54 درصد اهداء کنندگان خون در ایلام، مستمر هستند
کد خبر: 3630889
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷

54 درصد اهداء کنندگان خون در ایلام، مستمر هستند

گروه اجتماعی: مدیر پایگاه انتقال خون استان ایلام با بیان اینکه 14 الی 15 هزار نفر در استان اهداء کننده خون داریم، گفت: 54 درصد اهداء کنندگان مستمر،7 و نیم درصد ازاهداء کنندگان خانم و مابقی اقا هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از ایلام، مهدی اکبری‌دهبالایی، مدیر انتقال خون استان ایلام، اظهار کرد: در انتقال خون استان وضعیت مساعدی وجود دارد و تا چندی پیش دغدغه این بود که تعدادی اهداء کنندگان افزایش پیدا کند اما الان به شاخصی رسیدیم که تمام نیازهای خونی استان برطرف شود.
وی با بیان اینکه افزایش کیفیت خون‌گیری بیشتر مورد توجه است، افزود: الان به دنبال فراورده‌ها خونی هستیم که که حداکثر کارایی داشته باشند.
مدیر پایگاه انتقال خون استان ایلام داشتن نیروی فن و متعهد، تجهیزات و اهداء کننده سالم سه ضلع مهم خون‌گیری دانست و گفت: بار اول خونگیری از افراد مشکلات خاص خود را دارد چون احتمال وجود بیشترین ویروس از افراد اهداء کننده بار اولی وجود دارد و  باید سلامت فرد اهداء کننده محرز شود.
اکبری با بیان اینکه دو نوع اهداء کننده باسابقه و مستمر داریم که برای اینکونه افراد مشکلی در دریافت خون وجود ندارد، تصریح کرد: در اهداء خون اولویت با اهداء کننده مستمر است چرا که سالم‌ترین خون در این طبقه افراد دریافت می‌شود و 54 درصد اهداء کنندگان مستمر هستند و سعی داریم این شاخص مهم افزایش پیدا کند.
اکبری با اشاره به اینکه در سال گذشته پلاسما و فرزینس درمانی داشته‌ایم، گفت: دستگاه لازم برای این موضوع تهیه شده و  در بیمارستان مصطفی خمینی(ره)، شهر ایلام مستقر است و تمام خدمات مورد نیاز را به بیماران ارائه دهد.
مدیر پایگاه انتقال خون استان ایلام با تاکید بر اینکه خون 11 مرکز درمانی ایلام در داخل استان تامین می‌شود، تصریح کرد: یکی از دستاوردهای استان تهیه صدرصد خون فیلتر شده مورد برای بیماران تالاسمی است که در استان انجام می‌شود و 99.9  دهم درصد گلبول‌های سفید در این فراورده حذف می‌شوند.
وی با بیان اینکه خون ماذاد بر نیاز استان به استان‌های نیازمند ارسال و در قبال آن تجهیزات و امکانات دریافت می‌شود، عنوان کرد: سیاست کلی سازمان این است که سامانه یک پارچه خون راه اندازی شود تا اگر هر لحظه استانی با کمبود هر نوع فراورده خونی نیاز داشت استان برخوردار نیاز استان نیازمند را تامین کند.
اکبری ادامه داد: مجموعه آزمایشگاه انتقال خون استان به‌روز رسانی و طرح بزرگ پلاکت فرزینس و کلنگ‌زنی مرکز جامع اهداء خون انجام شده که با راه‌اندازی این مرکز بحث خدمات انتقال خون گسترش قابل توجهی پیدا می‌کند.
مدیر پایگاه انتقال خون استان ایلام با اشاره به در کل 14 الی 15 هزار نفر در استان اهداء کننده خون داریم، گفت: 54 درصد اهداء کنندگان مستمر،7 و نیم درصد ازاهداء کنندگان خانم و مابقی اقا هستند و سعی داریم اهداء خون از سوی بانوان  افزایش پیدا کند.
وی اضافه کرد: در استان فقط یک مرکز خون‌گیری در مرکز استان وجود دارد اما بر اساس نیاز و درخواست از مناطق استان، اتوبوس خون‌گیری سیار به مناطق مورد نظر اعزام می‌شود.
اکبری با بیان اینکه بیشتر فراوده خونی در استان گلبول قرمز متراکم، پلاسما و پلاکت است، افزود: خون مازاد بر نیاز به استان‌های نیازمند ارسال می‌شود و در قبال آن تجهیزات دریافت می‌کنیم.ایسنا
captcha