کد خبر: 4187223
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵

فضای برگزاری انتخابات همراه با نشاط سیاسی باشد

دبیر ستاد انتخابات گیلان گفت: به‌دنبال رقابت سیاسی قاعده‌مند در جهت افزایش مشارکت مردم با کمک نخبگان سیاسی در زمان نزدیکی به انتخابات هستیم و استانداری گیلان با کمک ستاد انتخابات و مجموعه فرمانداران در تلاش هستند فضای برگزاری انتخابات را به یک نشاط سیاسی انتخاباتی تبدیل کنند.

جواد شفیعی‌ثابت مدیرکل سیاسی انتخابات گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، جواد شفیعی‌ثابت، مدیرکل سیاسی انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری گیلان امروز، 20 آذرماه در حاشیه دیدار با خبرنگاران ایکنا و ایسنا با تأکید بر اینکه تحکیم ثبات سیاسی از اولویت‌های اساسی وزارت کشور و استانداری گیلان بوده که به دنبال آرامش سیاسی و روانی برای جامعه و مردم است، اظهار کرد: علاوه‌ بر این به‌دنبال رقابت سیاسی قاعده‌مند در جهت افزایش مشارکت مردم با کمک نخبگان سیاسی در زمان نزدیکی به انتخابات هستیم و استانداری گیلان با کمک ستاد انتخابات و مجموعه فرمانداران در تلاش هستند با همکاری تشکل‌های اجتماعی و سیاسی و رسانه‌های شناسنامه‌دار فضای برگزاری انتخابات را به یک نشاط سیاسی انتخابات تبدیل کنند.

وی با تأکید بر اینکه ستاد انتخابات استان جایگاه و احترام ویژه‌ای را برای نخبگان فکری، گروه‌های مردمی و سیاسی و معتمدین محل و احزاب و تسهیل‌گران حوزه اجتماعی قائل است، افزود: معتقدیم که برای تحقق چهار راهبرد ابلاغی مقام معظم رهبری پیرامون برگزاری انتخابات سالم، باید از همه ظرفیت‌های عالمانه افراد متخصص و دلسوز استفاده کنیم.

دبیر ستاد انتخابات گیلان با اشاره به اصلاح قانون انتخابات، گفت: قانون جدید انتخابات مجلس اول مردادماه سال‌جاری ابلاغ شد و به تصویب رسید که شامل ۱۱۵ ماده و ۱۱ فصل است و از مهمترین تغییرات آن نسبت به ادوار گذشته، مبحث پیش ثبت‌نام انتخابات بود که وزارت کشور موظف به انجام پیش‌ثبت‌نام شد.

سخنگوی ستاد انتخابات گیلان با بیان اینکه تغییر در ترکیب اعضای هیئت اجرایی از دیگر موارد تغییر یافته در قانون انتخابات بود، تصریح کرد: در گذشته دادستان‌ها عضو هیئت اجرایی بودند که در قانون جدید درج شده باید نماینده‌ای که از سوی مدیرکل دادگستری استان معرفی می‌شود جزو هیئت اجرایی باشد.

وی با بیان اینکه در استان 46 هیئت اجرایی داریم که وظایف مختلفی را بر عهده دارند، گفت: هیئت‌های اجرایی شامل 11 نفر است که سه عضو حقوقی و هشت عضو معتمد مردمی دارد، فرماندار یا بخشدار به عنوان رئیس هیئت، نماینده اداره‌کل دادگستری و نماینده اداره‌کل ثبت‌ احوال استان در جلسات شرکت می‌کنند، با ابلاغ قانون جدید انتخابات وظایف اعضای هیئت اجرایی تغییراتی نسبت به ادوار گذشته داشته است که نمونه آن را در بررسی صلاحیت در محل شاهد هستیم که باید ظرف 15 روز بعد از پایان مهلت ثبت‌نام نتایج بررسی‌ها را همراه مستندات به هیئت نظارت اعلام کنند.

جزئیات اصلاح قانون انتخابات

شفیعی‌ثابت تشکیل هیئت استانی بررسی تبلیغات با ۹ عضو را از دیگر تغییرات قانون انتخابات دانست و گفت: به ‌منظور ساماندهی و مدیریت تبلیغات انتخاباتی و ایجاد فضای مناسب جهت تحقق انتخابات رقابتی و تضمین بهره‌مندی یکسان نامزدها از امکانات دولتی و عمومی، هیئت استانی بررسی تبلیغات در استان، یک هفته بعد از پایان ثبت‌نام داوطلبان زیرنظر هیئت اجرایی مرکزی انتخابات تشکیل شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بررسی تبلیغات داوطلبین توسط هیئت مذکور در حال انجام است، بیان کرد: براساس سیاست‌های کلی انتخابات و به ‌منظور ایجاد عدالت انتخاباتی، نهادها و دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری موظفند، یک‌ماه قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی فهرست و مشخصات کامل امکاناتی که عرفا می‌توان از آنها برای تبلیغات عمومی در انتخابات استفاده کرد، باید برنامه زمان‌بندی پیشنهادی خود را در اختیار هیئت استانی بررسی تبلیغات قرار دهند.

سخنگوی ستاد انتخابات گیلان گفت: به عنوان مثال برخی از دستگاه‌ها نظیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا ورزش و جوانان دارای مجموعه‌ها و سالن‌های همایش هستند، می‌توان با هزینه‌هایی در اختیار داوطلبی قرار داد، در قانون آمده اگر غیر از این روش داوطلبین از امکانات استفاده کنند، جرم انگاری صورت می‌گیرد. طبق قانون جدید تا یک ماه قبل از شروع انتخابات فرصت داریم آمار و اطلاعات این امکانات را احصا و در هیأت استانی بررسی تبلیغات اعلام و استعلام کنیم. نامزدهای تأیید شده می‌توانند با مراجعه به فرمانداری‌ها درخواست خود را جهت استفاده از این اماکن اعلام کنند و بر اساس قرعه‌کشی در اختیار آنان قرار گیرد.

سخنگوی ستاد انتخابات گیلان در پاسخ به این سوال که «ممکن است که برخی نمایندگان ادوار بتوانند برای انجام تبلیغات خارج از چرخه هیئت بررسی تبلیغات اقدام به استفاده از اماکن نهادها کنند؟» تصریح کرد: تمام قوانین بررسی فعالیت‌های تبلیغاتی برای همه داوطلبین یکسان است و برابر ماده ۸۱ قانون انتخابات هیأت بررسی تبلیغات استانی و شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم انتخاباتی که در دستگاه قضایی تشکیل می‌شود، در بررسی و نظارت بر فعالیت‌های تبلیغاتی نامزدها یکسان عمل خواهد شد.

مدیرکل سیاسی انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری گیلان در خصوص تشکیل ستاد تبلیغات داوطلبین طبق قانون انتخابات تصریح کرد: فصل ششم قانون انتخابات به «تبلیغات اختصاص» دارد، در این فصل تمام ضوابط و اصولی که برای فعالیت داوطلبین لازم است، ابلاغ شده و به همه نامزدهای انتخابات هم اعلام شده، برابر ماده 78 قانون انتخابات هر نامزد می‌تواند یک ستاد اصلی در حوزه انتخابیه داشته باشد، همچنین در هر شهر یا روستا یا منطقه شهرداری حوزه انتخابیه می‌تواند فقط یک ستاد انتخابات به‌عنوان ستاد فرعی به تفکیک آقایان و بانوان داشته باشد.

وی با بیان اینکه نامزد موظف است ستادهای اصلی و فرعی به‌همراه نشانی و مسئول آنها را به فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه و هیئت استانی بررسی تبلیغات اعلام نماید، افزود: هر نامزد می‌تواند یک ستاد انتخاباتی مجازی به‌ صورت تارنمای اینترنتی داشته باشد و موظف است که نشانی و مشخصات دقیق درگاه و همچنین مسئول آن را به فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه و هیئت استانی بررسی تبلیغات اعلام و پیوند آن را در سامانه‌ای که وزارت کشور اعلام می‌کند، ثبت کند.

شفیعی با بیان اینکه فعالیت تبلیغات نامزدهای انتخاباتی هشت روز قبل از روز اخذ رأی آغاز و تا 24 ساعت قبل از اخذ رأی ادامه خواهد داشت، گفت: امسال از ساعت هشت صبح روز سوم اسفند تا 10 اسفندماه به مدت یک‌هفته مهلت تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

دبیر ستاد انتخابات گیلان با بیان اینکه در فصل هفتم قانون انتخابات مختص به جرائم و تخلفات انتخاباتی است و در خصوص رایج‌ترین جرائم و تخلفات انتخاباتی تصریح کرد: ماده 82 قانون انتخابات در 10 بند به انواع تخلفات انتخاباتی پرداخته که اقدامات مغایر امنیت ملی نظیر ایجاد تفرقه قومی و مذهبی، دادن وعده‌های خارج از اختیارات قانونی نمایندگی توسط نامزدها، هرگونه تخریب و تهدید و هتک حرمت و حیثیت اشخاص حقیقی و حقوقی، نوشتن یا اظهار مطالب خلاف واقع، دیوارنویسی، تخریب یا پاره‌کردن عکس و دیگر آثار تبلیغاتی نامزدها در مهلت قانونی تبلیغات که در محل‌های مجاز الصاق شده و یا قرار گرفته باشد و برهم‌زدن اجتماعات و سخنرانی‌های قانونی و تعرض به ستادهای انتخاباتی نامزدها، استفاده از کاروان‌های تبلیغاتی از مهمترین موارد تخلف انتخاباتی رایج هستند و جرم انگاری شده‌اند.

وی افزود: برخی از رفتارهایی که در فضای مجازی یا حقیقی ممکن است اتفاق بیافتد، جزو جرم‌ها محسوب می‌شود، براساس قانون انتخابات هرگونه خرید و فروش مستقیم یا غیرمستقیم رأی یا فعالیت و تبلیغات انتخاباتی مستقیم و غیرمستقیم از طریق توزیع اقلام و لوازمی که برای دریافت‌کننده جنبه‌ انتفاعی داشته باشد، اعطای کمک‌های نقدی و غیرنقدی به اشخاص حقیقی و حقوقی، اماکن عمومی و مذهبی، هیئت‌ها و امور خیریه، اعطای وام، پاداش و یا امتیازات، رأی دادن با مدارک شناسایی جعلی یا مدارک شناسایی کسی که حضور ندارد، رأی دادن بیش از یک‌بار، کم یا زیاد دادن تعرفه‌ها از دیگر تخلفات رایج انتخاباتی هستند لذا از همه داوطلبان و مردم تقاضا می‌کنیم که ماده ۸۲ و ۸۳ قانون انتخابات مجلس را مطالعه کنند.

پیش‌بینی استقرار 3 هزار شعبه اخذ رأی در گیلان

سخنگوی ستاد انتخابات گیلان در خصوص اخذ الکترونیکی رأی تصریح کرد: تاکنون به استان‌ها در خصوص رأی گیری الکترونیکی ابلاغ نشده اما ستاد انتخابات استان پیشنهاد رأی گیری الکترونیکی را برای چندین حوزه انتخابیه نظیر رشت و خمام که بیش از سه کرسی در مجلس دارد، داده است، در شرایط فعلی بررسی که در وزارت کشور و شورای نگهبان همزمان انجام می‌شود، برای حوزه انتخابیه بیش از دو کرسی در حال امکان‌سنجی هستند. در قانون آمده یک هشتم رأی‌گیری باید به صورت الکترونیکی باشد که هنوز تصمیم قطعی اتخاذ نشده است.

دبیر ستاد انتخابات استان گیلان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چطور فردی که منفصل از خدمت شده عضو هیئت اجرایی می‌شود؟ اظهار کرد: ماده 41 قانون انتخابات شرایط اعضای هیئت‌های اجرایی و نظارت، هیئت‌های بازرسی وزارت کشور و شورای نگهبان، ناظران شورای‌ نگهبان، اعضای شعب و نمایندگان فرماندار و بخشدار را به تفصیل پرداخته که یکی از موارد عدم سابقه محکومیت کیفری مؤثر و عدم محرومیت از حقوق اجتماعی بوده، حال ممکن است محکومیت کیفری فردی مؤثر نبوده و سبب محرومیت وی از حقوق اجتماعی هم نشده باشد یا در زمان استعلام صلاحیت لازم دارای سابقه محکومیت قطعی نباشد و همچنین معتمد مردم بوده است.

شفیعی‌ثابت در خصوص تعداد شعب اخذ رأی تصریح کرد: پیش‌بینی ما استقرار 3 هزار شعبه اخذ رأی در استان است، اما هیئت‌های اجرایی تا پایان آذرماه مهلت دارند که تعداد و محل شعب اخذ رأی را مشخص کنند و فرآیند آن در حال انجام است.

مدیرکل سیاسی انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری گیلان در خصوص تعداد عوامل اجرایی در این دوره از انتخابات، بیان کرد: برابر قانون هیأت‌های اجرایی می‌توانند سه، پنج، هفت و 11 نفر را به عنوان عوامل اجرایی در شعب اخذ رأی بر اساس میزان استقبال از شعبه تعیین کنند، به طور میانگین بین 15 هزار تا 17 هزار نفر عوامل هیئت اجرایی برای کل شعب استان است و علاوه بر این عوامل نظارت، بازرسی، امنیتی و پشتیبانی از انتخابات را داریم که در مجموع حدود 45 هزار نفر در استان گیلان در روزهای 10، 11 و 12 اسفندماه امسال درگیر اجرای انتخابات در استان هستند.

دبیر ستاد انتخابات گیلان با بیان اینکه وزارت کشور و به تبع آن استانداری که مسئول اصلی رسیدگی به سیاست داخلی در کشور است که با تحقق حکمرانی عمومی و هماهنگ‌سازی حکمرانی تخصصی باید فضای خدمت رسانی را در کشور تسهیل کند، گفت: یکی از این نقاطی که حلقه وصل بین حاکمیت سیاسی و شبکه‌های مدنی و آحاد ملت است، بحث مشارکت طلبیدن آگاهانه مردم در امور سیاسی و اجتماعی است، وزارت کشور در بحث برگزاری انتخابات و ساماندهی مشارکت از آزادی‌های مشروع سیاسی جهت آگاه‌سازی احزاب و رسانه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد، اجتماعات قانونی برنامه‌های قانونی را در طی سال برگزار می‌کند و در ایام نزدیک به انتخابات هم، این فعالیت‌ها و حمایت‌ها و تسهیل امور بیشتر می‌شود.

وی افزود: نشست روشنگری با احزاب، رسانه‌ها و اصناف به صورت مستمر برگزار می‌شود، در تلاش هستیم در ارتباط با رسانه‌های مجازی که می‌توانند اطلاع‌رسانی شفافی از فرآیند انتخابات داشته باشند تعامل بیشتری داشته باشیم. از همه رسانه‌های مکتوب و مجازی استان دعوت می‌کنم که برای مشارکت در برگزاری انتخاباتی باشکوه با ستاد انتخابات استان به خصوص در روز اخذ رأی گیری بیش از پیش تعامل داشته باشند، خبرنگاران در روز انتخابات می‌توانند با حضور در ستاد انتخابات از نزدیک فرآیند را رصد و با عوامل مصاحبه کنند.

وی بیان کرد: مدیریت فرآیند انتخابات یک مدیریت تخصصی و بر اساس انباشت تجاربی است که در طی برگزاری ادوار مختلف انتخابات کسب شده، بر اساس مدیریتی که به علم انتخابات تبدیل شده تمام تلاش ستاد انتخابات و هیئت‌های نظارت این است که اکثر فرآیند برگزاری انتخابات الکترونیکی شود تا آنجایی که در فرآیند رأی دادن مردم تسهیل صورت گیرد و در کمال آرامش رای دهند. به این منظور دستگاه‌های احراز هویت الکترونیکی طراحی شده و در قانون جدید با استفاده از گواهی راهنمایی رانندگی و کارت ملی و برخی دیگر از مدارک هویتی علاوه بر شناسنامه اقدام به ارائه رأی کنند.

دبیر ستاد انتخابات گیلان تأکید کرد: تلاش بر این است که با توجه به برگزاری دو انتخابات همزمان (مجلس و خبرگان رهبری) اقدامات لازم برای آنتن‌دهی مطلوب شعب اخذ رای از ماه‌ها قبل توسط کمیته فناوری اطلاعات استان آغاز شده و در حال فراهم کردن زیرساخت‌های لازم است که بتوانیم به الکترونیکی شدن ۱۰۰ درصد فرآیند احراز هویت شعب اخذ رأی برسیم، تلاش داریم با مستندسازی تمام این تجارب به عنوان یک علم مدیریتی انتخابات در آینده ثبت شود.

انتهای پیام
captcha