بزرگداشت شاعر محب اهل بیت(ع) در بنگلادش
کد خبر: 4144401
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴
با حضور ایران برگزار شد؛

بزرگداشت شاعر محب اهل بیت(ع) در بنگلادش

جشنواره شعر نذرالاسلام به مناسبت زادروز این شاعر محب اهل بیت(ع) در بنگلادش برگزار و در آن تأکید شد: انسان‌دوستی، اخلاق‌مداری، دلبستگی به اسلام، پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) در اشعار قاضی نذرالاسلام برجستگی دارد.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت گرامیداشت زادروز قاضی نذرالاسلام، شاعر ملی بنگلادش، جشنواره بین‌المللی شعر نذرالاسلام با حضور علاقه‌مندان، شاعران و نویسندگان بنگلادشی و نیز شاعرانی از کشورهای هند، روسیه، استرالیا، نپال، ایران و ... از سوی انجمن ملی شعر داکا برگزار شد.

سیدرضا میرمحمدی، رایزن فرهنگی ایران در بنگلادش که به عنوان مهمان ویژه به نشست بعد از ظهر این برنامه یک روزه دعوت شده بود در سخنانی، گفت: قاضی نذرالاسلام چهره و شخصیت ادبی برجسته‌ای است که شهرت و آوازه او به دلیل مضامین بلند و انسان دوستانه اشعارش فراتر از وطن خود رفته و مایه افتخار و سربلندی مردم و کشور بنگلادش شده است.

وی افزود: انسان‌دوستی، اخلاق‌مداری، دلبستگی به اسلام، پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) در اشعار قاضی نذرالاسلام برجستگی دارد و این گرایش‌های اعتقادی و معرفتی، شعر و شخصیت نذرالاسلام را بزرگ و قابل احترام کرده است.

میرمحمدی در عین حال، عشق و علاقه نذرالاسلام  به شعر و ادب فارسی را یادآور شد و اظهار کرد: این شاعر بلندآوازه و ملی بنگلادش، شیفته بزرگان و مفاخر شعر و ادب فارسی بود و از این رو، ضمن آموختن زبان فارسی، اشعار بزرگان و مفاخر شعر و ادب فارسی به ویژه حافظ و خیام را به صورت منظوم به زبان بنگالی ترجمه کرد و با این تلاش و خدمت ماندگار، پل ارتباطی ادبی بین دنیای شعر و ادب بنگلادش و جهان شعر و ادب فارسی ایجاد کرد.

رایزن فرهنگی کشورمان همچنین در این مراسم و برنامه ادبی بین‌المللی به قرائت ابیاتی از اشعار قاضی نذرالاسلام که مضامین آنها الهام گرفته از بزرگان شعر و ادب فارسی بود، پرداخت.

وی تأکید کرد که بن مایه اشعار و شخصیت ادبی نذرالاسلام ملهم از بزرگان شعر و ادب فارسی، همچون حافظ و سعدی بوده است.

میرمحمدی از شاعران و اصحاب شعر و ادبیات بنگلادش خواست راه پر افتخار قاضی نذرالاسلام را ادامه دهند و با یادگیری زبان فارسی و مطالعه آثار بزرگان شعر و ادب ایران‌زمین نظیر فردوسی، سعدی، مولانا، حافظ، خیام، عطار و ... در مسیر توسعه روابط و مناسبات ادبی دو کشور گام بردارند و رایزنی فرهنگی ایران در بنگلادش را همراه خود در این راه پر افتخار بدانند.

در این برنامه و محفل باشکوه ادبی، دهها تن از شاعران بنگلادش و نیز شاعرانی از کشورهای یاد شده از جمله پویان، شاعر و استاد اعزامی زبان فارسی از ایران به قرائت اشعار خود پرداخته و از کتاب‌های شعر خود رونمایی کردند.

همچنین، مدال‌ها و تقدیرنامه‌های برگزیدگان توسط رایزن فرهنگی کشورمان در بنگلادش به آنان تقدیم شد.

انتهای پیام
captcha