پانزدهمین جشنواره گل غلتان نوزادان در دامغان برگزار می‌شود
کد خبر: 4212565
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۷

پانزدهمین جشنواره گل غلتان نوزادان در دامغان برگزار می‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان از برگزاری پانزدهمین جشنواره گل غلتان نوزادان در امیریه این شهرستان خبر داد.

پانزدهمین جشنواره گل غلتان نوزادان در امیریه دامغان

به گزارش ایکنا از سمنان، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سمنان، مجتبی اکبرپور، رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی دامغان، امروز، هشتم اردیبهشت‌ماه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امیریه میزبان پانزدهمین جشنواره گل غلتان نوزادان می‌شود، گفت: این آیین از ۱۹ تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه جاری در شهر امیریه از توابع شهرستان دامغان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: اشاعه ترویج آداب سنت‌های ایران اسلامی و ایجاد شور و نشاط اجتماعی محور و هدف اصلی این برنامه است.

اکبرپور با تأکید بر اینکه گل‌ غلتان در محل بنای تاریخی ارگ سپهسالار شهر امیریه به همت شهرداری و شورای شهر برگزار می‌شود، اظهار کرد: در این جشنواره نوزادان زیر یک سال که اولین بهار زندگی‌شان را پشت سر می‌گذرانند برای شادابی و طراوت میان گل‌های محمدی تطهیر و غلتانده می‌شوند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان با بیان اینکه در باور اهالی منطقه غلتاندن بدن نوزادان زیر یک سال، در میان برگ‌های گل محمدی موجب حفظ طراوت و شادابی و دور ماندن از بیماری‌های مختلف به‌ویژه آلرژی و حساسیت‌های فصلی می‌شود، یادآور شد: برپایی نمایشگاه صنایع دستی، اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری، بازدید از گلستان‌های محمدی از دیگر برنامه‌های این مراسم است.

به‌گفته وی مراسم گل‌ غلتان سال گذشته برای بیش‌ از ۳۰۰ نوزاد برگزار شد که در این راستا این جشنواره در سال ۸۹ به شماره ۱۷۷ به‌عنوان نخستین اثر معنوی استان سمنان و دومین اثر معنوی کشور در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

اکبرپور گفت: مردم دامغان عقیده دارند که با گل‌ غلتان در اولین بهار زندگی شان نوزادان دیگر دچار حساسیت فصلی و بیماری نمی‌شوند.

انتهای پیام
captcha