آموزش دین‌مداری در جامعه به حال خود رها شده است
کد خبر: 4198575
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲
رئیس دانشگاه شیراز:

آموزش دین‌مداری در جامعه به حال خود رها شده است

محمد مؤذنی با بیان اینکه انقلاب اسلامی اساساً یک انقلاب فرهنگی است، اما ما هیچ برنامه دقیق، اصولی و نظام‌مندی برای ترویج فرهنگ دینی در جامعه نداشته‌ایم، گفت: آموزش دین و دین‌مداری در جامعه ما به حال خود رها شده است.

محمد موذنی، رئیس دانشگاه شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، محمد مؤذنی، رئیس دانشگاه شیراز امروز، 18 بهمن‌ماه در چهاردهمین نشست سراسری اندیشمندان و استادان انقلاب اسلامی دانشگاه‌های سراسر کشور که به میزبانی حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در حال برگزاری است، ابتدا به چند نکته در خصوص مسئله انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: انقلاب اسلامی را از سه جهت می‌توان بررسی کرد. یکی در بحث دستاوردها، دیگری بحث اهداف و آرمان‌ها و بحث سوم، میزان تحقق این موارد.

وی افزود: در بحث دستاوردها و آرمان‌ها کم‌لطفی‌ها و بی‌انصافی‌های زیادی در فضای مجازی و رسانه‌های بیگانه می‌شود. ما در حوزه علم، فناوری و پزشکی قبل از انقلاب حرفی برای گفتن نداشتیم و تفاوت قابل توجهی را در ایران قبل و بعد از انقلاب شاهد هستیم. در عرصه‌های عمرانی نیز شاهد تحولات عظیمی در عرصه‌های مختلف بوده‌ایم و از لحاظ امکانات و رفاه مردم نیز نسبت به قبل از انقلاب، تفاوت آشکار است. اینها ناشی از آن روح خودباوری است که بنیانگذار انقلاب اسلامی در آن دمیدند.

مؤذنی با بیان اینکه انقلاب اسلامی از ابتدای ظهور، اهداف و آرمان‌هایی والا داشته که شکی در درستی آن نبوده و نیست، اظهار کرد: مهم‌ترین هدف، حاکمیت فرهنگ دینی و اسلامی بر جامعه بوده است و اینکه زندگی مردم دین باورانه و دین‌دارانه باشد.

رئیس دانشگاه شیراز ادامه داد: خودکفایی اقتصادی، مبارزه با استعمار، ریشه‌کن کردن فقر و مسائلی از این دست، اهداف والای جمهوری اسلامی بوده‌اند که کسی تردیدی در درست بودن آن‌ها ندارد، اما میزان تحقق این آرمان‌ها جای بحث دارد و باید ببینیم تا چه میزان به آن‌ها دست یافته‌ایم.

وی بیان کرد: باید اعتراف کنیم که به بخشی از اهداف نرسیده‌ایم و ریشه مشکلاتی که امروز در کف جامعه با آن مواجه هستیم، این است که آرمان‌ها آن‌طور که باید و شاید محقق نشده‌اند. البته اگر انقلاب اتفاق نیفتاده بود، مشکلات بسیار بیشتری وجود داشت. وابستگی به غرب و سیطره بیگانگان به این کشور ادامه داشت و دچار مشکلاتی بسیار بزرگتر از آنچه امروز شاهد آن هستیم، بودیم.

مؤذنی در ادامه به بخشی از عواملی که باعث شده تا انقلاب آن‌طور که شایسته است، به اهداف نرسد اشاره کرد و گفت: یکی از عوامل، مشکلاتی بوده که از طرف دشمن به ما تحمیل شده است. دشمنی دشمنان انقلاب اسلامی از همان ابتدا آغاز شد. از راه‌اندازی جنگ تحمیلی گرفته تا توطئه‌ها، جنگ‌های روانی و تبلیغاتی، تحریم‌ها و هزاران نیرنگی که برای انحراف انقلاب از مسیر درست خودش به‌کار گرفته‌اند. انقلاب اسلامی مانند خودرویی است که در مسیر خوبی حرکت می‌کند، اما با دست‌اندازهای زیادی مواجه است.

وی افزود: بخشی از عدم توفیق هم تقصیر خودمان است. در بعضی موارد مسیر را اشتباه رفته‌ایم. پذیرش بخشی از این اشتباهات، یکی از مهم‌ترین کارها در دفاع از انقلاب است. اگر این اشتباهات را بفهمیم و بپذیریم، بعد می‌توانیم سراغ حل مسئله برویم. این رویکرد می‌تواند زمینه‌ساز وفاق و همدلی در جامعه و در نهایت زمینه‌ساز رشد انقلاب باشد.

رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه اولین کوتاهی و اشکال، کم‌توجهی به فرهنگ دینی و اسلامی در جامعه بوده است، گفت: انقلاب اسلامی، اساساً یک انقلاب فرهنگی بوده است، اما ما هیچ برنامه دقیق، اصولی و نظام‌مندی برای ترویج فرهنگ دینی در جامعه نداشته‌ایم. آموزش دین و دین‌مداری در جامعه ما به حال خود رها شده است. برای اساس و بنای انقلاب که ترویج فرهنگ دینی است، برنامه نظام‌مند و هدفمندی نداشته‌ایم. اینها جای تجدید نظر و کار دارد.

وی اشکال دوم را در تربیت مدیران کارآمد، توانا، صالح و امانتدار دانست و افزود: ظرفیت‌های بی‌نظیری در کشور ما وجود دارد و امکانات بالقوه‌ای داریم که متأسفانه نتوانستیم به‌طور مطلوب از آن‌ها استفاده کنیم. این اشکال بزرگ، ناشی از کمبود و ضعف در تربیت مدیران توانمند است.

مؤذنی اشکالات بعدی را ناشی از کم‌توجهی به بحث گزینش و ترجیح منافع فردی و گروهی بر منافع ملی دانست و گفت: یک بخش قابل توجهی از این اشکال به ضعف مجلس و قانون‌گذاری در کشور ما برمی‌گردد. اگر در انتخاب اعضای مجلس بیشتر دقت می‌شد و بهترین و صالح‌ترین افراد جهت قانون‌گذاری انتخاب می‌شدند، آن‌ها می‌توانستند بهترین قوانین را برای نیل به اهداف انقلاب اسلامی تصویب کنند، اما متأسفانه این موضوع آنچنان که باید و شاید حاصل نشد، بنابراین مسئله انتخابات، بسیار ضروری است و مشارکت حداکثری و حفظ سلامت آن، باید در اولویت قرار بگیرد.

رئیس دانشگاه شیراز در پایان صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت جهاد تبیین بیان کرد: وقتی از جهاد تبیین صحبت می‌کنیم، بخش اول آن تبیین دستاورهادی انقلاب است و بخش بعدی، نقد عالمانه و پذیرش اشکالات است که باید به آن توجه باشد. اگر رویکردمان این باشد، می‌توانیم امیدوار باشیم که زمینه پیشرفت انقلاب بیشتر از پیش فراهم شود.

انتهای پیام
captcha