پاسخ استاد حوزه علمیه به برخی شبهات درباره اخبار از آینده در سوره روم
کد خبر: 4206764
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۶

پاسخ استاد حوزه علمیه به برخی شبهات درباره اخبار از آینده در سوره روم

استاد حوزه علمیه با استفاده از مستندات تاریخی، به برخی شبهات درباره اخبار از آینده در سوره روم پاسخ داد. به گفته وی، اسناد تاریخی نشان می‌دهد پیشگویی قرآن درباره جنگ‌های ایران و روم کاملا درست است.

پاسخ استاد حوزه علمیه به برخی شبهات درباره اخبار از آینده در سوره رومبه گزارش ایکنا، در حاشیه سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، نشست قرآنی بررسی شبهات بین‌الملل با حضور حسین رضایی، شب گذشته، دوم فروردین‌ماه در غرفه بین‌الملل حوزه‌های علمیه برگزار شد.

رضایی در پی پاسخ به شبهات مطرح شده در باب اخبار از آینده در قرآن کریم، به آیات ابتدایی سوره مبارکه روم اشاره کرد. در این آیات ابتدا به شکست رومیان و سپس به پیروزی آنها اشاره شده است:

غُلِبَتِ الرُّومُ ﴿۲﴾
فِي أَدْنَى الْأَرْضِ وَهُمْ مِنْ بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ ﴿۳﴾
فِي بِضْعِ سِنِينَ لِلَّهِ الْأَمْرُ مِنْ قَبْلُ وَمِنْ بَعْدُ وَيَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ ﴿۴﴾ 
روميان شكست‏ خوردند، در نزديكترين سرزمين و[لى] بعد از شكستشان در ظرف چند سالى به زودى پيروز خواهند گرديد، [فرجام] كار در گذشته و آينده از آن خداست و در آن روز است كه مؤمنان از يارى خدا شاد مى‏ گردند(الروم،4 ـ 2)

وی افزود: از سوی مخالفان این شبهه مطرح گردیده است که ایران و روم، دو ابر قدرت آن زمان، تقریبا به‌طور دائم با هم در جنگ بودند و موفقیت و شکست‌های پیاپی از هر دو طرف اتفاق می‌افتاد. این امر عادی بود که‌ یک‌طرف امسال شکست بخورد و در سال بعد یا چند سال بعد پیروز شود. در چنین شرایطی هر فردی می‌توانست پیش‌بینی کند که اگر روم امسال شکست خورد در چند سال آینده پیروز می‌شود و آیات ابتدایی سوره روم نازل شد و به صورت مبهم پیش‌بینی کرد که در عرض چند سال (فِی بِضْعِ سِنِینَ: 3 تا 9 سال) روم پیروز می‌شود و مؤمنان این را معجزه می‌دانند. تاریخ جنگ‌های صورت گرفته بین ایرانیان و رومیان به نحو زیر است:

- سال 603 پس از میلاد حمله‌ ایرانیان به رومیان

- سال‌های بعد شکست و پیروزی‌هایی از هر دو طرف

- 607 شکستDomenziolos سردار رومی ‌از ایرانیان

- 609 سقوط Edessa و مرمره بدست ایرانیان

- 611 سقوط  Antioch و Emesa به دست ایرانیان

- 612 پیروزی موقتی روم درCaeserea  و ارمنستان و عقب رانده شدن به دست ایرانیان

- 613 شکست امپراطور روم از ایرانیان در انتاکیه و از دست دادن بخشی از سیسیل

- پیروزی‌های متعدد ایرانیان در سوریه، فلسطین، مصر و آفریقا

- 614 سقوط اورشلیم به دست ایرانیان

-616-617- تصاحب مصر، اسکندریه و لیبی بدست ایرانیان

- 623 شکست Sahrbaraz سردار ایرانی از هراکلیوس امپراطور روم

- 624 اشغال ارمنستان ایران توسط رومیان و به‌دنبال آن اشغال آذربایجان تا حد تیسفون

- 625 حمله‌ سه سپاه ایران به رومیان و به‌دنبال آن شکست نسبی سه سردار ایرانی

- 626 محاصره‌ طولانی و ناموفق قسطنطنیه توسط ایرانیان

- 627- 628 شکست جدی ایرانیان و پیشروی گسترده‌ سپاه روم در قلمرو ایران

-629 قبول قرارداد صلح توسط ایران و بازگرداندن سرزمین‌های روم به آن شامل سوریه، فلسطین و اورشلیم و مصر.

این محقق قرآنی در ادامه با بررسی دقیق زمان نزول سوره مبارکه روم و تاریخ وقوع جنگ‌های ایران و روم به این مطلب پاسخ داد.

وی گفت: مستندات تاریخی ارائه شده از طرف شبهه‌کننده، برگرفته از پژوهشی با عنوان «تاریخ رسمی لشکرکشی‌­های ایران و هراکلیوس» اثر ادوارد دابرُوا، تاریخ­‌شناس لهستانی و استاد تاریخ باستان دانشگاه Jagiellonian (معتبرترین مؤسسه دانشگاهی لهستان) بوده و اطلاعات مندرج در این تحقیق برابر بررسی­‌های انجام شده، کامل­تر از سایر تحقیقات بوده و توسط سایر مطالعات باستان­‌شناسی مورد تأیید است.

وی ادامه داد: سوره روم، از سوره‌های مکی است که در اواخر دوران 13 ساله‌ای که پیامبر (ص) در مکه مکرمه حضور داشتند نازل شد. در روایات، منابع و تحقیقات صورت گرفته در خصوص ترتیب نزول سوره‌ها، سوره روم در بین سوره‌های مکی قرآن کریم، سوره سوم از آخر است و به عبارت دیگر با علم به اینکه 86 سوره از قرآن کریم در مدت 13 سال در مکه نازل شده، با برقراری یک تناسب ساده و بررسی اجمالی، سوره روم می­‌بایست در سال دوازدهم بعثت نازل شده باشد. این نتیجه توسط تحقیق جامعی که یکی از محققان معاصر به نام «جمال گنجه­‌ای» درباره تاریخ نزول با بررسی همه جانبه سوره­‌های قرآن (روایی، محتوایی و ...) صورت داده نیز تأیید می‌شود.

وی پس از بیان مطالب فوق جهت بررسی مستندات تاریخی، تاریخ نزول سوره روم (سال دوازدهم بعثت) را به سال میلادی تبدیل کرد و گفت: پیامبر اکرم در سال 570 میلادی (عام الفیل) چشم به جهان گشود و در 40 سالگی، یعنی اواخر سال 608 تا اوایل سال 609 میلادی به پیامبری مبعوث شد. با این حساب، سوره روم در سال دوازدهم بعثت، یا به تعبیر دیگر در سال 620 میلادی نازل شده است. با مراجعه مجدد به تاریخ‌های ذکر شده، مشخص می‌شود که جنگ‌های قبل از سال 620 میلادی (زمان نزول سوره روم) به پیروزی ایرانیان منجر شده است. از سال 620 تا 623 مطلبی در مورد شکست یا پیروزی طرفین نقل نشده است و جنگ‌های بعد از 623 همگی، به پیروزی رومیان منجر شده است. این پیروزی‌ها از سال 623 میلادی آغاز شده و در سال 629 میلادی با قبول قرارداد صلح توسط ایران و بازگرداندن سرزمین‌های روم به رومیان به سرانجام می‌رسد.

رضایی با اشاره به معنای واژه «بضع» در ادامه توضیح داد: قرآن کریم ظرف زمانی این غلبه را نیز به طور حیرت­‌انگیز و دقیق مشخص کرده و می‌فرماید: «فِی بِضْعِ سِنِینَ: ظرف 3 تا 9 سال». همان موضوعی که همه تفاسیر از آن غافل بوده و یا آن را یک بازه زمانی که ممکن است پیروزی در یکی از این سالها رخ دهد، در نظر گرفته‌­اند. واژه «بِضْعِ» در زبان عربی به عددی کمتر از 10 و بین 3 تا 10 گفته می‌شود. با ملاحظه مجدد تاریخ پیروزی روم بر ایران، مشاهده می­‌شود که دقیقاً سه سال پس از نزول سوره روم (623 میلادی)، یعنی در زمان وقوع جنگ بدر در سال دوم بعد از هجرت، پیروزی‌های ارتش روم بر ایران شروع و دقیقاً بعد از 6 سال از نزول سوره روم (629 میلادی)، به نتیجه نهایی خود (بازگرداندن سرزمین‌های روم به آن) می‌رسد. همانطور که مشخص است، پیشگویی انجام شده دقیق‌ و متقن بوده و دلیل آشکاری بر حقانیت قرآن کریم و نزول آن از سوی خدایی که عالم به اسرار غیب و شهود است.

وی افزود: نکته جالب توجه دیگر عبارت «وَیوْمَئِذٍ یفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ: در آن روز مؤمنان شاد می‌گردند» در انتهای آیه 4 سوره مبارکه روم است . ارتباط مسلمانان با رومیان چندان تعریفی نداشت؛ به طوری که در سال نهم هجرت به هدف مقابله با تحرکات نظامی رومیان در نواحی شام، عازم جنگ تبوک شدند؛ لذا خوشحالی آنها از پیروزی روم قابل تأمل است و در واقع باید سرّ دیگری داشته باشد. همانطور که گفته شد واژه «بِضْعِ» در زبان عربی به عددی کمتر از 10 و بین 3 تا 10 گفته می‌شود. بنابر نقل مشهور، جنگ بدر در صبح‌گاه جمعه، ۱۷ رمضان سال دوم هجری (دقیقاً سه سال بعد از نزول سوره روم) اتفاق افتاد و نتیجه آن پیروزی مسلمانان بود. بعد از جنگ بدر، قدرت مسلمانان روز به روز افزون گشت، تا اینکه در روز بیستم رمضان سال هشتم هجرت (یعنی دقیقاً 6 سال بعد از نزول سوره روم) مکه به دست مسلمانان فتح گردید و این فتح موجب شادی مسلمانان شد. با در نظر داشتن تاریخ‌های قید شده برای پیروزی و جنگ‌های بین ایران و روم، باید گفت که خبر پیروزی روم بر ایران، منطبق با فتح مکه بوده است. در حقیقت می‌­توان گفت، خداوند حکیم مژده این پیروزی را نیز در آیات ابتدایی سوره روم به مسلمانان داده بود.

 

انتهای پیام
captcha