سرزندگی تهران نیازمند همت عالی همه دستگاه‌های فرهنگی است
کد خبر: 4211780
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
سیداحمد علوی:

سرزندگی تهران نیازمند همت عالی همه دستگاه‌های فرهنگی است

عضو شورای اسلامی شهر تهران معتقد است؛ مجموعه‌هایی مانند اوقاف، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری باید در کنار شهرداری قرار بگیرند تا شهروندان در پایتخت از امکانات حداکثری گردشگری و فرهنگی موجود در شهر در بالاترین استانداردها استفاده کنند.

سیداحمد علویسیداحمد علوی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با موضوع اهمیت نشاط اجتماعی و ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی به شهروندان تهرانی، گفت: پس از وقوع کرونا و فقدان فرصت‌هایی برای شادی و نشاط در شهر، تقارن ماه رمضان و فصل بهار با یکدیگر فرصت مغتنمی را ایجاد کرد که نیازهای فرهنگی و اجتماعی شهر در قالب پروژه‌های کوچک در مقیاس محلی و نیز طرح‌های بزرگ برای ایجاد نشاط و شادابی اجتماعی در شهرداری طراحی و اجرا شود. 

علوی با اشاره به اینکه شهرداری با درک نیازهای بالقوه شهر در حوزه نشاط اجتماعی تلاش کرد تا امکانات و ظرفیت‌های خود را برای تحقق شعار «تهران؛ شهر سرزندگی» پای کار بیاورد، اظهار کرد: اجرای برنامه‌های کوچک مقیاس محلی در بوستان‌های محلی و در کنار آن اجرای پروژه بزرگ فرهنگی، اجتماعی در بلوار کشاورز، بوستان لاله و ... از جمله اقداماتی بوده است که شهرداری در راستای پاسداشت تقارن ماه رمضان و بهار طبیعت اجرا کرد که با استقبال بی‌نظیر شهروندان روبه‌رو شد.

وی ادامه داد: اجرای چنین برنامه‌هایی و حضور گسترده مردم در رویدادهای برگزار شده در آن نشان داد که شهروندان به اجرای چنین رویدادهایی در شهر نیاز دارند و رویکردهای فرهنگی و اجتماعی با پذیرش افکار عمومی روبه‌رو شده و جای خود را نزد مردم باز کرده است. اما جای این سؤال وجود دارد که آیا آنچه که تاکنون در این زمینه انجام شده، کافی بوده است یا خیر؟ پاسخ من به این سؤال منفی است.

علوی بیان کرد: نباید انتظار نیازهای فرهنگی و اجتماعی مردم در شهری با ۱۰ میلیون نفر جمعیت را شهرداری به تنهایی به دوش بکشد. آمارها نشان می‌دهد در ۱۵ روز نخست سال نزدیک به سه میلیون تهرانی از اماکن گردشگری و فرهنگی پایتخت بازدید کرده‌اند که این موضوع نشان می‌دهد ظرفیت‌هایی که باید برای استفاده مردم در این حوزه فعال شود، به مراتب بیش از امکاناتی است که در اختیار شهرداری قرار دارد و دیگر دستگاه‌ها و مجموعه‌هایی که در این حوزه نقش دارند، باید در ارائه خدمت به شهروندان پای کار بیایند و با شهرداری مشارکت و هم‌افزایی داشته باشند.

رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: هنگامی می‌توان انتظار اثرگذاری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در شهر را داشت که بتوانیم از همه مجموعه‌های مردمی، سازمان‌ها و نهادها به خوبی بهره‌برداری کنیم و امکانات آنان را در راستای تأمین نیازهای ساکنان شهر در خدمت شهر قرار دهیم. بدون تردید جلب مشارکت دستگاه‌ها در اجرای چنین برنامه‌هایی به اثرگذاری بیشتر برنامه‌های اجرا شده و افزایش مشارکت مردم در روند برنامه‌ها منجر شده و می‌تواند دستاوردهای چشمگیری را در همه عرصه‌ها برای متولیان امور به همراه داشته باشد. 

توجه به موضوعات فرهنگی در تهران

علوی در ادامه با اشاره به اینکه شهرداری در سال‌های اخیر در حال تغییر ریل حرکت از سوی برنامه‌های صرفاً کالبدی و عمرانی به سمت برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی مؤثر و کارآمد است، این حرکت را ارزشمند دانست و گفت: تا زمانی که انتظار و توقع از شهرداری صرفاً در حوزه کالبدی باشد و کمتر به موضوع شهروند و شهروندی توجه شود، نباید انتظار داشت شهری سرزنده و شاد داشته باشیم، اما اگر به موضوعات فرهنگی مردم توجه شود، می‌توان بسیاری از معضلاتی که با آن‌ها روبه‌رو هستیم را مدیریت و برطرف کنیم.

رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه فعالیت‌های گردشگری در ۱۵ روز نخست سال از رونق برخوردار بوده است، بیان کرد: شهرداری و امکانات آن در حوزه گردشگری با همه توان در صحنه خدمت به مردم حضور داشتند اما متاسفانه بسیاری از دستگاه‌هایی که متولی این حوزه هستند و بودجه نیز در اختیار دارند با شهرداری برای هم‌افزایی امکانات خود همکاری نکردند تا شاهد رونق دو چندان گردشگری در پایتخت باشیم.

وی در پایان تصریح کرد: باید مجموعه‌هایی مانند اوقاف، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در کنار شهرداری قرار بگیرند تا شهروندان در پایتخت از امکانات حداکثری گردشگری و فرهنگی موجود در شهر در بالاترین استانداردها استفاده کنند که متأسفانه چنین هم‌افزایی را شاهد نبوده‌ایم.  

انتهای پیام
captcha