نقش مردم در هندسه مراسم و مناسبت‌های اسلامی بررسی شد + عکس
کد خبر: 4203898
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹
در شهرکرد؛

نقش مردم در هندسه مراسم و مناسبت‌های اسلامی بررسی شد + عکس

همایش «نقش مردم در هندسه مراسم و مناسبت‌های اسلامی» با حضور مبلغان، روحانیون و فعالان رسانه و فضای مجازی به همت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

همایش نقش مردم در مراسم دینی و مناسبات مذهبی

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، همایش «نقش مردم در هندسه مراسم و مناسبت‌های اسلامی» با حضور رؤسا و اعضای کمیته‌های ستاد دهه فجر استان، مبلغان، روحانیون و فعالان رسانه و فضای مجازی به همت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار و فعالان این عرصه تجلیل شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن فاطمی، امام‌‌جمعه موقت شهرکرد در این همایش با استناد به مضامین نورانی آیه «وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ» (حج/۳۲)، اظهار کرد: علمای ربانی و روحانیون و مبلغان مصداق بارز مفهوم والای این آیه شریفه هستند که موفق شدند یاران و مساعدت‌کنندگانی از میان مردم داشته باشند که در صحنه اجتماع یاری‌گر بودند.

وی با ذکر اینکه در دو قرن اخیر بازاریان متدین و علاقه‌مند به دین مددکار اجتماعی علمای اسلام بودند، ادامه داد: در جریان شکل‌گیری انقلاب اسلامی، همین کسبه و بازاریان با اعتصاب و مبارزه توانستند کمر رژیم شاهنشاهی را بشکنند. علما همواره در کوچه و بازار جمعیت مردمی را همراه خود داشتند که اهداف انقلاب و اسلام را دنبال کرده و به پیش می‌بردند.

مدیر مدرسه علمیه امامیه شهرکرد با تأکید بر اینکه علما و روحانیون از دیرباز نقش مهمی در حفاظت از دین و شعائر اسلامی دارند، بیان کرد: مناطق محروم و دورافتاده چهارمحال و بختیاری همواره میزبان روحانیون و مبلغان دلسوز و دغدغه‌مند بوده‌اند که بنده مصادیق فراوانی از تأثیرگذاری این علما بر فرهنگ مردم در مناطق مختلف استان سراغ دارم که تلاش این افراد باعث زنده نگه داشتن شعائر دین و قرآن کریم شده است.

فاطمی تصریح کرد: روحانیت با تلاش و مجاهدت و باوجود موانع فراوان، اسلام را به امت نسل‌های بعد رساند که در برهه‌هایی از زمان حکام و مسئولان مملکت در این مسیر روحانیت و مبلغان را همراهی و حمایت می‌کردند و در برهه‌های دیگر این همراهی وجود نداشته اما روحانیت را از حرکت باز نداشته است.

وی تأکید کرد: روحانیت در مسیر تحقق این هدف یعنی محافظت از اسلام عزیز و زنده نگه داشتن شعائر دینی و قرآنی، در سطوح و کسوت‌های مختلف اعم از تألیف، تبلیغ، گره‌گشایی از کار مردم و حل مسائل اجتماعی و خدمت به عامه مردم فعالیت کرده و نقش آفریده‌اند.

فاطمی با بیان اینکه بسیاری از مبلغان و روحانیون محرومانه زندگی می‌کردند اما از رسالت خود در قبال دین غافل نشدند، بیان کرد: بسیاری از آنان از خانواده‌های محروم بودند اما به دین و مردم خدمت می‌کردند و نمونه‌های فراوانی از این مبلغان و دلسوزان در این استان وجود داشته است.

امام‌جمعه موقت شهرکرد در پایان گفت: نفوذ روحانیت در لایه‌های مختلف جامعه باعث شد مردم به صحنه بیایند و مفاهیم و شعائر دینی همچنان زنده باشد و امروز نیز روحانیت همچنان رسالت پاسداری از مبانی دین و انقلاب را در صحنه‌های مختلف ایفا می‌کند.

رشد ۲۰ درصدی حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن

در ادامه، موسی انصاری، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان با اشاره به اینکه امسال برنامه‌های چهل‌وپنجمین فجر انقلاب اسلامی به همت مبلغان و روحانیون، دستگاه‌ها و نهادهای مختلف و فعالان عرصه رسانه و فضای مجازی با شور و شکوه فراوان برگزار و منتج به خلق حماسه در راهپیمایی ۲۲ بهمن‌ماه شد، اظهار کرد: در راستای بزرگداشت سالکرد پیروزی انقلاب اسلامی، کمیته‌های ۲۸گانه ستاد بزرگداشت دهه فجر استان با همکاری دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی در مرکز استان و تمامی شهرستان‌ها فعال شد که برنامه‌های متنوع و قوی را با رویکرد تبیینی در دستور کار قرار دادند.

وی ادامه داد: حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال از جمله شاهکارترین حضورهای مردمی بود و این برخاسته از ایمان و اخلاص مردم است که اعتقاد خود را با حضور در صحنه در نقاط دور و نزدیک استان نشان دادند.

انصاری بیان کرد: در شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری شاهد حضور پرشور و پررنگ مردم بودیم که آمارهای امسال حاکی از رشد ۲۰ درصدی حضور مردمی در راهپیمایی ۲۲ بهمن‌ماه است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان در پایان گفت: چهارمحال و بختیاری در زمره برترین استان‌ها از حیث حضور مردمی در راهپیمایی ۲۲ بهمن‌ماه بوده که باعث افتخار است که این دستاورد در سایه تلاش سفیران انقلاب، حامیان، مروجان و مفسران انقلاب اسلامی کسب شده است.

یادآور می‌شود، سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین رضا احمدوند، استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم، سخنرانی غلامعلی حیدری، استاندار چهارمحال‌وبختیاری و تجلیل از فعالان کمیته‌های ستاد دهه فجر از دیگر بخش‌های همایش نقش مردم در هندسه مراسم و مناسبت‌های اسلامی بود.

 
خدیجه نادری 
انتهای پیام
captcha