اهدای خون زکات سلامتی است
کد خبر: 1329893
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۲

اهدای خون زکات سلامتی است

گروه اجتماعی: مدیرکل انتقال خون گیلان با اشاره به اینکه اهدای خون زکات سلامتی است، گفت: افرادی که خون اهدا می  کنند علاوه بر نشاط معنوی که کسب می کنند از نظر فیزیولوژی نیز بر بدنشان تاثیرات فراوانی دارد.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، بارها شنیده‌ایم که زکات علم در نشر آن و زکات مال در بخشش آن است، اما آیا کسی شنیده است که زکات سلامتی چیست؟ لذا در ادامه گفت‌وگویی داریم با دکتر داوودی، مدیرکل انتقال خون استان گیلان که امید است بتوانیم مصداقی برای پاسخ به این سوال بیابیم و همچنین گذری کنیم بر شعر معروف «بنی‌آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند/ چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار» و...



دکتر علی داوودی با بیان اینکه فقط یک سوم فعالیت انتقال خون استان مربوط به اهدای خون می‌شود، کفت: چرا که فعالیت‌های دیگری نظیر تشخیص انجام آزمایشات HLA برای بیماران پیوند کبد و کلیه و حتی آزمایشات پیوند مغز استخوان از جمله فعالیت‌های انتقال خون است؛ همچنین آزمایشات تخصصی در قسمت سلولژی و انعقاد داریم که فعالیت‌های تخصصی ما هستند.



درمان از دیگر فعالیت‌های انتقال خون



وی افزود: بحث درمان از دیگر فعالیت‌های انتقال خون محسوب می‌شود که شامل پلاسما فرزیس درمانی و پلاکت فرزیس درمانی که مختص بیماران خونی و بیمارانی که دچار اتوایمیون و بیمارن مغز اعصاب از جمله بیماری گیلن باره و ... هستند، می‌شود.



داوودی با اشاره به اینکه در گیلان حدود 30 بیمارستان خصوصی و دولتی وجود دارد که از خون و فرآورده‌های خونی استفاده می‌کنند، اظهار کرد: به دلیل تغییر هرم جمعیتی که طی سالیان اخیر در استان گیلان رخ داده است، مصرف خون و فرآورده‌های آن در استان ما بالا رفته و ما سالانه به طور متوسط 200 هزار واحد خون و فرآورده خونی توزیع می‌کنیم که شامل خود خون متراکم، پلاکت، پرایو و سایر مواردی که برای بیماران خاص کاربرد دارد در 30 بیمارستان استان مصرف می‌شود.



نشاط معنوی ثمره ماندگار اهدای خون



وی تاکید کرد: در طول سال، مردان می  توانند 4 بار و زنان 3 بار خون اهدا کنند، متاسفانه در گیلان بیش از 4 درصد زنان خون اهدا می‌ کنند در حالی که 50 درصد جمعیت ما را زنان تشکیل می دهند، بدون اینکه هیچ تغییر فیزیولوژیکی در بدن رخ دهد، افرادی که خون اهدا می  کنند علاوه بر نشاط معنوی که کسب می کنند از نظر فیزیولوژی بر بدنشان تاثیرات فراوانی دارد، ضمن اینکه هر بار یک چکاب کاملی هم انجام می  شود و کلیه آزمایشات در همان مکان انجام می  شود.



مدیرکل انتقال خون گیلان گفت: روند پیرشدن جمعیت استان ما باعث افزایش نیاز مصرف شده است، تقریبا 12 درصد جمعیت استان بالای 60 سال سن دارند که رقم بالایی است و در نتیجه به عنوان پیرترین استان کشور محسوب شدیم، به موجب افزایش سن و دوران پیری، بیماری‌های قلبی و عروقی نیز افزایش یافته که باعث شده فقط روزانه در سه سانتر جراحی قلب باز 110 واحد خون مصرف شود.



این مسئول گفت: سرطان‌ها هم به عنوان دومین علت مرگ و میر در گیلان محسوب می‌شوند که بیماران مبتلا از فرآورده خونی پلاکت استفاده می‌کنند؛ فقط در سال گذشته 2 هزار و 400 نفر بیمار سرطانی جدید علاوه بر بیمارانی که تحت درمان هستند، داشتیم که با شروع اولین مرحله درمان از شیمی درمانی، به پلاکت بسیاری نیازمندند، سه چهارم سرطان‌ها اکنون یا درمان می‌شوند یا تحت کنترل قرار می‌گیرند و زندگی طبیعی خود را ادامه می‌دهند و از جمله عواملی است که در سال‌های اخیر چه در بحث درمان و چه در بحث خدمات توسط انتقال خون به بیماران داده می‌شود.



وی اضافه کرد: حوادث جاده‌ای هم از دیگر عواملی است که منجر به مصرف خون و فرآورده‌های خونی در استان می‌شود، استان گیلان به دلیل جاذبه توریستی که دارد همواره در ایام تعطیلات مقصد بسیاری از مسافران انتخاب می‌شود که متاسفانه امکان وقوع حوادث جاده‌ای نیز در این ایام افزایش می‌یابد که در نهایت نیاز به خون و فرآورده‌های خونی نیز افزایش می‌یابد.



دکتر داوودی با اشاره به اینکه علاوه بر موارد ذکر شده متاسفانه استان ما در زنجیره کمربند بیماران ژنتیکی قرار دارد، افزود: بعبارتی اگر به مسیر جاده ابریشم دقت کنیم در می یابیم از جنوب شانگ  های چین و جنوب دریاچه وان در ترکیه پراکندگی بیماری ‌ های ژنتیکی و ارثی در مردم این مناطق زیاد است، به همین دلیل اکنون 10 درصد بیماران تالاسمی کشور که قریب به هزار و 200 نفر هستند در گیلان زندگی می  کنند که با خدمات انتقال خون میانگین طول عمرشان به حد طبیعی رسیده است، این افراد در ماه 4 بار خون تزریق می  کنند و خونی که به این افراد تزریق می  شود باید تازه و زیر 7 روز باشد.



فعالیت های رایگان انتقال خون برای بیماران تالاسمی



مدیرکل انتقال خون گیلان گفت: یک کیسه خون در کشور ما 100 دلار هزینه دارد این در حالیست که در گیلان برای هر فرد تالاسمی 400 دلار هزینه می  شود که دولت به صورت رایگان این کار را انجام می  دهد، به عبارتی تمام فعالیت های انتقال خون برای بیماران تالاسمی و بیمارانی که در بیمارستان  ها بستری می شوند، رایگان است.



وی با اشاره به اینکه اهدای خون زکات سلامتی است، تصریح کرد: اهداکنندگان ما داوطلبانه هستند و در استان ورود یا ارسال خون نداریم، تمام خون استان گیلان از محل اهدای خون افراد ساکن در استان ما تامین می ‌شود، لذا علی  رغم مصرف بالای خون در استان 3 تا 5 روز نیز ذخیره خون داریم. در استان گیلان باید روزانه 300 نفر به پایگاه  های انتقال خون مراجعه کنند تا بتوانیم نیاز بیمارستان  های استان را برطرف کنیم که البته تا میزانی مراجعه کننده داریم و در مواقع ضروری که نیاز به خون داشتیم و از طریق رسانه  ها اطلاع رسانی شد مردم نوع دوست گیلان به یاری هم نوعانشان شتافتند و در این امر خیر پیشگام شده  اند.

captcha