برگزاری مراسم بزرگداشت شاعر برجسته اهل بيت‌(ع) در آذربايجان
کد خبر: 2224278
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۷

برگزاری مراسم بزرگداشت شاعر برجسته اهل بيت‌(ع) در آذربايجان

گروه فرهنگ و هنر: مراسم گراميداشت «سيد آتا بابا مدد زاده» متخلص به «بابا پنهان»، شاعر برجسته اهل بيت(ع)، اهل جمهوری آذربايجان، 20 آبان ماه، با حضور شاعران و انديشمندان آذری در محل رايزنی فرهنگی ايران در باكو برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در اين مراسم پس از تلاوت آياتی چند از قرآن كريم، كليپ تهيه شده از شعرسرايی بابا پنهان، در زمان حيات او پخش شد.
در ادامه، «ابراهيم نوری» رايزن فرهنگی كشورمان در باكو در سخنانی گفت: با اينكه اين شاعر بزرگ، طنزپردازی توانا و چيره‌دست بود كه به موضوعات مختلف اجتماعی، فكاهی و سياسی پرداخت ليكن آنچه كه وی را برای هميشه در يادها و خاطره‌ها زنده نگه می‌دارد، همان اندك ابياتی است كه در وصف و ثنای اهل بيت‌(ع) و به ويژه، سالار شهيدان، امام حسين‌(ع) سروده است.
وی افزود: بابا پنهان، در حوزه‌های عرفانی و معنوی نيز ابياتی از خود به جا گذارده است اما آنچه در اين ميان از ارزش و اهميت خاصی برخوردار است، معدود اشعاری است كه به مدح اهل بيت پيامبر‌(ص) اختصاص داده است.
رايزن فرهنگی كشورمان سپس بر موضوع توسعه همكاری‌های فرهنگی بين دو كشور ايران و آذربايجان تأكيد كرد.
«شاهين فاضل»، شاعر و استاد دانشگاه، به عنوان سخنران بعدی اين مراسم، گفت: با اينكه بابا پنهان، اكنون در ميان ما نيست، اما آثار به جای مانده وی هميشه، او را زنده نگه خواهد داشت، چنانكه با خواندن آثارش، گويی هم اكنون با ما در حال سخن گفتن است.
در بخش بعدی برنامه «ياقوت خانم»، خواهر بابا پنهان به شرح مختصری از دوران كودكی وی و تأثيرگذاری پدر بر تربيت و زندگی بابا پنهان ارائه نمود و گفت: او شاعر اهل بيت‌(ع) بود و ارادت وی به حضرت علی‌(ع) و امام حسين‌(ع) بی‌مانند بود.
در حاشيه اين مراسم «جواهر مدد زاده»، همسر اين شاعر برجسته آذری گفت: بابا پنهان، به موازات ايمان به خدا،كمك به همنوعان و تهيدستان را وظيفه انسانی خود می‌دانست و همواره به عنوان يك سرباز امام زمان‌(ع) در انتظار ظهور آن حضرت بود.
گفتنی است سيد آتا بابا مدد‌زاده با تخلص بابا پنهان در سال 2004 در سن 56 سالگی در باكو درگذشت و از وی چهار ديوان شعر با نام‌های «حقيقت تلخ»، «دروغ جويدنی»، «من چه گفتم و كی برداشت كرده» به يادگار مانده است.
اين مراسم با مشاركت رايزنی فرهنگی ايران در باكو و با حضور تعداد زيادی از شاعران و انديشمندان آذری در سالن اجتماعات اين نهاد برگزار شد.
در پايان اين مراسم نيز آثار وی و تصاوير اين طنزپرداز آذری به نمايش درآمد.
captcha