ثبت بیش از 27 هزار مراجعه جهت اهدای خون در کردستان
کد خبر: 3561967
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰

ثبت بیش از 27 هزار مراجعه جهت اهدای خون در کردستان

گروه اجتماعی: مدیرکل انتقال خون استان کردستان گفت: در 9 ماهه امسال، 27 هزار و 492 مراجعه جهت اهدای خون در استان کردستان به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان به نقل از روابط عمومی اداره کل انتقال خون استان، محمد سعید کریمیان،  مدیرکل انتقال خون استان کردستان با بیان اینکه میزان مراجعه جهت اهدای خون در 9 ماهه امسال 95 نسبت به مدت مشابه سال قبل 11.7 درصد رشد داشته است، اظهار کرد: تعداد نفرات اهداکننده خون در این مدت 21 هزار و 187 نفر بوده که این آمار در مقایسه با سال گذشته از رشد بیش از یک درصدی برخوردار است.

وی به کسب رتبه اول کشوری کردستان در زمینه افزایش شاخص اهدای خون مستمر اشاره کرد و افزود: تا پایان آذرماه امسال 11 هزار و 954 مورد اهدای خون به صورت مستمر انجام شده است که در مقایسه با رقم 8 هزار و 413 اهدای مستمر مدت مشابه سال گذشته، رشد 42 درصدی را نشان می‌هد .

مدیرکل انتقال خون کردستان، اهداکنندگان مستمر را ارزشمندترین سرمایه سازمان برشمرد و عنوان کرد: افزایش چشمگیر آمار اهدای خون مستمر نتیجه برنامه ریزی و اجرای طرح نظام‌مند ارتقای ضریب سلامت خون‌های اهدایی است که برای اولین بار در کشور در استان کردستان اجرا شد و نتیجه آن کسب رتبه اول کشوری تولید سالم ترین فرآورده‌های خونی است .

وی در ادامه، نقش بانوان اهداکننده خون را کمرنگ دانست و اعلام کرد: از مجموع 18 هزار و 319 مورد خون‌گیری به عمل آمده تا پایان آذر 95، بالغ بر 17 هزار و 138 واحد خون توسط آقایان اهدا شده و سهم بانوان اهداکننده خون تنها یک هزار و 181 مورد بوده است که این آمار نشان از رشد شاخص اهدای خون بانوان در استان ندارد .

کریمیان با بیان اینکه در این مدت 38 هزار و 708 واحد فرآورده خونی در بین مراکر درمانی توزیع شده است، ادامه داد: بیشترین میزان فرآورده‌های تولیدی در بیمارستان توحید سنندج مصرف شده که در 9 ماهه سال جاری 12 هزار و 433 فرآورده خونی توسط بانک خون بیمارستان توحید درخواست شده است.

وی ادامه داد: انتقال خون استان با شاخص مطلوب پاسخگویی قریب به 95 درصد، 11 هزار و 774 فرآورده خونی شامل، گلبول قرمز فشرده، پلاسمای تازه منجمد، پلاکت، محصولات آفرزیس و کرایوپرسیپیتیت را جهت درمان بیماران به این بیمارستان تحویل داده است.

مدیرکل انتقال خون کردستان به ترتیب بیمارستان بعثت سنندج و امام خمینی(ره) سقز را حایز رتبه‌های بعدی دریافت بیشترین فرآورده‌های خونی تولیدی استان خواند و خاطرنشان کرد: انتقال خون کردستان در هر حال بیش از 90 درصد درخواست‌های بیمارستانی را منطبق با جزئیات درخواست پزشک تامین کرده است و همراهی مردم نوع دوست و این کیفیت پاسخگویی موجب شده است تا هیچ بیماری در استان کردستان در پروسه درمان با کمبود فرآورده‌های خونی سالم و در دسترس مواجه نشود .

وی در پایان به مباحث مدیریت تولید و مصرف فرآورده‌های خونی، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و ارتقای کیفیت خدمات اشاره کرد و گفت: مجموعه تخصص محور انتقال خون کردستان خود را در قبال قطره قطره خون‌های اهدایی مردم نوع دوست موظف می‌داند و با هدف کاهش ضایعات و جلوگیری از اتلاف بیت المال هیچگاه خونی را از اهداکنندگان خون دریافت نخواهد کرد مگر بیمار نیازمندی چشم انتظار فرآورده مشتق از این خون اهدایی باشد.

captcha