نوبت دهی ۶ هزار نفر برای نذر اهدای خون تا اربعین حسینی(ع)
کد خبر: 1474593
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۱
پورفتح‌الله عنوان کرد:

نوبت دهی ۶ هزار نفر برای نذر اهدای خون تا اربعین حسینی(ع)

گروه سلامت: مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با تاکید بر اینکه در تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) امسال قریب به ۴۰ هزار واحد خون توسط مردم اهدا شده است، گفت: براساس برنامه نذر اهدای خون نیز ۶ هزار دیگر تا اربعین حسینی(ع) نوبت دهی شده‌اند تا در سایر ایام نیز دچار کمبود فراوردهای خونی نشویم.

علی‌اکبر پورفتح‌الله، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) یکی از شرایط بسیار خوب در هر کشور برای جذب اهداکننده خون، آموزش و فرهنگ‌سازی اهدای خون را موقعیت‌های اجتماعی دانست و افزود: در کشور ما نیز مناسبت‌های مذهبی و ایام عزاداری اباعبدالله حسین(ع)، اربعین و یا شب قدر فرصت مناسبی برای جذب اهدا کننده خون است و سرمایه‌ای که امروزه کشور ما از نظر اهدای داوطلبانه خون دارد، مدیون عزاداری‌ها و نگاه ویژه مردم در این ایام است.
پورفتح‌الله یادآور شد: در طی سالیان اخیر فرهنگ‌سازی خوبی انجام شده تا ادبیات‌های نه چندان درست همچون قمه‌زنی به یک حرکت ایثارگرانه همچون اهدای خون تبدیل شود و خوشبختانه حجم مراجعه مردم در ایام مناسبتی همچون تاسوعا و عاشورا، اربعین و یا شب‌های قدر بسیار چشم‌گیر و بالاست.
وی تصریح کرد: در طی این ایام که با حجم بسیار بالایی از مراجعه کنندگان اهدای خون مواجه هستیم مطمئنا فرصت مناسبی است برای سازمان تا از این سرمایه برای تبدیل افراد مراجعه کننده به اهداکنندگان مستمر و دائمی و آموزش افراد برای ارتقای کیفیت و سلامت خون استفاده کنیم.
اهدای قریب به 40 هزار واحد خون در تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) سال جاری
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با تاکید بر اینکه در تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) سال جاری مجموعا 39 هزار و هشتصد و نود واحد خون از سوی مردم دریافت شده است، ادامه داد: با وجود اینکه این رقم اهدای خون سه برابر روزهای عادی ماست ولی باید به این نکته هم توجه کنیم فراورده‌های خونی عمر طولانی ندارند و باید مراجعه همیشگی داشته باشیم. به طور مثال پلاکت را بیش از سه روز نمی‌توان نگهداری کرد مطمئنا زمانی که با حجم بالای اهدا کننده مواجه می‌شویم، در روزهای بعد دچار مشکل می‌شویم به ویژه در این ایام که وارد فصل سرما می‌شویم.
نوبت دهی 6 هزار نفر برای نذر اهدای خون تا اربعین حسینی(ع)
وی افزود: به همین دلیل امسال برنامه نذر اهدای خون را آغاز کرده‌ایم تا مردم در سایر ایام سال نیز اهدای خون را انجام دهند. بدین منظور در سال جاری برنامه نذر اهدای خون را تا اربعین حسینی(ع) انتخاب و به 6 هزار نفر نوبت داده‌ایم تا این مقطع زمانی به سازمان مراجعه کرده و امر اهدای خون را انجام دهند.
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران اظهار امیدواری کرد با تدوین و اجرایی کردن یک برنامه ملی در سراسر کشور بتوان از این بستر اهداکنندگان سالم و کافی برای تمامی مقاطع سال استفاده کرد.
پورفتح‌الله یکی از سالم‌ترین جمعیت‌های اهدا کننده خون را افراد مذهبی دانست و گفت: به هر حال خانم‌های سه بار در سال و آقایان چهار در سال می‌توانند خون خود را اهدا کنند بنابراین در صددیم تا به شکلی برنامه ریزی کنیم که مردم نذر اهدای خون خود را در مقاطع مختلف و با توجه به نیت‌ خود انجام بدهند.

captcha