«فرهنگ قرآن‌آموز» منتشر شد
کد خبر: 4203290
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸

«فرهنگ قرآن‌آموز» منتشر شد

اثر تک‌جلدی «فرهنگ قرآن‌آموز»، تألیف سیدحسین ترابی، به تازگی از سوی انتشارات ایرانا چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

فرهنگ قرآن‌آموز منتشر شدسیدحسین ترابی، مؤلف کتاب «فرهنگ قرآن‌آموز» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا، گفت: سابقه چند‌ساله تدریس قرآن در مدارس و مساجد، من را متوجه این امر کرد که قرآن‌آموزان برای درک بهتر آیات نیاز به لغتنامه قرآنی دارند تا کلمات قرآن را بهتر بشناسند و ریشه آنها را بفهمند و به معنای صحیح آیات پی ببرند.

وی ادامه داد: این احساس نیاز موجب شد تا به تألیف این کتاب اقدام کنم و این کار بیش از پنج سال زمان برد. در نخستین گام نسخه دست‌نویس آن را به وزارت ارشاد ارائه کردم و تشویق‌ها من را مجاب کرد تا با دقت و وسواس بیشتری پیگیر تألیف این اثر باشم.

ترابی درباره اینکه فرهنگ قرآن‌آموز برای چه کسانی بیشترین کاربرد را دارد؟ گفت: با توجه به اینکه دانش‌آموزان در مقطع دبیرستان و طی شش سال با زبان عربی و مقولاتی همچون صرف و نحو آشنا می‌شوند، این کتاب در وهله نخست مناسب حال آنهاست. البته استفاده از این کتاب را به دانشجویانی که مشغول تحصیل در رشته‌های مرتبط با علوم قرآنی هستند، توصیه می‌کنم.

وی در مورد مختصات و فرم ظاهری این کتاب تصریح کرد: این کتاب همچون سایر لغت‌نامه‌ها به ترتیب حروف الفبا تنظیم و گردآوری شده و در آن به ریشه کلمات توجه شده است. البته در مورد کلماتی که جزء افعال هستند ریشه و صیغه اول آنها آورده شده و پس از آن به مشتقات هر کلمه و مشتق قرآنی آنها اشاره شده است.

این فعال قرآنی افزود: برای هر یک از کلمات، شاهد قرآنی ذکر شده و بخشی از یک آیه که در آن کلمات به کار رفته نیز مورد توجه قرار گرفته و به دنبال آن نکات دستوری، صرف و نحوی هر کلمه بیان شده است. ترجمه آیات و جایگاه کلمه در آن آیه از جمله مواردی است که به آن اشاره شده است. البته در ترجمه آنها به ترجمه تحت‌اللفظی و آزاد نپرداخته‌ام، بلکه ترجمه روشن و منطقی مدنظرم بوده و هرجا که نیاز به توضیح اضافی بود آن را نیز داخل پرانتز بیان کرده‌ام.

فرهنگ قرآن‌آموز منتشر شد

ترابی در پاسخ به این پرسش که آیا این کتاب برای افراد مسلط به قرائت و حفظ قرآن نیز کاربرد دارد؟ گفت: این فرهنگ فقط برای افرادی است که در عرصه پرداختن به نکات تدبری قرآن فعال هستند و همانطور که گفته شد، دانش‌آموزان دبیرستانی به شرطی که درس عربی را به خوبی فراگرفته باشند تا هر فرد دیگری که در مقاطع بالاتر به دنبال درک و فهم صحیح آیات است کاربرد دارد و مطالب این لغت‌نامه آنچنان خودبسنده است که بدون نیاز به راهنما یا مربی قرآنی برای همه کاربران قابل فهم خواهد بود.

مؤلف فرهنگ قرآن‌آموز تأکید کرد: در طول بیش از پنج سال، که به امر تألیف آن مشغول بودم، تلاش کردم که هیچ واژه‌ای را براساس آنچه از تألیف این کتاب مد نظر داشتم از قلم نیفتد. البته این کتاب مانند «قاموس قرآن» نیست که چند‌جلدی است و رویکرد تفسیری دارد، بلکه موجز و براساس آنچه اشاره شد، به واژه‌های قرآنی پرداخته و در یک جلد گرد آمده است تا سهل‌الوصول در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

وی در پایان گفت: این کتاب علاوه بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مورد توجه سازمان دارالقرآن الکریم، شورای توسعه فرهنگ قرآنی و برخی نهادهای قرآنی همچون امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه قرار گرفته است و امیدوارم با حمایت از این مراکز در تیراژ بالایی منتشر شود تا مورد استفاده همه علاقه‌مندان و فعالان قرآنی قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha