انتخابات در ایران امری تعیین‌کننده است/ رقابت بیش از 52 نفر برای هر کرسی
کد خبر: 4202388
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
هادی طحان‌نظیف در نشست خبری:

انتخابات در ایران امری تعیین‌کننده است/ رقابت بیش از 52 نفر برای هر کرسی

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه انتخابات در جمهوری اسلامی ایران امری تعیین‌کننده و محوری است، گفت: بیش از 15 هزار نفر یعنی حدود 75 درصد افراد تأییدصلاحیت شده‌اند و این بدان معناست که برای هر کرسی بیش از 52 نفر با همدیگر رقابت می‌کنند.

هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان

به گزارش خبرنگار ایکنا، هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز، چهارشنبه نهم اسفندماه، در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، با بیان اینکه انتخابات در جمهوری اسلامی ایران امری تعیین‌کننده و محوری است، گفت: در روزگاری که برخی ملت‌های منطقه اساسأ با صندوق‌های رأی بیگانه هستند در نظام جمهوری اسلامی ایران انتخابات برگزار می‌شود و این نشان می‌دهد خواست مردم شوراهای شهر و روستا، مجالس و دولت‌ها را سامان بخشیده و انتخاب کرده است و لازم به ذکر است که مسئولان جمهوری اسلامی توسط مردم انتخاب می‌شوند.
 
وی با بیان اینکه انتخابات امسال در حدود 60 هزار شعبه أخذ رأی برگزار می شود، افزود: همچنین بیش از 15 هزار نفر یعنی حدود 75 درصد افراد تأییدصلاحیت شده‌اند و این تعداد نزدیک به ثبت‌نام‌کنندگان دوره قبل است. این بدان معناست که برای هر کرسی بیش از 52 نفر با همدیگر رقابت می‌کنند. با وجود اینکه اکثریت ملت ایران مسلمان هستند ولی پیروان ادیان توحیدی نیز دارای کرسی ثابت هستند.
 
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: تأیید صلاحیت‌شدگان مجلس شورای اسلامی از اقشار مختلف مردم هستند؛ وکلا، پزشکان، فرهنگیان و معلمان در این دوره تأیید شده‌اند و برای هر کرسی ۶ خانم می‌توانند رقابت کنند. در نظام انتخاباتی ایران پیش‌بینی شده که مسئولان در معرض انتخاب قرار بگیرند و خود این مؤید نظام حکمرانی مردمی در ایران است. ما حضور پرشور مردم در انتخابات را فرصت مغتنم برای حل مشکلات می‌دانیم و لذا زمینه رقابت میان داوطلبان فراهم است و امیدواریم که در یازدهم اسفند ماه مردم با حضور پرشور خود به نامزد اصلح رأی دهند.
 
طحان‌نظیف بیان کرد: در حوزه سلامت انتخابات ناظران مردمی از ماه‌ها قبل آموزش‌های لازم را دیده‌اند تا از رأی مردم صیانت کنند. حدود۲۳۳ هزار ناظر مردمی که هیچ وابستگی به شورای نگهبان ندارند برای این دوره انتخاب شده‌اند و علاوه بر آن ناظران کاندیداها هم وجود دارند و ۸۰۰ نفر هم ناظران دولتی هستند. در حوزه امنیت انتخابات هم حدود ۲۵۰ هزار نفر مسئولیت حفظ امنیت انتخابات را برعهده دارند.
 
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی پیرامون استعفای برخی کاندیداها گفت: فرآیند استعفا یا کناره‌گیری داوطلبان امری خیلی طبیعی است و افراد می‌توانند به خاطر ائتلاف یا مصالح سیاسی و یا حتی شخصی کناره‌گیری کنند.
 
طحان‌نظیف ادامه داد: در هیچ کشوری مشاهده نمی‌کنید که تا این حد تأیید صلاحیت‌شده وجود داشته باشد ولی در جمهوری اسلامی ایران این اتفاق افتاده و نشان می‌دهد که نظام حکمرانی در ایران مبتنی بر مردم است. 
 
وی درباره عدم تأیید صلاحیت حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: هر انتخابات طبیعتاً شرایط خود را دارد و برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری صلاحیت افراد باید مورد بررسی قرار بگیرد و در مورد صلاحیت رئیس جمهور سابق نیز فقهای شورای نگهبان این صلاحیت را بررسی کردند و براساس معیارهای آن‌ها رئیس جمهور قبلی واجد شرایط لازم اعلام نشد. هیچ‌کس مصون از نظارت نیست و امکان دارد فردی دوره قبل و یا در دوره ریاست جمهوری صلاحیت لازم را داشته باشد ولی این دوره صلاحیتش را از دست داده باشد.
 
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به پرسشی پیرامون تخلفات انتخاباتی تا به این لحظه افزود: با وجود اینکه شور و شوق انتخاباتی در این ایام بسیار بالاست ولی تا به امروز تخلف انتخاباتی اعلام نشده است.
 
طحان‌نظیف اظهار کرد: برای بررسی صلاحیت کاندیداها فرآیندهای قانونی در نظر گرفته شده است و همانطور که گفتم ۷۵ درصد نامزدها تایید صلاحیت شده‌اند و آنهایی هم که تایید نشده‌اند شرایط لازم را نداشته‌اند. 
 
وی درباره درصد ثبت‌نام خانم‌ها در انتخابات پیش رو گفت: ۱۲ تا ۱۳ درصد ثبت‌نام‌کنندگان برای انتخاب مجلس از خانم‌ها هستند و همچنین اتفاق جالب دیگر آن است که حدود ۴۰۰ نفر از ثبت‌نام‌کنندگان دهه هفتادی‌ و  بیش از سه هزار نفر از دهه ۶۰ هستند.
 
سخنگوی شورای نگهبان درباره پیش‌بینی‌ها از میزان مشارکت در انتخابات پیش رو اظهار کرد: در کشور ما مشارکت همیشه در انتخابات مختلف نوسان داشته ولی همیشه متوسط رو به بالا بوده است. مشاهدات میدانی و نظرسنجی‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی گواه آن است که این بار هم مشارکت بالایی را شاهد خواهیم بود.
 
طحان‌نظیف درباره برخی انتقادات به شورای نگهبان، گفت: شورای نگهبان یک‌ نهاد قانونی و حقوقی است و اعضای آن نگاه حقوقی دارند و هیچگاه نگاه سیاسی و حزبی را لحاظ نمی‌کنند و حتی در پرسشنامه‌ای که در اختیار نامزدها گذاشتیم اجبار نکرده‌ایم گرایشات سیاسی خود را بنویسند. مهم برای شورای نگهبان آن است که  کار براساس قانون پیش برود‌.
 
وی درباره معیارهای انتخابات آزاد گفت: انتخابات مردمی، سالم و رعایت اصل رقابت از معیارهای انتخاب آزاد است و تمام بسترهای برگزاری انتخابات آزاد در جمهوری اسلامی ایران فراهم است و کسی به خاطر عدم شرکت در انتخابات جریمه یا مؤاخذه نمی‌شود و همه آزاد هستند که شرکت کنند یا خیر.
 
سخنگوی شورای نگهبان درباره تأثیر مجلس آینده بر پیشبرد سیاست خارجی اظهار کرد: طبیعتاً بنده اهل پیش‌گویی نیستم و انتخاب باید برگزار شود و مردم ترکیب مجلس آینده را انتخاب کنند ولی به طور کلی مجلس قوی نقش مهمی در تعیین و پیشبرد سیاست‌ها دارد. مجلس خبرگان رهبری هم وظایفی دارد که براساس آن عمل می‌کند.
 
طحان‌نظیف درباره عینی شدن بررسی صلاحیت‌ها گفت: مبنای کار حقوقی شورای نگهبان قانون انتخابات است. هرچند انتقاداتی به این قانون داریم اما تا زمانی که متن قانون تغییر نکند و اصلاح قانون انتخابات نهایی نشود به قانون فعلی عمل خواهیم کرد البته اصلاحیه وجود داشت که رو به جلو بود.
 
وی درباره نظارت استصوابی اظهار کرد: نظارت استصوابی یعنی نظارت مؤثر و فعال تا انحرافی از مسیر قانون صورت نگیرد و هدف از نظارت استصوابی حفظ و تأمین سلامت انتخابات است‌‌. شورای نگهبان کف کارهای قانونی را پیش‌بینی می‌کند.
 
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال خبرنگاری از ایتالیا درباره ردصلاحیت نمایندگان فعلی و ادعای فضای ناامیدی در کشور گفت: در کشور ما برای هر کرسی ۵۲ نفر رقابت می‌کنند، آیا شما هم به همین میزان در کشورتان تأییدصلاحیت شده دارید؟ در کشور ما از هر ۴ نفر که ثبت‌نام کرده بودند ۳ نفر در معرض انتخاب قرار گرفته‌اند.
 
طحان‌نظیف تأکید کرد: ما نامزدها را به افراد درجه یک و دو، عام و خاص و غیره تقسیم‌بندی نمی‌کنیم و همه را از ابتدا عادی تلقی می‌کنیم و اگر صلاحیت‌شان تأیید شود سپس در معرض انتخاب مردم قرار می‌گیرند.
 
وی در پایان اظهار کرد: طبق قانون نمایندگان در اظهار نظر آزاد هستند و آن ۲۲ نماینده‌ای که صلاحیتشان تایید نشده از آنها دعوت به عمل آمده و دلایل رد صلاحیتشان را اعلام کردیم و قانع شدند.
 
انتهای پیام
captcha