در تحقق وحدت حوزه و دانشگاه دچار شعار زدگی شده‌ایم
کد خبر: 3673951
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۲

در تحقق وحدت حوزه و دانشگاه دچار شعار زدگی شده‌ایم

گروه معارف: مسئول دفتر مدیریت حوز‌ه‌های علمیه همدان گفت: در تحقق وحدت حوزه و دانشگاه بیشتر دچار شعارزدگی شده‌ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اصغر زارعی، مسئول دفتر مدیریت حوز‌ه‌های علمیه همدان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان درباره تعریف وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: در ارائه تعریف وحدت حوزه ودانشگاه، برداشت‌های مختلف ایجاد می‌شود تا جایی که گاهی باعث گمراهی افرا می‌شود.
وی با بیان اینکه باید تعریف صحیحی از این مفهوم ارائه شود، ادامه داد: برخی تصور می‌‎کنند که وحدت حوزه و دانشگاه به معنای یکی شدن حوزه و دانشگاه است یعنی یا حوزه به شکل دانشگاه و یا دانشگاه به شکل حوزه دربیاید.
حجت‌الاسلام زارعی گفت:نتیجه این نوع تفکر منجربه حذف شدن یکی از این دو نهاد می‌شود که این تفکر غلط است لذا داشتن یک هدف واحد صحیح‌ترین تعریف از مفهوم وحدت حوزه و دانشگاه همین عبارت است.
وی ابراز کرد: در این صورت این دو نهاد باید در کنار هم هم‌افزایی ایجاد کنند و در کنار یکدیگر برای رسیدن به یک هدف واحد تلاش کنند.
وی درباره تحقق این هدف بیان داشت: برای تحقق این هدف در ابتدا باید هدف و نقطه مطلوب مشخص شود که در این صورت می‌شود وضعیت موجود را بررسی کرد و فاصله وضعیت موجود تا نقطه مطلوب را مورد ارزیابی قرار داد.
حجت‌الاسلام زارعی با بیان اینکه بر این اساس باید برنامه‌ریزی انجام شود، اظهار داشت: که آنچه که هدف مشترک است رسیدن به جامعه اسلامی است یعنی همان مدینه فاضله که همه انبیاء و اولیاء الهی به دنبال تشکیل آن بودند و برای سعادت اخروی انسان در تلاش بودند.
وی افزود: حال باید اینگونه نتیجه گرفت که نخستین راهکار برای تحقق وحدت حوزه ودانشگاه، هم‌گرایی، هم‌افزایی وهم‌اندیشی بزرگان حوزه و دانشگاه است.
وی تشریح کرد: در این راستا باید پیدا کردن نقاط قوت و ضعف هر نهاد مشخص و مورد بررسی قرار گیرد وبعد از این مرحله می‌توان برای رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت برنامه‌ریزی انجام داد.
مسئول دفتر مدیریت حوزه‌های علمیه همدان خاطرنشان کرد: متأسفانه در این زمینه بیشتر دچار شعارزدگی شده‌ایم و مناسبتی عمل شده است و عملیاتی وارد صحنه نشدیم لذا باید برنامه منسجم اجرا شود.
وی درخصوص نقش مسئولان حوزه در تحقق وحدت حوزه ودانشگاه ابراز داشت: از آنجایی که برنامه سعادت دنیا و آخرت مردم و یک جامعه را این دو نهاد باید رقم بزنند و حوزه باتوجه نقشی که برای آن تعریف شده است، ثقل اساسی این اقدام است لذا مشخص کردن برنامه دینی جامعه را حوزه بر عهده دارد.
وی تأکید کرد: اما وظیفه دانشگاه در زمینه‌های دیگر نباید فراموش شود و باید اینگونه عمل شود که حوزه در امور دینی ورد پیدا کند و دانشگاه در علم روز دنیا ورود پیدا کند.
وی ادامه داد: حوزه باید درباره مقتضیاتت زمان و نیازمندی‌های مردم و پیشرفت‌های حاصل شده ارزیابی دقیق انجام دهد و پاسخگو نیازهای به‌روز مردم باشد که اگر اینگونه نباشد به وظیفه اصلی خود عمل نکرده است.

 

captcha