کد خبر: 2615075
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۲
کارگردان «شیار ۱۴۳»:

ادبیات دفاع مقدس در سینما مورد کم‌توجهی قرار گرفته است

گروه هنر: نرگس آبیار با بیان اینکه ادبیات دفاع مقدس در سینما مورد کم‌توجهی قرار گرفته است، گفت: ما هشت‌سال جنگ داشتیم ولی به نسبت این هشت‌سال خیلی کاری در حوزه دفاع مقدس انجام نداده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، نرگس آبیار، کارگردان فیلم سینمایی «شیار 143» شامگاه گذشته، 12 آذر با حضور در کنفرانس مطبوعاتی اکران این فیلم که در سینما میرزاکوچک رشت برگزار شد، اظهار کرد: این فیلم یک همدلی بین مردم ایجاد و بر موضوعات مشترک بین طیف‌های متعدد در جامعه تاکید کرد؛ این اثر به نقاط انسانی مشترکی نظیر عشق بین فرزند و مادر اشاره دارد.

وی با بیان اینکه نگاه مردمی خارج از نگاه حاشیه‌ای رایج در جامعه است، افزود: یکی از دلایل موفقیت شیار 143 ابعادی از جنگ را به نمایش کشید که کمتر بازگو شده بود، حتی ما مخاطبینی از دین‌هایی نظیر مسیحی، ارمنی و دیگر فرقه‌های مذهبی داشتیم که طبق گفته خودشان بسیار هم تحت تاثیر قرار گرفتند.

کارگردان «شیار 143» در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه فیلم‌سازی در حوزه دفاع مقدس را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: معتقدم کم‌توجهی اساسی نسبت به ادبیات دفاع مقدس در حوزه سینما صورت گرفته است، ادبیات دفاع مقدس آنطور که باید به کار گرفته نشده است، ممکن است فیلم‌ساز با نویسنده اثر ادبی به تفاهم نرسیده‌اند.

آبیار با تاکید بر اینکه ادبیات موفق پایه و اساس سینماست، ادامه داد: سینما در حوزه جنگ و دفاع مقدس با توجه به منابع خوبی که داریم هنوز جای کار بسیار وجود دارد باید بتوانیم خاطرات آن سال‌ها را از رزمندگان جمع‌آوری کنیم تا فیلم سازان ما با استناد به این خاطرات و استفاده دراماتیک از منابع مذکور بتوانند فضای دفاع مقدس و جنگ را با نگاه جدیدتری بسازند.

وی ادبیات دفاع مقدس در سینما مورد کم‌توجهی قرار گرفته است، اضافه کرد: ما هشت‌سال جنگ داشتیم ولی به نسبت این هشت‌سال خیلی کار در حوزه دفاع مقدس انجام نداده‌ایم، اگر هم انجام شده در حقیقت یک نگاه تحمیلی و پر از قضاوت بوده است؛ گاهی فیلم‌سازان و نویسندگان ما در حقیقت نگاه و طرز تفکر خود را به مخاطب تحمیل نموده‌اند؛ لذا هنوز ظرفیت کار کردن در حوزه دفاع مقدس وجود دارد.

این کارگردان حوزه دفاع مقدس با بیان اینکه فیلم‌سازی یک کار گروهی است، متذکر شد: همه عوامل در شکل‌گیری و به سرانجام رساندن فیلم نقش دارند؛ بازیگر، تهیه‌کننده، طراح صحنه، فیلمبردار، طراح لباس و... از عواملی هستند که در پیشبرد اهداف یک فیلم نقش محوری دارند، البته در این بین بازیگر عنصر اصلی است.

آبیار با بیان اینکه با دید فمینیستی به موضوع نگاه نمی‌کنیم، گفت: من در حقیقت به سمت موضوعی می‌روم که بشناسم و سعی می‌کنم به شخصیت‌ها احاطه داشته باشم، حتی در فیلم قبلی‌ام «اشیا از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند» شخصیت اصلی داستان یک زن روستایی است که بر فضای داستان حاکم است؛ خیلی ناخودآگاه شخصیت‌های زنانه در ذهنم شکل می‌گیرد، چه بسا ممکن است زمانی فیلمی بسازم که شخصیت اصلیش یک مرد باشد ولی زمانی این اتفاق رخ می‌دهد که من کاملا فضا و آدم‌ها را شناخته باشم تا بتوانم به تصویر بکشم.

این نویسنده و کارگردان بیان کرد: شیار 143 با برداشت از رمان «چشم سوم» خودم به تصویر کشیده شد، رمان دیگری هم دارم که هنوز چاپ نشده و آن را هم به فیلمنامه تبدیل کردم ولی هنوز برای اسم آن به توافق نرسیده‌ایم. وقتی فیلمنامه «اشیا از آنچه که در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند» نوشتم مصمم شدم تا رمان آن را هم بنویسم چون خیلی از احساسات درونی شخصیت‌ها در رمان تجلی بیشتری دارد.

وی درخصوص حواشی که از برخی از سایت‌ها و روزنامه‌ها پس از اکران فیلم «شیار 143» به آن پرداختند، افزود: متاسفانه سایت‌ها و روزنامه‌های زرد برای اینکه دیده بشوند به حاشیه‌ها می‌پردازند؛ من حدود 7 سالی است که همینطور هستم و حتی تعریف‌ها و تمجیدهای پس از فیلم «شیار 143» در نوع نگاهم تاثیرگذار نبوده است، چون اعتقاداتم را از سر راه نیاورده‌ام که بخواهم عوض کنم، خطوط مشخصی دارم که آن را ادامه میدهم.

آبیار تاکید کرد: در حال حاضر در کشور ما سرانه کتابخوانی پایین آمده است و لذا نیازمنداین هستیم در کنار ادبیات، زبان تصویر را هم داشته باشیم.

captcha