اسامی نهایی داوطلبان نمایندگی مجلس فردا اعلام می‌شود
کد خبر: 4200567
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰

اسامی نهایی داوطلبان نمایندگی مجلس فردا اعلام می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه اسامی نهایی نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی فردا اعلام می‌شود، گفت: بیش از ۷۳ درصد داوطلبان تایید صلاحیت شده‌اند لذا فضای بسیار مناسبی فراهم شده است تا به توفیق الهی انتخابات بسیار پرشور و پرشکوهی را برگزار ‌کنیم.

فردا؛ اعلام اسامی نهایی داوطلبان نمایندگی مجلسبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری سیدهادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان امروز، ۲۹ بهمن‌ماه در محل سالن نشست‌های بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های ایران برگزار شد. 

در ابتدای این نشست خبری، طحان‌نظیف طی سخنانی بیان کرد: همیشه در شورای نگهبان عرض کرده‌ایم که ما رسانه اختصاصی نداریم و همراهانی در رسانه‌های مختلف داریم که همیشه در کنار شورای نگهبان هستند و به ما کمک می‌کنند تا در نظرات و آرای شورا توفیق داشته باشیم. 

وی اظهار کرد: طی این مدت ۹ لایحه و طرح در شورای نگهبان بررسی شده است. طرح اساس‌نامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور یکی از این طرح‌ها بود که پس از رفع ایرادات در شورای نگهبان تایید شد. لایحه بعد، لایحه اختلاف شرکت سهامی بیمه ایران و دولت پادشاهی بحرین بود که پس از بررسی در شورای نگهبان به تایید نهایی رسید. همچنین، طرح اصلاح ماده یک قانون تسهیل تکالیف مودیان نیز از طرح‌هایی بود که پس از بررسی‌ تایید شد.

طحان‌نظیف ادامه داد: طرح بعدی ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها بود که این طرح چند بار بین مجلس و شورای نگهبان رفت و آمد داشت. این طرح سه مورد ابهام دارد که اگر از سوی مجلس رفع شود، در شورا بررسی و تایید خواهد شد. همچنین، طرح اصلاح قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی نیز در شورا مطرح شد که نسبت به برخی مواد آن برخی ابهامات مطرح شده که پس از رفع این ایرادات، این طرح نیز تایید خواهد شد. 

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: طرح بعدی لایحه الحاق بند یک تبصره پنج ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کشور است که فقهای شورا یک ابهام شرعی نسبت بدان داشتند ‌که این مسئله به مجلس اعلام شد و مجلس نیز این طرح را هم‌اکنون اصلاح کرده و به محض دریافت در شورای نگهبان رسیدگی خواهد شد. 

طحان‌نظیف گفت: لایحه بعدی، ارجاع اختلاف بانک مرکزی و دولت بحرین است که ابهام عبارتی داشت و مجلس نیز این ابهامات را اصلاح کرده و به محض اینکه این طرح به دست ما برسد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. لایحه بعدی، ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی و کولبری است که نسبت به دو ماده آن ابهاماتی باقی مانده بود که مجلس آن‌ها را اصلاح کرده و منتظر دریافت متن نهایی آن هستیم. 

وی افزود: در مورد بحث بودجه نیز مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته ایرادات شورا را رفع کرده و هم‌اکنون اعضای شورا لایحه را دریافت کرده و این لایحه در دستور کار شورا قرار دارد. در مورد اصلاح بحث اساسنامه پست بانک نیز ایرادات شورای نگهبان از سوی دولت مرتفع شده و اخیرا تایید این مصوبه را به دولت اعلام کردیم. 

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه طرح شفافیت نیز در دست شورا قرار دارد که پس از بررسی، نتیجه نهایی را اعلام می‌کنیم، گفت: در رابطه با طرح عفاف و حجاب نیز هنوز این طرح را از مجلس دریافت نکرده‌ایم تا رسیدگی آن آغاز شود. همچنین، فردا روز اعلام نهایی اسامی نامزدان انتخابات است و پس از آن تبلیغات نمایندگان آغاز خواهد شد. 

وی بیان کرد: امروز تعداد عدم احراز صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات به زیر ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است و با اینکه در این دوره تعداد داوطلبان افزایش پیدا کرد، تعداد عدم احرازها کاهش چشمگیری پیدا کرده است. شورای نگهبان ناظر انتخابات است و این نظارت در تمامی مراحل انتخابات وجود دارد. تاکنون گزارش قابل توجهی که منجر به سلب صلاحیت نامزدها باشد، دریافت نشده و امیدواریم انتخابات بسیار خوب و پرشکوهی را پیش رو داشته باشیم‌. 

طحان‌نظیف تصریح کرد: مشارکت بالا در انتخابات، اقتدار نظام را در داخل و خارج از کشور بالا می‌برد. طبیعی است که چشم همه دنیا به انتخابات ایران باشد. طی ۴۵ سال گذشته به صورت میانگین هر سال یک انتخابات در کشور برگزار شده است و این مسئله نشان دهنده نقش مردم در اداره کشور است. امروز در برخی از کشورها انتخابات هیچ معنایی ندارد اما انتخابات ایران اسلامی همواره در یک فضای آزاد برگزار شده است. انتخابات مظهر مردم‌سالاری دینی است و همیشه مبتنی بر راهبردهای دقیق و جامع برگزار شده است. 

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: امروز مجلس قوی می‌تواند با ریل‌گذاری دقیق و جامع مشکلات مردم را کاهش داده و قدم‌های خوبی در راستای کاهش مشکلات مردم بردارد. در رابطه با انتخابات مجلس خبرگان نیز حدود ۹۵ درصد از کسانی که در انتخابات خبرگان احراز صلاحیت نشدند، به دلیل بند شرایط علمی بود که نتوانستند نظر فقهای شورای نگهبان را جلب کنند.

وی تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود تمامی رؤسای جمهور پیشین از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت می‌شوند، حرف نادرستی است‌. برای هر انتخاباتی برخی شرایط ویژه وجود دارد و در هر دوره‌ای صلاحیت افراد بررسی می‌شود. در کشور ما نظارت وجود دارد و هیچ‌کس مصون از نظارت و قانون نیست. در هر دوره‌ از انتخابات صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان بررسی می‌شود. ما هیچ‌گونه داوطلب درجه یک یا دو نداریم؛ تمامی افراد در هر سطحی بررسی و نظارت خواهند شد. 

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: این حق داوطلبان است که در جریان دلایل رد صلاحیت و یا عدم احراز صلاحیت خود قرار گیرند. در این دوره از انتخابات از طریق سامانه‌ای به نام داوطلب با داوطلبان در ارتباط بودیم. در این دوره اصرار به این داشتیم که موارد را با داوطلبان در میان بگذاریم و این مسئله در عملکرد شورا بسیار موثر بوده است. 

وی با اشاره به نامه‌های حسن روحانی به شورای نگهبان برای توضیح دلایل عدم احراز صلاحیت خود، اظهار کرد: اولویت ما در شورای نگهبان بررسی صلاحیت داوطلبانی است که شکایت خود را ثبت کرده باشند. البته نسبت به کسانی که شکایت خود را ثبت نکرده‌اند نیز در آینده رسیدگی شده و دلایل اعلام خواهد شد. 

طحان‌نظیف تصریح کرد: در حال حاضر ۲۲ نفر از نمایندگان مجلس فعلی نتوانستند تایید صلاحیت خود را از شورای نگهبان به دست آورند که تمامی موارد به ایشان اعلام شده است. هیچ‌ کدام از این ۲۲ نماینده به خاطر انتقاد از دولت یا سایر دستگاه‌ها رد صلاحیت نشده‌اند. امسال تعداد ۱۷۱۳ نفر از بانوان در انتخابات مجلس تایید صلاحیت شده‌اند که این تعداد حدود دو برابر دوره گذشته است. 

وی تصریح کرد: بیش از ۷۳ درصد داوطلبان تایید صلاحیت شده‌اند لذا فضای بسیار مناسبی فراهم شده است تا به توفیق الهی انتخابات بسیار پرشور و پرشکوهی را برگزار ‌کنیم. امروز تمامی تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات الکترونیک در چهار حوزه اعلام شده، فراهم شده تا مردم بتوانند با خیال آسوده آرای خود را اعلام کنند. 

سخنگوی شورای نگهبان در مورد کناره‌گیری آیت‌الله امامی کاشانی از انتخابات مجلس خبرگان نیز بیان‌ کرد: آیت‌الله امامی‌کاشانی تصمیم گرفتند که به خاطر شرایط جسمانی انصراف خود را از انتخابات اعلام کنند و هیچ‌گونه بحثی راجع به صلاحیت ایشان وجود ندارد. 

وی اظهار کرد: از حدود ۲۰ هزار داوطلب نمایندگی مجلس حدود ۱۵ هزار نفر تایید صلاحیت شده‌اند و اینکه گفته می‌شود افراد تایید شده از یک‌طیف خاص هستند، نادرست است. 

انتهای پیام
captcha