا محبوس شده است.
انجم‌شعاع تصریح کرد: با وجود تأکید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی در دو جلسه شورا بر واگذاری بودجه به استان‌ها و اولتیماتوم مجمع مشورتی شورای توسعه و نیز توافقاتی که با دوستان در معاونت صورت گرفت تا این بودجه به استان‌ها واگذار شود، اما متأسفانه در حالی که به پایان سال 96 نزدیک می‌شویم هنوز این بودجه که رقم‌های محدودی نیز هست به استان‌ها واگذار نشده است.
بازرس صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه در کمیته تخصیص صندوق مشارکت، تصویب شده است که این بودجه باید به شوراهای استانی واریز شود، اظهار کرد: بخشی از استان‌ها که این بودجه‌ را دریافت کرده‌اند نیز به جای اینکه بودجه را به مجموعه شورای استان واگذار کنند، آن را به ادارات کل ارشاد استان‌ها تحویل داده‌اند و هیچ هزینه‌ای در مسیر شورای توسعه قرآن استان‌ها انجام نگرفته است.
وی با اشاره به اینکه این بودجه برای سال 95 است و اوایل امسال به معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد تحویل داده شد، گفت: در این زمینه پیگیری‌های فراوانی صورت گرفته است، علاوه بر مکاتبات دبیرخانه شورای توسعه و رئیس کمیته تخصیص اعتبارات، این موضوع بارها به صورت حضوری نیز مورد پیگیری قرار گرفته اما متاسفانه این مشکل که مربوط به دوره مدیریت قبلی است، هنوز برطرف نشده و به نظر می‌رسد تنها راه باقی مانده شکایت به دیوان محاسبات باشد.
انجم‌شعاع در پایان در پاسخ به این سوال که در صورت انجام این شکایت چه اقداماتی صورت خواهد گرفت، گفت: وظیفه ما این است که به عنوان بازرس صندوق به هیئت امنا و مراجع قانونی گزارش دهیم.

captcha