ساعت کاری پایگاه‌های انتقال خون افزایش می‌یابد
کد خبر: 3606847
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹
در ماه رمضان:

ساعت کاری پایگاه‌های انتقال خون افزایش می‌یابد

گروه اجتماعی: در ایام ماه مبارک رمضان پایگاه‌های اهدای خون مشهد از ساعت ۲۱ تا ۱:۱۵ بامداد و پایگاه‌های شهرستانی از ساعت ۲۱ تا ۲۴ آماده حضور اهداکنندگان هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سیدحمیدرضا اسلامی، مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی، در نشست خبری که صبح امروز 16 خردادماه در محل این اداره کل برگزار شد، بیان کرد: در ایام ماه مبارک رمضان پایگاه‌های اهدای خون مشهد از ساعت ۲۱ تا ۱:۱۵ بامداد و پایگاه‌های شهرستانی از ساعت ۲۱ تا ۲۴ آماده حضور اهداکنندگان هستند.
وی با بیان اینکه فناوری اداره کل انتقال خون خراسان رضوی به سمت سلول‌های خونی در حرکت بوده و آینده سازمان انتقال خون، کمک اصلی در درمان است، ابراز کرد: سوالات مطرح شده در مصاحبه بر اساس استانداردهای بین‌المللی بوده و یکی از اهرم‌های تضمین‌ و اثبات کننده سطح بالای سلامت و حساسیت خون‌گیری در استان است.
اسلامی با بیان اینکه سهم بانوان در اهدای خون 6 درصد است، افزود: ۹۴ درصد اهداکنندگان استان و معادل ۱۲۹ هزار و ۸۲۱ نفر آقایان و ۶ درصد معادل ۸۱۷۶ نفر بانوان هستند، این عدد در حالی است که نزدیک به ۶۰ درصد مصرف‌کننده خون‌های اهدایی، بانوان هستند و میزان مشارکت بانوان در کشورهای دیگر نیز ۴۰ درصد است.
وی با اشاره به اینکه در میان بانوان این اعتقاد نادرست وجود دارد که با توجه به مشکل شایع کم‌خونی، این افراد نمی‌توانند خون اهدا کنند، گفت: 70 درصد بانوانی که به انتقال خون مراجعه کردند، واجد شرایط اهدای خون بوده‌اند. مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی از فعالیت پایگاه‌های اهدای خون استان در ایام ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: در این ایام پایگاه‌های اهدای خون مشهد و شهرستان‌های استان هرشب به‌ جز جمعه‌ شب‌ها، پس از افطار آماده پذیرش داوطلبان ایثارگر اهدای خون هستند.
اسلامی تصریح کرد: در سال گذشته ۳۳۲ هزار و ۸۷۳ کیسه خون و فرآورده خونی در استان تولید شد که از این تعداد ۶۸ هزار ۷۵۴ مورد، برای تهیه پلاسمای مورد نیاز بیماران سرطانی مصرف شد.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: ۸۱ درصد خون‌های تولیدی به بیمارستان‌های دولتی و ۱۹ درصد به بیمارستان‌های خصوصی بود.
وی افزود: بیشترین مصرف با ۵۶ هزار و ۲۲۱ کیسه خون مربوط به بیمارستان امام رضا(ع) بوده و پس از آن بیمارستان‌های قائم(عج) با ۴۶ هزار و ۷۱۲ کیسه خون و دکتر شیخ ۱۹ هزار و 117 کیسه خون، سه مصرف‌کننده بیشتر استان بوده‌اند.
اسلامی ادامه داد: همچنین در میان بیمارستان‌های خصوصی هم، بیمارستان رضوی با ۱۵ هزار و 815 ‌کیسه خون بیشترین میزان خون مصرفی را داشته است و در مجموع ۵۸ بیمارستان خراسان رضوی از خون و فرآورده‌های خونی استفاده می‌کنند.
وی اظهار کرد: طبق مصوبه دولت، ۱۳ درصد هزینه‌های مرتبط با بحث خون توسط بیمه‌ها پرداخت می‌شود، اما متأسفانه برخی از بیمارستان‌ها این پول را با خزانه دولت واریز نکرده‌اند که سهل‌انگاری آن‌ها موجب ایجاد خطر برای بیماران می‌شود.
captcha