کوروش زارعی، کارگردان نمایش «اروندخون» در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: کار تولید این نمایش با برنامهریزی و پشتوانه تحقیقاتی خوبی به پیش رفت و از همان روز نخست درصدد بودیم تا ظرفیتهای مغفول مانده در نمایشهایی با موضوعات خاص دینی و ارزشی را از طریق تولید اثری که هم بتواند نظر مخاطبان حرفهای و کارشناسان تئاتر را برآورده کند و هم توان این را داشته باشد که در نظرگاه مخاطب عام مقبول واقع شود، بازشناسی و معرفی کنیم.
وی ادامه داد: بر این باور بودیم که تئاتر با موضوع دفاع مقدس در گذر ایام جنبه شعاری و نگرش سطحی پیدا کرده است و باید با اجتناب از چنین فضایی به دنبال ساختاری حرفهای با استفاده از فضاسازی تکنیکال باشیم که در چنین قالبی بتوانیم روایتی آشنا از رویدادی پراحساس و پرافت و خیز دوران دفاع مقدس را به روی صحنه بیاوریم.
زارعی تصریح کرد: قطعاً چنین نگرشی نگرانیهای خاص خود را نیز داشت و به ویژه با توجه به این نکته که قرار است بخش خصوصی پای کار بیاید و در تولید این اثر نمایشی سرمایهگذاری کند، چون به ساختار روایی غیرمتعارفی در حوزه تئاتر دفاع مقدس رسیده بودیم این واهمه وجود داشت که «اروندخون» نتواند در جذب مخاطب خود که به شکل سنتی و واقعگرایانه چنین نمایشی با سوژهای آشنا عادت کرده است، موفق عمل کند.
بازیگر مجموعه تلویزیونی «کیمیا» در ادامه گفت: در چنین شرایطی بود که باید از سوی گروه تولید و کارگردانی نمایش در پی تعامل و گفتوگو با نمایندگان بخش خصوصی که قصد ورود به حیطه سرمایهگذاری و حمایت مالی اثر را به عهده داشتند این اعتماد و اطمینان داده میشد که کار به شرط توجه به منطق روایت و استفاده از توان فنی گروه و خلاقیت هنرمندان به ویژه بازیگران آن خواهد توانست در مواجهه با طیف گسترده و متفاوت مخاطبان جذابیتهای لازم را داشته باشد و پشتوانه چنین ادعایی سابقه نزدیک به دو دهه من و همکارانم در حوزه تئاتر دینی و آئینی و تجربهای که در این روند به دست آوردهایم بود.
زارعی افزود: خوشبختانه بخش خصوصی سرمایهگذار این نمایش که یکی از اهداف و دغدغههایش مدتهاست مشارکت در امر تولید نمایشهای دینی و آئینی است و تاکنون آثار نمایشی متعددی را تولید و به منصه ظهور رسانده است با اعتماد و علم به آنچه که ما در حال تجربه آن بودیم، نهایت تعامل و همکاری را با گروه داشتند و در پایان این شد که گروه از نویسنده این اثر یعنی ایوب آقاخانی که به حق در تمام مراحل مشاوره ساعی و سختکوش در کنار این حقیر بود و به شکلی کاملاً حرفهای و تخصصی روایتی نمایشی از عملیات کربلای 4 و حضور شهدای غواص را با استناد به مدارک و اسناد جنگی به رشته تحریر درآورد تا بازیگران، طراحان صحنه، آهنگساز و غیره در فضای دوستانه و صمیمی، به تولید اثری اهتمام ورزیدند که توانست ارتباط خوبی با مخاطبان خود برقرار کند به شکلی که با وجود مرکزیت نداشتن مکان اجرا، اما توانستیم هر شب به شکلی میانگین دستکم میزبان بیش از 700 تماشاگر باشیم.
کارگردان نمایش «مثل ماه برای آسمان» تأکید کرد: قرار بود اجرای این نمایش تا پایان آذرماه باشد که با توجه به استقبال مخاطبان و همچنین مصادف شدن اجرای آن با سالروز عملیات کربلای 4، یعنی سوم دیماه به یمن این روز و در راستای پاسداشت سلحشوری رزمندگان و شهدای این عملیات مقرر شد تا اجرای آن را تا سوم دیماه ادامه دهیم.
زارعی گفت: پس از پایان اجرای این نمایش در سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن، برنامهای نیز برای آینده این نمایش داریم و در وهله نخست اینکه قصد داریم این نمایش را در سالنهایی در نقاط مختلف پایتخت اجرا کنیم تا به این وسیله مخاطبان بیشتری امکان تماشای آن را داشته باشند و به عنوان برنامهای بلندمدت سعی در میدانی کردن این نمایش و تولید آن در قالبی بزرگتر را داریم که البته این امر همچنان در حد یک فرضیه مطرح شده است.
وی در پایان ادامه داد: اگر تولید میدانی این نمایش محرز شود، قصد داریم «اروندخون» را در لوکیشنی واقعی و مثلاً در اروندرود استان خوزستان شبیهسازی کنیم که به این واسطه علاوه بر تأثیرگذاری بیشتر بر روی مخاطب بتوانیم ادای دینی هر چند کوچک به شهدای عملیات و به ویژه شهدای غواص داشته باشیم.
یادآور میشود، نمایش «اروندخون» به کارگردانی کوروش زارعی تا سوم دی هر روز ساعت 18:30 در سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن به روی صحنه میرود.