پیامبر(ص) با تغییر سبک زندگی مردم حرکت عظیم فرهنگی انجام داد
کد خبر: 1411176
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۷

پیامبر(ص) با تغییر سبک زندگی مردم حرکت عظیم فرهنگی انجام داد

گروه اجتماعی: امام جمعه رضوانشهر حرکت پیامبر را یک حرکت فرهنگی خواند و گفت: حضرت با تغییر باورها، نگرش‌ها و سبک زندگی مردم کار بزرگ فرهنگی انجام داد و چه کار فرهنگی بزرگتر از تربیت انسانها.

حجت‌الاسلام والملسمین حبیبی، امام جمعه رضوانشهر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، بیست و هفتم رجب را سالروز‏ مبعث پیامبر اعظم(ص) در چهل سالگى دانست و اظهار کرد: پیامبر اسلام(ص) با بعثتش تغییر عظیمی در فرهنگ بشریت بوجود آورد و بسیاری را شیفته خود کرد؛ در واقع پیامبر اکرم(ص) یکی از جذاب‌ترین شخصیت‌های عالم و محبوب میان مردم و حتی غیر مسلمانان بود؛ اگر اوضاع جامعه زمان پیغمبر قبل از بعثت با بعد از آن را مقایسه کنیم، به تأثیر بسیار بزرگ پیامبر اکرم(ص) پی خواهیم برد.

وی هدف از بعثت پیامبر(ص) را اجرای رسالت الهی در هدایت انسان‌ها به سعادت ابدی خواند و گفت: حضرت محمد(ص) در غار حراء به پیامبری مبعوث شد و مدت 13 سال در مکه مردم را به یکتاپرستی دعوت کرد؛ در پی آزار مشرکان قریش، پیامبر و یارانش از مکه به مدینه هجرت کردند و همین هجرت مبدا تاریخ مسلمانان شد؛ ایشان 10سال بقیه عمر را در مدینه گذراند و در همین شهر حکومت اسلامی را تشکیل داد.

پیامبر مقداد و ابوذر و سلمان تربیت کرد

امام جمعه رضوانشهر با بیان اینکه پیامبر(ص) از عرب جاهلی بدوی، مقداد و ابوذر و سلمان تربیت کرد، افزودک بدون تردید پیامبران خدا همراه ادعای نبوت و رسالت خویش دست به اموری می‌زدند که خارج از جریان عادی طبیعت بود و معجزات و خارق عادات نام داشت؛ قرآن کریم نمونه اعجاز رسول اکرم(ص) می‌باشد و لذا بعثت انبیاء صرفا پیام‌رسانی نیست، بلکه مسئولیت بزرگتری به عهده دارند و آن هدایت انسان‌ها به خداپرستی و سعادت جاوید است.

حجت‌الاسلام حبیبی درباره شأن والای پیامبر نور و رحمت، گفت: حضرت محمد(ص) با معجزه جاویدان خود یعنی قرآن کریم، کامل‌ترین دین و بهترین راه سعادت را برای جهانیان به ارمغان آورد؛ عید مبعث هدیه خداوند به بشریت است و منت این هدیه از آن جهت است که خداوند پیامبری از جنس خود مردم و از بین خودشان انتخاب کرده که با آنان مهربان و رئوف بوده و می‌تواند الگویی عملی برای بشریت باشد.

نقش ارزشمند حضرت محمد(ص) در وحدت‌بخشی

وی همچنین به نقش ارزشمند حضرت محمد(ص) در وحدت‌بخشی اشاره کرد و ادامه داد: با آمدن پیامبر(ص) هدف خلقت انسان به اوج اصلی خود رسید و تمام موجودات عالم هستی در راستای کمال وجودی انسان آفریده شدند؛ اتحاد و یکدلی ثمره با برکت مبعث است و جامعه باید از سیره و سلوک پیامبر نور و رحمت تاسی جوید.

حجت‌الاسلام حبیبی حرکت پیامبر را یک حرکت فرهنگی خواند و خاطرنشان کرد: حضرت با تغییر باورها، نگرش‌ها و سبک زندگی مردم کار بزرگ فرهنگی انجام داد و چه کار فرهنگی بزرگتر از تربیت انسانها، آن هم از اعراب بدوی آن موقع؛ لذا کسانی متولی امور فرهنگی جامعه هستند، باید اعتبار داشته باشند و دلسوزانه عمل کنند و مقید و متعبد به ارزش‌ها باشند.

این کارشناس دینی با بیان اینکه متولی فرهنگی باید اول خودش از نظر فرهنگی دارای شخصیت شاخص فرهنگی باشد، گفت: شخصیت فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی یعنی متعبد به ارزش‌های اسلامی و انقلابی بودن و خروجی‌های فرهنگی داشتن؛ در غیر این صورت توسعه فرهنگ اسلامی نخواهیم داشت.

captcha