ابتکار بانوی اهل کوزوو برای ترویج معارف اسلامی در دل مردم
کد خبر: 4197062
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱

ابتکار بانوی اهل کوزوو برای ترویج معارف اسلامی در دل مردم

«میهانا گوگا بکتاشی»، فعال اجتماعی اهل کوزوو به محض انتشار مجله «معرفت اسلامی» که باید آن را مهم‌ترین مجله چاپی مسلمانان این کشور دانست به چندین شهر منطقه سفر و نشریه را از طریق گفت‌وگوی مستقیم به مردم معرفی و آن‌ها را هرچه بیشتر با معارف اسلامی آشنا می‌کند.

به گزارش ایکنا به نقل از مسلمون حول العالم، مجله «معرفت اسلامی» مهم‌ترین مجله اسلامی در کوزوو است که با پیشینه‌ای نزدیک به چهل سال به زبان آلبانیایی به انتشار معارف اسلامی و بررسی مسائل جامعه مسلمان در این منطقه می‌پردازد.

این مجله از سوی «جامعه اسلامی کوزوو» منتشر می‌شود. در سال‌های اخیر این مجله با معرفی «میهانا گوگا بکتاشی»، فعال اجتماعی در رویدادهای اسلامی محبوبیت بسیاری یافته است. این فعال اجتماعی به محض انتشار مجله معرفت اسلامی که باید آن را مهم‌ترین مجله چاپی مسلمانان کوزوو دانست، به چندین شهر منطقه سفر و مجله را از طریق گفت‌وگوی مستقیم درباره تاریخچه و مطالب آن به مردم معرفی می‌کند.

میهانا گوجا بکتاشی، این ابتکار را به تنهایی و بدون هیچ‌گونه مأموریتی از سوی مؤسسه «دارالمعرفه» وابسته به جامعه اسلامی کووزو انجام می‌دهد و اکنون پس از ماه‌ها توانسته است موفقیت قابل‌توجهی در زمینه معرفی مجله در محلات، فروشگاه‌ها و همچنین مؤسسات مختلف در پایتخت این منطقه یعنی شهر پرشتینا، کسب کند.

عطر معرفت اسلامی در خانه‌های مردم مسلمان کوزوو

میهانا در سفرهای خود به شهرهای مختلف کوزوو برای معرفی این مجله با استقبال گسترده شوراهای فتوا به ویژه معلمان بخش زنان این شوراها مواجه شده است. آنها میهانا را در این فعالیت مهم و ارزشمند یاری می‌کنند و مردم نیز استقبال بسیاری از این مجله کرده‌اند، چرا که به گفته خود علاقه بسیاری به روشن ساختن خانه خود با نور معارف اسلامی و معطر ساختن آن با عطر چنین معارفی دارند.

معرفت اسلامی: مهم‌ترین مجله مسلمانان کوزوو

مجله معرفت اسلامی در راه شهرهای غرب کوزوو

میهانا پس از انتشار آخرین شماره از این مجله در ماه ژانویه به منطقه غرب کوزوو سفر کرده و در شهرهای «کلینا» و «ایستوک» در غرب کوزوو مورد استقبال دبیر شورای فتوای این استان و مسئول بخش زنان این شورا قرار گرفت. شماره جدید ژانویه، با مروری بر تاریخچه مجله و نقش محوری آن در انتشار دانش مذهبی و فرهنگی، به بررسی تاریخ اسلام در میان مسلمانان کوزوو و جوامع مسلمان آلبانیایی مهاجر در سراسر جهان پرداخته است.

معرفت اسلامی: مهم‌ترین مجله مسلمانان کوزوو

سه نشریه قدیمی آلبانیایی در غرب بالکان

شورای مسلمانان کوزوو سه نشریه اسلامی را در این منطقه منتشر می‌کند که قدیمی‌ترین مجلات به زبان آلبانیایی در منطقه بالکان به شمار می‌رود. این مجلات عبارت‌اند از:

1- تقویم سالانه:

مجله تقویم سالانه در ابتدای هر سال منتشر می‌شود و شامل دو بخش است: بخش اول شامل اوقات نماز برای تمام سال است. بخش دوم شامل چندین موضوع علمی در زمینه‌های دینی، آموزشی و فرهنگی از منظر علوم اسلامی است، این نشریه اولین بار در سال 1970 منتشر شد.

2 – تربیت اسلامی

اولین شماره مجله «تربیت اسلامی» در سال 1971 میلادی به عنوان یک گاهنامه که هر سه ماه یک‌بار منتشر می‌شد، نخستین و تنها مجله دینی در زمان خود بود که به زبان آلبانیایی در کوزوو و مناطق آلبانیایی‌نشین در غرب بالکان مانند آلبانی، مقدونیه شمالی، مونته‌نگرو و مناطق آلبانیایی‌نشین در جنوب صربستان انتشار می‌یافت. این مجله در طول بیش از پنج دهه انتشار خود، به افزایش آگاهی مذهبی و فرهنگی در میان مردم مسلمان آلبانیایی‌زبان در بالکان و فراتر از آن در میان جوامع مهاجر آلبانیایی کمک کرده است.

3 - معرفت اسلامی

ژوئن 1986 سالی پر دستاورد برای «جامعه اسلامی کوزوو» بود چرا که در این سال شاهد گامی مهم در عرصه روزنامه‌نگاری اسلامی به زبان آلبانیایی بودیم. اولین شماره مجله معرفت اسلامی به صورت فصلنامه مذهبی و خبری منتشر شد. پس از انتشار 18 شماره، این مجله به ماهنامه‌ای مذهبی، فرهنگی، علمی و بستری واقعی برای تبیین اندیشه اسلامی در جهان آلبانیایی‌زبان تبدیل شد. این مجله اکنون به الگویی برای مجلات و روزنامه‌های اسلامی در بالکان غربی و جوامع مهاجر آلبانیایی در سراسر جهان تبدیل شده و ابزاری مهم برای انتشار معارف اسلامی محسوب می‌شود.

این نشریات نقشی تعیین‌کننده و محوری در معرفی اسلام در میان مردم کوزوو و همچنین آلبانیایی‌های یوگسلاوی سابق ایفا کردند و امروزه دامنه نفوذ آنها به جوامع مهاجر آلبانیایی در سراسر جهان گسترش‌یافته است و به شکلی گسترده مورد توجه قرار می‌گیرند. این مجلات یکی از قدرتمندترین ابزارهای دینی، فرهنگی و رسانه‌ای «جامعه اسلامی کوزوو» است که به صورت چاپی و دیجیتالی منتشر می‌شود.

معرفت اسلامی: مهم‌ترین مجله مسلمانان کوزوو

مسلمانان بالکان با وجود پیشینه‌ای به قدمت چند قرن برای سال‌ها با تبعیض سازمان یافته و نقض حقوق خود مواجه بوده‌اند. این تبعیض‌ها که قدمت آن به ضعف و فروپاشی عثمانی می‌رسد، برای سال‌ها مسلمانان این منطقه را رنج داده است.

با روی کار آمدن حکومت‌های کمونیست به‌ویژه در آلبانی مسلمانان با منع انتشار هرگونه آثار دینی و همچنین مبارزه سازمان یافته با هرگونه فعالیت و اندیشه دینی خود مواجه شدند، این امر سبب شد تا بسیاری از مسلمانان آلبانی به دیگر کشورهای جهان مهاجرت کنند و اکنون شاهد شکل‌گیری جوامع مهاجر آلبانیایی در کشورهای مختلف جهان هستیم.

از سویی دیگر برخی از مردم آلبانیایی‌زبان نیز در تقسیمات سیاسی در حوزه قلمرو یوگسلاوی قرار گرفتند، با فروپاشی این کشور در دهه نود میلادی بار دیگر مشکلات بسیاری برای جوامع آلبانیایی‌زبان به‌ویژه در منطقه کوزوو ایجاد شد. این منطقه با نام رسمی جمهوری کوزوو کشوری در مرکز شبه‌ جزیره بالکان در اروپای جنوب شرقی قرار دارد که در سال ۲۰۰۸ اعلان استقلال کرد.

گرچه صربستان آن را بخشی از خاک خود می‌داند. ۹۷ کشور جهان تا ۲۷ فوریه ۲۰۱۷ کوزوو را به رسمیت شناخته‌اند و این کشور به عضویت نهادهای بین‌المللی همچون بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول درآمده است. گرچه، روسیه و چین دو عضو دائم شورای امنیت استقلال کوزوو را به رسمیت نشناخته‌اند و این کشور عضو سازمان ملل نیست.

انتهای پیام
captcha