لازمه افزایش رویش‌ها و کاهش ریزش‌های انقلاب
کد خبر: 4198318
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
ابراهیم متقی تشریح کرد:

لازمه افزایش رویش‌ها و کاهش ریزش‌های انقلاب

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های مهم انقلاب اسلامی این است که بازتولید لازم را دارد، گفت: بازتولید همان بحثی است که مقام معظم رهبری فرمودند یعنی انقلاب ما ریزش هم داشته ولی رویش هم داشته است‌. مسئولان توجه داشته باشند اگر می خواهیم رویش‌ها ادامه‌دار باشد و ریزش‌ها کاهش یابد باید آزادی عمل بیشتر شود و ارتباط مسئولان با مردم افزایش یابد.

ابراهیم متقی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست تخصصی «انقلاب، جهاد و مقاومت و عزت بین‌المللی» صبح امروز، سه‌شنبه ۱۷ بهمن، در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد. 
 
ابراهیم متقی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، در ابتدای این نشست با عرض خیر مقدم به حضار و مهمانان گفت: من دانشجوی قبل از انقلاب همین دانشکده بودم و خاطرات بسیار زیادی از آن دوران دارم و لازم است تأکید کنم که بررسی انقلاب یک امر مهم است و برخی معتقدند که شاید انقلاب ناشی از جابجایی قدرت میان زمامداران خاورمیانه باشد و این را شاه در کتاب خود مورد اشاره قرار داد ولی بحث صحیح این است که انقلاب‌های معاصر ناشی از تفکرات پست‌مدرن است و ساخت سیاسی دوران پهلوی در وضعیتی قرار داشت که ساختار حاضر به اصلاح نبود.
 
وی افزود: جامعه ایرانی می‌تواند در الگوی مدرن یک نوع پیشگامی داشته باشد. مقالات علمی که درباره انقلاب ایران نوشته شده بسیار زیاد هستند و حداقل ۵۰۰ مورد آن ترجمه شده و این نشان می‌دهد که غربی‌ها انقلاب اسلامی را در قالب تئوری بررسی می‌کنند ولی متأسفانه در داخل نگاه تئوریک به انقلاب اسلامی وجود ندارد.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: بیانیه گام دوم نوعی مانیفست انقلابی برای چهل سال دوم است. اولین ویژگی انقلاب اسلامی این است که با قالب تئوریک پست‌مدرن هماهنگی داشت یعنی هم گفتمانی است و هم اینکه در قالب یک فرآیند قابل تجزیه و تحلیل است. 
 
متقی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران الهام‌بخش دیگر انقلاب‌ها بوده است، اظهار کرد: امروزه گروه‌های مقاومت که در منطقه شکل گرفته به نوعی الهام‌گرفته از انقلاب اسلامی ایران هستند ولی غربی‌ها تلاش دارند بگویند که اینها نیروهای نیابتی ایران هستند ولی این‌طور نیست.
 
وی گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های انقلاب اسلامی این است که ادامه داشته و ادامه دارد علی‌رغم اینکه غربی‌ها و مخالفان می‌گفتند این انقلاب به چهل سالگی نمی‌رسد ولی وارد چهل سال دوم شده است. از سوی دیگر یکی دیگر از ویژگی‌های انقلاب اسلامی این است که بازتولید لازم را دارد. بازتولید همان بحثی است که مقام معظم رهبری فرمودند یعنی انقلاب ما ریزش هم داشته ولی رویش هم داشته است‌. مسئولان توجه داشته باشند اگر می خواهیم رویش‌ها ادامه‌دار باشد و ریزش‌ها کاهش یابد باید آزادی عمل بیشتر شود و ارتباط مسئولان با مردم افزایش یابد. کارگزاران انقلاب زمانی می‌توانند ویژگی ادامه‌دهنده انقلاب را حفظ کنند که تعاملات خود را با مردم تقویت نمایند و این یک امر مهم و ضروری است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین کرمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران سخنران بعدی این نشست بود که گفت: امام موسی بن جعفر(ع) فرمودند اصل در دین تفقه و دنبال علم‌آموزی رفتن است. اگر تفقه اتفاق بیفتد واقع‌بینی و انتخاب راه درست اتفاق می‌افتد. خداوند از کسانی که می‌توانستند تفقه کنند ولی تفقه نکرده‌اند توجیه نمی‌پذیرد زیرا اینها می‌توانند جامعه را به سمت نور هدایت کنند.
 
وی با بیان اینکه امام راحل جامعه را به سمت نور هدایت کرده‌اند، اظهار کرد: جمهوری اسلامی باید متصل به فرهنگ باشد و آنهایی که واژه انقلابی بودن را به سخره گرفتند نمی‌دانند که رمز پایداری این انقلاب، فرهنگ و انقلابی ماندن است. اینکه مردم در ۲۲ بهمن حضور پرشور دارند به خاطر حفظ دین است و اینکه به خاطر حفظ دین باید در انتخابات حضور پرشور داشت.
 
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران با بیان اینکه باید برای ادامه راه ایمان داشت، گفت: ایمان به هدف، ایمان به راه و مسیری که در آن قرار داریم، ایمان به حرف و قول و ایمان به رب چهار اصلی هستند که در امام راحل و جانشین برحق ایشان تبلور یافته‌اند. زمانی کمونیست‌ها نزد امام راحل رفتند و گفتند که ما سلاح داریم و نیرو هم داریم و با هم می توانیم رژیم ستمشاهی را از هم فرو بپاشیم و امام خمینی(ره) در پاسخ به کمونیست‌ها گفتند که من تنها دنبال فروپاشی رژیم نیستم بلکه می‌خواهم بنیان جدیدی را پایه‌گذاری کنم و راه من از راه شما جداست. 
 
کرمی اظهار کرد: منظور مقام معظم رهبری از اینکه به قله نزدیک شده‌ایم این است که توانسته‌ایم در حوزه تمدن‌سازی نوین اسلامی به خوبی پیش برویم و امروز اگر مقاومت مردم مظلوم غزه را می‌بینیم یکی از نتایج همین تمدن‌سازی است.
انتهای پیام
captcha