اسلام آل‌سعود تنها در بلند گفتن «وَلاَ الضَّالِّینَ» خلاصه می‌شود
کد خبر: 3369273
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳
امام‌جمعه رشت:

اسلام آل‌سعود تنها در بلند گفتن «وَلاَ الضَّالِّینَ» خلاصه می‌شود

گروه سیاسی: آیت‌الله قربانی با اشاره به بی‌کفایتی آل سعود در مدیریت حج و میزبانی از حاجیان خانه خدا، گفت: اسلام تنها به بلند گفتن «وَلاَ الضَّالِّینَ» نماز خلاصه نمی‌شود.

به گزارش  خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، آیت‌الله زین‌العابدین قربانی، امام‌جمعه رشت روز گذشته، سوم مهرماه در خطبه‌های نماز جمعه این شهر، فریضه حج را یکی از فروع دین اسلام دانست و اظهار کرد:  حج یک فرع معمولی نیست و بنا بر روایات، یکی از ارکان پنج‌گانه دین به شمار می‌رود لذا از همه فروعات بالاتر است.

وی با بیان اینکه بهترین عمل‌ها مشقت‌بارترین آن‌هاست، افزود: به جا آوردن تکلیف حج دشوار است و ثواب بیشتری دارد. اگر کسی عمدا فریضه حج را ترک کند، هنگام مرگ غیر مسلمان از دنیا می‌رود. خودسازی و ترک نازپروردگی از جمله فوائد حج است.

این کارشناس دینی حج را نشانه اسلام دانست و تصریح کرد: اگر مکه و حج باشد، اسلام سر پا می‌ماند، زیرا علما، نخبگان، صاحب‌نظران و بزرگان بلاد اسلامی دنیا در کنگره عظیم حج دور هم جمع می‌شوند و به بررسی مسائل جهان اسلام می‌پردازند. امروز بسیاری از کشورهای اسلامی منطقه از جمله یمن، سوریه، عراق، فلسطین، بحرین و... با مشکل مواجه هستند که جز با وحدت کلمه مسلمانان قابل حل نیست.

آیت‌الله قربانی با ابراز تاسف از اینکه آل سعود و روسای کشورهای اسلامی مشکل‌آفرین هستند، عنوان کرد: آل سعود آلت دست آمریکا و غرب در جنگ‌های نیابتی علیه مسلمانان منطقه است لذا علما و بزرگان امت اسلامی باید تصمیمات مناسبی اتخاذ کنند.

وی با اشاره به بی‌کفایتی آل سعود در مدیریت حج و میزبانی از حاجیان خانه خدا، ادامه داد: خانه خدا که باید محل تجمع و اتحاد مسلمانان باشد، به دست عده‌ای نااهل، بی‌‌لیاقت و بی اعتقاد به خدا و دین اسلام، مایه اختلاف دنیای اسلام شده است. اسلام تنها به بلند گفتن «وَلاَ الضَّالِّینَ» نماز خلاصه نمی‌شود لذا مسلمانان باید به تبادل نظر بنشینند و براساس دستور قرآن، امنیت را در خانه خدا ایجاد کنند.

نماینده  ولی فقیه در گیلان حادثه سقوط جرثقیل در مسجد‌الحرام و فاجعه سرزمین منا را مصداق این ناامنی دانست و خاطرنشان کرد: مسلمانان برای زیارت خانه خدا و اماکن مقدس به مکه رفته بودند تا برای خود توشه آخرت فراهم کنند، اما بر اثر بی‌تدبیری، نادانی، سوء مدیریت و هوای نفس آل سعود مظلومانه به شهادت رسیدند.

امام‌جمعه رشت در خطبه دوم، هفته دفاع مقدس را گرامی داشت و بیان کرد: اگر رهبری‌های داهیانه امام(ره) نبود، اگر تبعیت مردم از ولی فقیه نبود و اگر فداکاری و ایثارگری‌های رزمندگان و مردم در پشت جبهه‌ها نبود، انقلاب اسلامی به خطر می‌افتاد، زیرا در جنگ تحمیلی همه کشورهای مستبد جهان از صدام حمایت می‌کردند و انواع سلاح‌ها و امکانات را در اختیار او قرار می‌دادند لذا مدیون امام و شهدا هستیم.

وی وحدت کلمه را رمز پیروزی ما در دفاع مقدس دانست و گفت: امروز این وحدت کلمه و یکپارچگی بین مردم در سایه رهبری‌ خلف صالح امام راحل وجود دارد. نابسامانی‌های کشورهای منطقه به دلیل عدم رهبری واحد و چنددستگی ایجاد شده است.

آیت‌الله قربانی ولایت فقیه را یک نعمت الهی خواند و بیان کرد: ولایتمداری در جامعه ما موج می‌زند و مردم باید قدر این نعمت را بدانند. پیام مقام معظم رهبری در پی حادثه منا و اعلام سه روز عزای عمومی، موجب آرامش مردم شد. رئیس‌جمهور نیز در سفر خود به نیویورک بر تحقق فرمایشات رهبری در مورد حوادث حج امسال تاکید کرد.

امام‌جمعه رشت بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در آستانه سال تحصیلی جدید را  تبریک گفت و خاطرنشان کرد: علم برای جامعه یک سرمایه بزرگ است، اما علمی که همراه عمل باشد، ارزش بیشتری دارد. امروز به برکت انقلاب اسلامی بهترین دانشمندان، متفکران، متخصصان و نخبگان علمی ما صبغه دینی و الهی دارند لذا باید مراقب باشیم عوامل بیگانه و دشمنان نظام در مدارس و دانشگاه‌های ما نفوذ نکنند.

وی با اشاره به در پیش بودن ولادت امام علی نقی(ع)، تصریح کرد: زیارت جامعه و زیارت غدیر، دو یادگار ارزشمند امام دهم برای مکتب تشیع است.

نماینده ولی فقیه در گیلان جنایات اخیر اسرائیل در مسجدالاقصی را نتیجه حمایت‌های روسای کشورهای اسلامی از رژیم غاصب صهیونیستی دانست و یادآور شد: اگر کشورهای اسلامی یک‌صدا در مقابل اسرائیل ایستادگی می‌کردند، این رژیم جعلی جرات جسارت به قبله نخست مسلمانان را نداشت. همه باید از خواب غفلت بیدار شوند و فلسطین را نجات دهند.

طاهره رفعتی

captcha