مردم باید افراد قوی و اصلح را شناسایی کنند
کد خبر: 4200690
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰

مردم باید افراد قوی و اصلح را شناسایی کنند

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی گفت: شناسایی افراد قوی مهم‌ترین نقشی است که قانون ما بر عهده مردم گذاشته است و بین داوطلبان افرادی هستند که تجربه کاری ندارند و از حداقل‌ها برخوردارند، مجلس جای آزمون و خطا نیست و مردم باید افراد قوی و اصلح را شناسایی کنند. 

محمدکمال سرویها، رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدکمال سرویها، رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی، امروز، ۳۰ بهمن‌ماه با حضور در استودیو انتخابات ابتدا ضمن تبریک اعیاد شعبانیه با اشاره به طی شدن دقیق و منظم فرآیند انتخابات، اظهار کرد: قسمت اعظم فرآیند که بررسی صلاحیت بود در هیئت‌های اجرایی، نظارت شهرستان، نظارت استان و هیئت مرکزی انجام شد و بررسی صلاحیت شورای نگهبان  پس از 30 روز امروز به اتمام رسید.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی در خصوص علت افزایش تأیید‌شدگان در این دوره گفت: براساس قانون جدید انتخابات که ملاک کار بود، به دو دلیل تأیید‌شدگان بیشتر و عدم احراز کمتری داشتیم، اول اینکه طبق قانون ما باید با داوطلبان جلسه استماع برگزار و به خود فرد دلایل عدم تأیید یا عدم احراز را اعلام می‌کردیم و به همین دلیل ساختمان شمس در میدان شهدا از شهرداری گرفته شد و روزی با ۷۰ نفر از داوطلبان که عدم احراز یا عدم تأیید شدند، جلسه برگزار شد تا مستندات خود را ارائه کنند و بعد استماع پرونده در هیئت نظارت استان بررسی نهایی صورت گرفت و بسیاری از افراد تأیید شدند.

وی در خصوص زمان بررسی صلاحیت‌ها گفت: در گذشته شاید ۲۰ روز زمان بررسی داشتیم، اما این دوره از زمان پیش‌ثبت‌نام حدود ۲۰۰ روز شاهد اسامی داوطلبان بودیم و زمان بررسی برای شورای نگهبان بسیار موثق بود و بنا به این دو دلیل عدم احراز ما خیلی کم شد.

سرویها با بیان تعداد تأیید‌شدگان در  خراسان‌رضوی افزود: ۱۰۱۹ نفر در خراسان‌رضوی تأیید شدند، ۵۲۰ نفر مربوط به مشهد هستند که حدود دو برابر میانگین کشوری در مشهد داوطلب داریم، به این معنی که ۱۰۴ نفر برای هر کرسی باید رقابت کنند، ۱۲۰ نفر از بانوان نیز برای خراسان‌رضوی داوطلب شدند که تقریباً ۶ برابر ظرفیت ۱۸ کرسی است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی گفت: شورای نگهبان براساس قوانین باید احراز حداقل‌های قانونی را به عمل آورد و از بین ۱۰۱۹ نفر تأیید شده، همگی در یک سطح نیستند؛ قانون به مردم واگذار کرده تا به فردی که اصلح است، رأی دهند. اگر افراد مجلس به‌صورت قوی در کنار هم قرار گیرند، رفاه عمومی در کمتر از 2 سال ایجاد می‌شود.

سرویها در خصوص معضلات معیشتی مردم اظهار کرد: علت اینکه معضلات معیشتی بعد از گذشت ۴۵ سال هنوز باقی مانده است، عدم تشکیل مجلس قوی است، باید مجالسی تشکیل دهیم که به همه موضوعات اشراف داشته باشند و باید برای همه معضلات کشور، مجلس میدان‌داری کند و جلوی انحراف را بگیرد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی در خصوص تأیید افراد در جبهه‌های سیاسی مختلف، افزود: از همه‌ افراد سیاسی در این ۱۰۱۹ نفر داریم، افراد اصلاحات، اعتدال، اصولگرا و افرادی که سلیقه سیاسی خود را بیان نکردند، در میان داوطلبان هستند. 

سرویها با اشاره به شناسایی افراد اصلح توسط مردم، اظهار کرد: شناسایی افراد قوی مهم‌ترین نقشی است که قانون ما بر عهده مردم گذاشته است و بین داوطلبان افرادی هستند که تجربه کاری ندارند و از حداقل‌ها برخوردارند، مجلس جای آزمون و خطا نیست و مردم باید افراد قوی و اصلح را شناسایی کنند. در استان خراسان‌رضوی ۳۷۰۰ نفر پیش‌ثبت‌نام کردند که ۱۷۴۴ نفر، ثبت‌نام آنها قطعی شد. 

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی گفت: به اعتقاد من شرایط ایده‌آل اینگونه است که ۱۰۰ نفر نخبه جدی در استان تأیید شوند که همه ویژگی‌های لازم در مجلس را دارا باشند، در این هنگام مردم به هرکس که رأی دهند، یک نخبه بالا رفته است. صداوسیما ۱۲ کانال تلویزیونی برای ۱۲ حوزه انتخابی خراسان رضوی ایجاد کرده و فرصت خیلی خوبی برای داوطلبان است. 

وی در خصوص میزان مشارکت در خراسان رضوی اظهار کرد: طبق بررسی‌های انجام شده و نظرسنجی‌های صورت گرفته، ما در شهرستان‌ها میانگین ۵۵ تا ۶۰ درصد میزان مشارکت را داریم و براساس میانگین در ۴۰ دوره انتخابات تا ۶۰ درصد در استان مشارکت مردم بوده است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی در رابطه با دشمنان جمهوری اسلامی گفت: دشمن القا می‌کند که چون معیشت مردم دچار مشکل شده است، پس مردم در انتخابات شرکت نکنند و چون این حکومت نتوانسته معضلات معیشتی را حل کند، باید از بین برود. آیا واقعاً عقل و خرد این‌را می‌گوید؟

سرویها در ادامه تصریح کرد: دشمن با اهرم رسانه جوانان ما را از فضای مجازی به‌ سمت یأس و ناامیدی برده است، گویی که انقلاب به آخر رسیده و توانی برای ادامه نیست، طبق گفته رهبری در خصوص مهاجرت، ما حتی به کشورهای دیگر متخصص صادر می‌کنیم.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی در پاسخ به اینکه به‌نظر می‌رسد مجلس جدید نسبت به قبل به‌ دلیل حضور بیشتر کاندیداها و تشخیص دشوارتر توسط مردم، ضعیف‌تر است، اظهار کرد: در بین ۱۰۱۹ نفر همه نوع تخصص را داریم، اما اگر مردم دغدغه داشته باشند و به انسان‌های نخبه دسترسی داشته باشند، من فکر می‌کنم مجلسی قوی داشته باشیم.

سرویها گفت: براساس آمارهای ارائه شده، ۵۵ نفر از اصلاحات، ۱۶۱ نفر اصولگرا، ۳۵ نفر اعتدال‌گرا و ۵۲۰ نفر از جریان مستقلین حضور دارند و در روز چهارشنبه، دوم اسفند با اعضای پژوهشکده شورای نگهبان قرار است نشستی برگزار شود و مباحث چالشی و نظارت استصوابی در این برنامه مطرح می‌شود که فکر می‌کنم جلسه مناسبی باشد.

انتهای پیام
captcha