توسعه سلامت اجتماع با توانمند سازی مردم امکان پذیر است
کد خبر: 1386323
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۴
سیاری بیان کرد:

توسعه سلامت اجتماع با توانمند سازی مردم امکان پذیر است

گروه سلامت: معاون وزیر بهداشت گفت: توانمند سازی مردم به واسطه آموزش و فرهنگ سازی سلامت از وظایف وزارت بهداشت بوده و خود مردم هم با خود مراقبتی باید در احیای سلامت جامعه قدم‌ بردارند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، علی اکبر سیاری، معاون وزیر بهداشت در قالب یک نشست خبری مهمترین نقشی که می‌تواند برای بهداشت جامعه مؤثر واقع شود را خود فرد دانست و افزود: افراد می‌تواند با کنترل استرس که یکی از مهمترین عوامل آن ارتباط با خدا است و همچنین تحرک کافی و تغذیه سالم و همچنین ترک سیگار و مواد دخانیاتی سلامتی را برای خود و جامعه به ارمغان بیاورد.

وی افزود: 21 هزار و 800 هزار مجروح که از بروز تصادفات پدید آمده است، علت اصلی آن عوامل انسانی هستند یعنی اگر افراد بتوانند با کنترل شرایط از ورود چنین مشکلاتی جلوگیری کنند این آمار کاهش چشمگیری خواهد داشت.

هر انسان باید 80 سال عمر داشته باشد
سیاری بیان کرد: هر انسان باید 80 سال عمر داشته باشد که در بیشتر این موارد به علت کوتاهی خود افراد در ایجاد سلامت روح و روان سن افراد کاهش پیدا کرده و به مرگ زود رس دچار می‌شوند.
معاون وزیر بهداشت گفت: ما در وزارت بهداشت سعی داریم با توانمند سازی مردم برای ارتقای سلامتی آنان گام‌های موثری را برداریم و در همین راستا در سال 93 برنامه‌های متعدد آموزشی از سوی کارشناسان این وزارتخانه تدارک دیده شده است.

خود مراقبتی؛ از مهمترین عوامل ایجاد سلامت روح و جسم
وی تاکید کرد: خود مراقبتی از مهمترین عوامل ایجاد سلامت روح و جسم در افراد است و ما برای ایجاد این خود مراقبتی در افراد از حمایت‌های مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری بهره‌مند شده‌ایم و هر دو این بزرگواران تاکید بسزایی بر آموزش و سلامت آحاد جامعه کرده است.
سیاری عنوان کرد: مشارکت مردم و همکاری بین بخشی در وزارت بهداشت از عواملی است که می‌تواند توسعه سلامتی جامعه را به ارمغان داشته باشد.

75 درصد سلامت افراد و جامعه خارج از وظایف وزارت بهداشت

وی تصریح کرد: تا خود مردم نخواهند برای سلامت خود و خانواده قدمی بردارند وزارت بهداشت هم به تنهایی کاری از دستش برنمی‌آید. به طوری که آمارها نشان می‌دهد 75 درصد سلامت افراد و جامعه خارج از وظایف وزارت بهداشت می‌باشد.
سیاری در ادامه اظهار کرد: فقر، بیکاری، آسیب‌های اجتماعی، عدم ازدواج به موقع، طلاق، اعتیاد، رفتار پرخطر، ناامنی، هوای ناسالم و فضای ناسالم از عواملی هستند که می‌تواند سلامت جامعه و افراد را به خطر بیندازد که این امور و رعایت آن بر عهد خود افراد و پیگیری آن بر عهده وزارت بهداشت است.
معاون وزارت بهداشت گفت: با روی کار آمدن کادر جدید مدیریتی و با حمایت سیاسی و مالی دولت از وزیر وقت باعث شده است که برنامه ساماندهی دارو که با مشکلات فراوانی روبرو بوده است مرتفع و مشکلات بهداشتی جامعه رو به کاهش باشد.
وی تاکید کرد: بازسازی، نوسازی و توسعه شبکه بهداشت از مهمترین برنامه‌ای است که وزارت بهداشت پیگیر آن بوده و سعی در ارتقاء کیفیت شبکه بهداشتی کشور دارد.

توسعه شبکه بهداشتی کشور
سیاری بیان کرد: تمام اطلاعات مراکز بهداشتی کشور جمع آوری و نواقص آنها بررسی شده است و سعی داریم با کار کارشناسی در سال آینده توسعه شبکه بهداشتی کشور را شاهد و با تامین نیروی انسانی برای سایر محرومین توسعه سلامت اجتماعی را نهادینه کنیم.
وی در خصوص طرح پزشک خانواده گفت: این طرح با نواقصی روبرو بوده است که ما سعی کرده‌ایم با آسیب شناسی و اجرای گام به گام این طرح ابتدا به صورت آزمایشی و سپس به صورت سراسری طرح پزشک خانواده را فعال کنیم.
سیاری افزود: در قدم اول طرح پزشک خانواده در 84 روستا و شهرهای زیر 20 هزار نفر در سطح اول اجرایی شد و در سطح دوم و سوم با مشکلاتی روبرو شد که ما نیز سعی داریم مشکلات سطح دوم و سوم را ارزیابی و به سرعت این طرح را برای توسعه بهداشت جامعه اجرایی کنیم.

کاهش هزینه بهداشتی و ارتقای کیفیت خدمات
معاون وزیر بهداشت، کاهش هزینه بهداشتی، ارتقای کیفیت خدمات و رضایت مردم را مهمترین اولویت کاری این وزارتخانه در سال آینده عنوان کرد.
سیاری افزود: ارتقای توانمندی 1200 مدیر بهداشتی و برنامه آموزشی آنان طراحی و در سال آینده اجرایی خواهد شد و همه مدیران بهداشتی مورد نظارت و ارزیابی قرار خواهند گرفت.
وی با اشاره به برنامه پنجم توسعه و برنامه‌های دولت بیان کرد: از ابتدای سال 93 این آمادگی را داریم که برنامه‌های عملیاتی 4 ساله سلامت کشور را اجرایی کنیم.
وی با اشاره به آمار 91 هزار سکته قلبی، 43 هزار سکته مغزی و 30 هزار بیمار سرطانی و 21 هزار مرگ ناشی از حوادث عنوان کرد: مهمترین عاملی که می‌‌تواند سلامت جامعه را ارتقاء و افزایش عمر را به دنبال داشته باشد خود مراقبتی است که افراد جامعه باید با رعایت بهداشت و سلامت خود در این امر سهیم باشند.
وی با اشاره به عوامل بروز بیماری‌ها از قبیل کم تحرکی، رژیم غذایی نامطلوب و دخانیات گفت: رعایت این موارد می‌تواند باعث افزایش عمر افراد شود.

captcha