به گزارش ایکنا، حجتالاسلام و المسلمین حمید پارسانیا؛ استاد دانشگاه تهران و عضو شواری عالی انقلاب فرهنگی، 9 دی ماه در نشست علمی «طوفان الاقصی و احیا امت اسلامی» ذیل همایش «طوفان الاقصی، هویت و دینداری» که توسط سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی دفتر قم برگزار شد با بیان اینکه احیای امت اسلامی و طوفان الاقصی عنوان بهتری برای بحث بنده است، زیرا طوفان الاقصی نقطه عطفی در احیای امت اسلامی است، گفت: ظهور و بروز اسلام به تکوین یک امت در مدتی کمتر از نیم قرن تبدیل شد و امت با هویت خودش مرزهای جغرافیایی، نژادی و زبانی را بههم ریخت و قدرت تشکیل داد و هویت تولید کرد.
پارسانیا با بیان اینکه خیلیها قدرت تشیکل دادند ولی هویت نساختند، اظهار کرد: وقتی قدرت فراتر از ظرفیت و هویت رفت فروپاشیده است؛ مثلا مغولها هر کجا که رفتند در آنجا تحلیل رفتند و جذب هویت آن منطقهای شدند که به آنجا رفته بودند؛ تاثیر و ظرفیت داشتند ولی این هویت در هویت دیگری غرق شد ولی اسلام کاملا هویت جدید را در عرصه زیست در جهان ایجاد کرد.
عضو شواری عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اسلام، زبانی را در جایی از بین نبرد و اگر زبانی به واسطه نفوذ اسلام تغییر کرد، باز در ذیل هویت مناطق بود، اظهار کرد: اسلام در 13 سال مکه و ده سال مدینه همراه با هویتبخشی خود، محکم و مقاوم هم بود و 120 جنگ و سریه شکل گرفت که 60 جنگ را خود پیامبر(ص) در آن حضور داشت یعنی تقریبا هر ماهی یک درگیری و جنگ و در نهایت کار به فتح مکه و همگام شدن شبه جزیره رسید و کلمه توحید استعلا یافت.
پارسانیا اضافه کرد: کلمه توحید، کلمه محوری بود لذا امام علی(ع) بعد از رحلت پیامبر(ص) اعتلای کلمه الله را محور همه برنامهها و تصمیمات خود قرار داد و هر چه در تزاحم با این بود در رتبه بعدی قرار گرفت. البته این هویت دینی و اسلامی و اعتلای کلمه توحید به تدریج کمرنگ شد و خلافت عثمانی فروپاشی پیدا کرد و این وضعیتی بود که امت اسلامی در بخش اقتدار و قدرت سیاسی با آن مواجه شد. با حضور و سلطه مستقیم و غیرمستقیم استعمار به تدریج خفت و ذلتی که بر امت اسلامی تحمیل شد، عمدتا تحمیل فرهنگی بود.
وی افزود: اوج تحقیر امت در فلسطین و مسجدالاقصی در بیش از 70 سال گذشته رخ داد و به نحو دیگری هم این تحقیر در بیتالله الحرام به صورت غیرآشکار رخ داد؛ به تدریج ناسیونالیسم عربی، محور شد و اسلام موضوعی حاشیهای شد؛ این هویت دینی به محدوده زندگی خصوصی مسلمین رانده شد و اسلامی که اینقدر ظرفیت اجتماعی داشت به حاشیه رانده شد و اگر مبارزه هم صورت میگرفت حول محور توحید و اسلام نبود بلکه بیشتر با پوشش قومی و قبیلهای بود.
پارسانیا با بیان اینکه این هویت با ایجاد انقلاب اسلامی، تغییر رویکرد داد، اظهار کرد: هویت اسلامی وجود داشت نه در بین خواص که بعضا ملحد شده بودند بلکه در سطح عمومی ولی به حاشیه و قلمرو زندگی فردی رفت اما با پیروزی انقلاب و شکلگیری نهضتهای مقاومت، شرایط متفاوت شد؛ با قرارداد کمپ دیوید که بحث فلسطین رو به خاتمه بود یاسر عرفات به ایران آمد و بیان کرد که انقلاب اسلامی، بنبست ما را شکست سپس نهضت سنگ شکل گرفت و عموم مردم با سنگ و تکبیر وارد مبارزه شدند.
وی افزود: بنسلمان در مصاحبهای بیان کرده است که اسلام و هویت دینی در کشورهای اسلامی و حتی در شبه جزیره که با مفاهیم دینی رشد کرد رو به فراموشی بود و انقلاب ایران صحنه را عوض کرد؛ مکه جایگاه خود را از دست میداد و خود او بیان میکند که انقلاب ایران پروژه و پروسه ما را به عنوان بال هویت اسلامی تغییر داد و دوباره کارکرد هویت اسلامی به افق سیاست و زندگی اجتماعی برگشت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سفیر ایران در عربستان میگفت که انقلاب اسلامی سبب شد تا عربستان که هویت دینی را از دست داده بود به عنوان رقیب وارد عمل شود، تصریح کرد: این موج دو مرتبه در بیداری اسلامی زنده شد و بدلسازی برای این مسئله هم با مفاهیم دینی شکل گرفت و داعش هم با عنوان اسلام و امارت اسلامی وارد عرصه شد گرچه این مکر و فریب دشمنان آنطور که میخواستند عمل نکرد و موفق نشدند.
پارسانیا تصریح کرد: در همان موقع افراد اندیشمندی از اروپا به ایران آمده بودند و در تحلیل خودشان میگفتند که داعش چند دهه خواهد ماند و چیزی شبیه وهابیت شکل خواهد گرفت و هدف اصلی هم فروپاشی وحدت امت اسلامی است ولی عملکرد شهید سلیمانی و یاران او این مکر را به خودشان برگرداند.
پارسانیا با اشاره به حوادث یمن، اضافه کرد: عملا خروجی دشمنی دشمنان، نسلی را در این کشور تربیت کرد که در کنار جبهه مقاومت ایستادهاند و نسلهای بعد هم از تجربه آنان استفاده خواهند کرد، افزود: حتی در عربستان، شتاب شدیدی برای تجدد و زیست مدرن ایجاد کردند و تصورشان این بود که موج دینداری تمام شده است لذا سراغ عادیسازی روابط با اسرائیل رفتند و به سرعت هم این کار را پیگیری کردند ولی طوفان الاقصی شبیه بیداری اسلامی نقش جدیدی را ایجاد کرد و کانون امت اسلامی را در بازسازی هویت اسلامی خود فعال کرد.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه وقتی هجوم سنگین فرهنگی و هویتی به سمت انقلاب ما آمد، ظرفیت جهانی امت اسلامی به کمک داخل ایران هم آمده است، تصریح کرد: وقتی برخی همه جا دنبال این بودند که باید گفتوگوی فعال با غرب داشته باشیم تا مشکلات ما حل شود و برخی میگفتند که چرا باید شعار مرگ بر آمریکا سر دهیم، چیزی که نقطه عطف ایجاد میکرد داخل ایران نبود بلکه پرچمهای آمریکا بود که در کشورهای دیگر اسلامی لگدمال میشد و به هویت و ظرفیت و هویت دینی درون ایران هم ظرفیت و فعلیت جدیدی بخشید.
وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی ایران، ایرانی بود ولی در ذیل هویت برتر اسلامی معنا یافت؛ البته خیلیها آدرس غلط میدادند که باید به سمت غرب و شرق هویت خود را بسط دهد ولی اگر به آن سمت میرفت این هویت فرومیریخت؛ انقلاب در فراز و فرودها و در گرایشات مقطعی به این طر ف و آن طرف هویت برتر خود را حفظ کرد و توانست با تعامل با برخی کشورهای اسلامی، آن را بسط دهد و البته در این مسیر هر قدر به سمت قله در حال حرکت است تلاطمات و خطرات بیشتری هم پیش رو دارد.
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: مسئله فلسطین امروز در سطح جهانی نشان داده است که اسلام، دیگری خود را تعین میبخشد و مسلمین را حول خود جمع کرده است. امروز اثری از جهان دو قطبی و سه قطبی چند دهه قبل نیست و قطب جدید هویتبخش، بدون شک اسلام است و ظرفیتی که برای تغییر قدرت آرایش جهانی ایجاد کرده است غیرقابل انکار است.
وی تاکید کرد: شما حادثه الاقصی را با آنچه در اوکراین رخ داد مقایسه کنید، در جنگ اوکراین هم نوعی تجمیع احساسات مسیحی و دولتهای اروپایی رخ داد ولی اصلا با ماجرای الاقصی قابل قیاس نیست؛ امروز قطعا این حادثه در بازگشت دنیای مسیحیت و ادیان دیگر و بازگشت انسان به سوی خدا مؤثر خواهد بود و این احساسات و بروز هویت دینی در بین زنان و کودکان فلسطینی در سطح جهانی تاثیرگذار بوده و خواهد بود.
وی افزود: یکی از تحلیلگران اسرائیلی گفته است آن چیزی که اینجا وجود دارد کلمه توحید است که مقاومت را به دنبال خود دارد و این فرهنگ در زیست اجتماعی معنا شده و خواهد شد و بدون تردید نقطه عطفی است و فارغ از اینکه هر نتیجهای در این مقطع حاصل شود، بدون شک نقطه عطفی برای حرکتهای نوین در مقاطع بعدی خواهد بود. حتما هجمههای دیگری در راه است ولی منطق قرآن کریم این است که اگر ضربه بزنند حتما ضربههای محکمتری هم خواهند خورد و باید شاهد خیزشهای بعدی و محکمتر باشند.
انتهای پیام