به گزارش ایکنا از گیلان، حجتالاسلام والمسلمین حسن اسکافی، مدرس حوزه و دانشگاه، ۲۹ فروردینماه در مراسم قرائت دعای ندبه در مهدیه بندرانزلی اظهار کرد: امام محمدباقر(ع) در روایتی میفرمایند: «یَأْتی عَلَی النّاسِ زَمانٌ یَغیبُ عَنْهُمْ اِمامُهُمْ فَیا طُوبی لِلثّابِتینَ عَلی اَمْرِنا فی ذلِکَ الزَّمانِ؛ زمانی بر مردم میآید که امام و پیشوای آنان غیبت میکند؛ پس خوشا به حال کسانی که در آن زمان بر فرمان ما استوار و ثابتقدم باشند.»
وی با اشاره به اینکه لفظ «طوبی» یک بار در قرآن کریم و آن هم در آیه ۲۹ از سوره مبارکه رعد آمده است، افزود: خداوند متعال در این سوره شریفه میفرماید: «الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ طُوبَى لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ؛ كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كردهاند خوشا به حالشان و خوش سرانجامى دارند.» اگر این سخن و آیه شریفه را کنار یکدیگر قرار دهیم، ثابتقدم یعنی آنهایی که اهل ایمان و عمل صالح بوده و قدم در راه اهل بیت(ع) بگذارند.
این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه سعادت کامل از آن کسی است که در زمان غیبت امام زمان(عج) ثبات قدم داشته باشد، تأکید کرد: دوران غیبت دوران سختی و اضطرار بوده و دلها مضطر، نگاهها منتظر و جامعه تشنه عدالت است.
اسکافی با اشاره به اینکه در دوران غیبت هم به اضطرار احتیاج داریم و هم به ثبات قدم تأکید کرد: مضطر بودن و اضطرار یعنی گریه برای امام عصر، ولی وقتی به مفاهیم و مضامین دعای ندبه نگاه میکنیم در آن حرکت انبیا بیان شده است زیرا آنها هم به نقطه اضطرار رسیده بودند، اما حرکت کردند و همه چیز را از دست رفته نمیدیدند در راه خدا ثابتقدم بودند تا به سعادت واقعی برسند.
وی با اشاره به اینکه خداوند در این مسیر مؤمنان را امتحان میکند تا اهل ایمان واقعی از سایرین مشخص شوند، گفت: این مسئله در آیه ۱۷۹ سوره آل عمران بیان شده است: «مَا كَانَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتَّى يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَيْبِ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَجْتَبِي مِنْ رُسُلِهِ مَنْ يَشَاءُ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَإِنْ تُؤْمِنُوا وَتَتَّقُوا فَلَكُمْ أَجْرٌ عَظِيمٌ؛ خدا بر آن نیست که مؤمنان را بر این وضعی که شما بر آن قرار دارید که منافق از مؤمن، و خوب از بد مشخص و معلوم نیست واگذارد، بر آن است تا پلید را از پاک به سبب آزمایشهای مختلف جدا کند و خدا بر آن نیست که شما را بر غیب آگاه کند. ولی خدا از میان فرستادگانش هر کس را بخواهد برای آگاه کردن به غیب برمیگزیند، پس به خدا و فرستادگانش ایمان آورید و اگر ایمان آورید و تقوا پیشه کنید، برای شما پاداشی بزرگ خواهد بود.»
اسکافی با اشاره به اینکه در این راه امتحان ممکن است دچار سختیهایی شوید، تصریح کرد: قطعاً خداوند نمیخواهد مؤمنان خود را رنج بدهد بلکه برای امتحان و تربیت است.
وی با تأکید بر امتحان یک سنت الهی است تا ما در این مسیر به راه درست بازگشته و از عذاب روز قیامت در امان باشیم، تصریح کرد: این مسئله نیز در آیه ۲۱ سوره مبارکه سجده اشاره شده «وَلَنُذِيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذَابِ الْأَدْنَى دُونَ الْعَذَابِ الْأَكْبَرِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ؛ و قطعاً غير از آن عذاب بزرگتر از عذاب اين دنيا نيز به آنان میچشانيم اميد كه آنها به خدا بازگردند.»
این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه ما هیچگاه سختیهایی که یک مربی بر دانشآموزان خود اعمال میکند را آزار و اذیت محسوب نمیکنیم بلکه همه این سختگیریها در راه تربیت درست میدانیم، تأکید کرد: خداوند متعال نیز یک مربی دلسوز است که میخواهد انسانها در مسیر صحیح کمال و تربیت قرار بگیرند همانگونه که در آیه دوم سوره مبارکه فاتحه به مربی بودن خداوند متعال اشاره شده است: «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ؛ ستايش خدايى را كه پروردگار جهانيان است.»
اسکافی با اشاره به اینکه وقتی خداوند این آزمایشات را بر مؤمنان عرضه میکند برای این است که برخی باورها در ذهن ما شکسته، تکیهگاههای دروغین را شناخته و کنار بگذاریم، گفت: اگر نتیجه این اضطرار و آزمایشات الهی را درست درک کنیم از قدرتهای پوشالی دل بکنیم و به خداوند متعال دل ببندیم آن وقت احتیاج به امام زمان پیدا میکنیم و قطعاً رسیدن به این مرحله مراقبت در اعمال و رفتار میخواهد که این مراقبت یعنی همان اخلاص در فکر و ذهن که منجر به باور قلبی به باری تعالی و حرکت در مسیر سعادت میشود.
انتهای پیام