الزامات تدوین سند ملی زیارت چیست؟
کد خبر: 4197947
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۰

الزامات تدوین سند ملی زیارت چیست؟

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، نشست بررسی چالش‌ها و نظام مسائل در راستای تدوین سند ملی زیارت برگزار شد و الزامات تدوین این سند مورد بررسی قرار گرفت.

حرم مطهر رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان‌نیوز، محمدرحیم رهنما، استاد دانشگاه فردوسی مشهد، در نشست بررسی چالش‌ها و نظام مسائل در راستای تدوین سند ملی زیارت برگزار شد و الزامات تدوین این سند، که در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، برگزار شد، به چشم‌انداز شاخص‌های گردشگری بین‌المللی و سند ملی زیارت اشاره و اظهار کرد: با توجه پیوند عمیق فرهنگی و به ویژه مذهبی بین مردم و دولت‌های منطقه این سند می‌تواند به جای سند ملی، سند بین‌المللی باشد.

وی همچنین به تبیین جایگاه بین‌المللی صنعت گردشگری در اقتصاد و توسعه جهانی پرداخت و بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 تعداد گردشگران در سراسر جهان به حدود 8.1 میلیارد نفر برسد که ناشی از عواملی مانند افزایش درآمد قابل تصرف، بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل و افزایش علاقه به تجربه‌های منحصر به فرد سفر است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: امروزه صنعت گردشگری به عنوان یک تجارت پرسود و یک شاخه از اقتصاد جهانی در زمینه خدمات مورد توجه و در حال توسعه است و بیش از 10 درصد درآمدهای ملی برخی کشورهای دنیا را شامل می‌شود. در واقع توسعه گردشگری نقش مهم و اساسی را در فعالیت‌های اجتماعی و فیزیکی بازی می‌کند.

رهنما همچنین با اشاره به جایگاه گردشگری مذهبی و تعداد زائران، گفت:  به طور متوسط سالانه حدود 300 تا 330 میلیون گردشگر از اماکن مذهبی مهم بازدید می‌کنند. وجود مراکز مهم مذهبی در سطح بین‌المللی که گردشگران را به خود جذب می‌کنند شامل مکه، مدینه، کربلا و نجف، بنارس هند، کلیسای جامع واتیکان در روم، بیت‌المقدس، ارمیستار هند، لهاسا تبت و ژاپن می‌شود.

وی در ادامه به تبیین چالش‌ها و نظام مسائل در راستای تدوین سند بین‌المللی و ملی زیارت پرداخت و با طرح این سوال که الزامات تدوین یک سند ملی گردشگری مذهبی در ایران چیست؟ افزود: الزامات تدوین سند بین‌المللی و ملی زیارت در ایران معمولا شامل تجزیه و تحلیل جامع اماکن مذهبی و زیارتی، اهمیت تاریخی، زیرساخت‌ها، حمل و نقل و اقامتگاه‌ها، اقدامات ایمنی، مقررات، تجربه کلی بازدیدکنندگان و همکاری بین سازمانی و بین کشوری است که این امر مستلزم همکاری با مقامات مذهبی، جوامع محلی، کارشناسان گردشگری و سازمان‌های دولتی برای اطمینان از ارائه دقیق و مدیریت موثر گردشگری مذهبی در ایران است.

این استاد دانشگاه فردوسی تصریح کرد: چشم‌انداز سند ملی زیارت در ایران باید به اهمیت فرهنگی، تاریخی، مذهبی و اجتماعی اماکن و نیز نیازها و انتظارات زائران و گردشگران مذهبی توجه داشته باشد. پایداری، مشارکت جامعه، تأثیر اقتصادی و توسعه کلی گردشگری مذهبی و زیارت را در چارچوب وسیع‌تر صنعت گردشگری ایران در نظر بگیرد.

رهنما اعضای اصلی تدوین سند ملی زیارت را کارگروه ملی زیارت، وزارت مسکن و شهرسازی، ارشاد، اوقاف، سازمان تبلیغات و...، شورای عالی انقلاب فرهنگی، آستان قدس رضوی، دبیرخانه تدوین سند ملی زیارت  حرم حضرت معصومه(س)، شاه عبدالعظیم حسنی، شاهچراغ و مسجد مقدس جمکران ذکر کرد.

انتهای پیام
captcha