همایش منطقه‌ای روحانیت اهل‌سنت در ارومیه برگزار شد
کد خبر: 4180147
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۲

همایش منطقه‌ای روحانیت اهل‌سنت در ارومیه برگزار شد

همایش منطقه‌ای روحانیت اهل‌سنت شمال‌غرب کشور با موضوع نقش روحانیت در نظم نوین جهانی با حضور علمای اهل‌سنت منطقه شمالغرب کشور در مصلای امام‌خمینی(ره) ارومیه برگزار شد.

حجت الاسلام سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیهبه گزارش ایکنا از آذربایجان غربی حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی قریشی نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی و امام‌جمعه ارومیه 14 آبان ماه در افتتاحیه همایش منطقه‌ای روحانیت اهل‌سنت شمال‌غرب کشور با موضوع نقش روحانیت در نظم نوین جهانی اظهار کرد: در حال حاضر مسئله اصلی که امت اسلامی موضوع فلسطین و حمله رژیم صهیونیستی به غزه است که دل همه مسلمانان و مردم جهان که فطرت انسانی آن‌ها از بین نرفته را به درد آورده و عکس‌العمل نشان می‌دهند.

وی افزود: در بحث طوفان الاقصی رژیم صهیونیستی ضربه‌ای متحمل شد که به تعبیر مقام معظم رهبری، غیر قابل ترمیم است چون این رژیم سال‌های سال ادعا می‌کرد که کسی یارای مقابله با قدرت و نیروی نظامی آن را ندارد و به عبارت دیگر از زمان جنگ 6 روزه سردم دار قدرت نظامی در منطقه بود، از طرف دیگر ادعای اشراف اطلاعاتی دقیق بر منطقه داشت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قریشی بیان کرد: ولی این عملیات طوفان‌الاقصی با عده‌ای شبه نظامی توانستند این ضربه مهلک را به این رژیم توخالی بزنند و رژیم صیونیست از این موضوع به شدت دیوانه شده و نمی‌داند چگونه شکست عظیم خود را جبران کند و نخواهد توانست جبران کند برهمین اساس به مردم مظلوم غزه حمله می‌کند.

وی ادامه داد: رژیم غاصب قدرت حمله زمینی ندارد و در بمباران افراد بی‌گناه از جمله زنان و کودکان را از بین می‌برد و بیش از چهار هزار کودک را کشتن افتخاری نیست و افتخار آن است که مردانه جلو بیاید و بجنگد که رژیم صهیونیست توانایی مردانه جنگیدن را ندارد.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی تصریح کرد: بر همه ما مسلمانان، علما و انسان‌ها لازم است با صدای بلند و در حد توان با فریاد غریو حمایت از مظلومان را سر دهیم تا شامل رضایت الهی شوند.

وی گفت: خداوند در قرآن فرموده:« کسی که ندای کمک‌خواهی انسان مظلومی را بشنود و اجابت نکند مسلمان نیست» پسزر ما واجب است برای حمایت از مستضعفان وارد میدان شده و این امر را نشر دهیم که البته طرح شدن این موضوع از زبان علما در کنار رسانه‌ها تاثیر دیگری دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قریشی عنوان کرد: رژیم صهیونیست به تنهایی جنایت‌ها را انجام نمی‌دهد بلکه آمریکا و اذناب آن از صهیونیست حمایت می‌کنند و نباید چهره غربی‌ها ما را فریب دهد.

وی افزود: سستی و سکوت در برابر آدم‌کشی رژیم غاصب قابل پذیرش نیست و در برابر خدا باید پاسخگو بود و به زودی با مقاومت حماس و حمایت مسلمانان و وجدان‌های بیدار جهانی این غده سرطانی حذف خواهد شد و مسلمانان به پیروزی بزرگ خواهند رسید.

ضرورت اتخاذ تصمیم واحد در برابر جنایات رژیم صهیونیستی

شیخ عبدالجبار منتظر محمد، عضو مجلس رباط محمدی از فلاجه عراق نیز در این همایش اظهار کرد:  امروزه در جایی هستیم که آمریکا می‌خواهد نظامی ایجاد کند که برای جامعه بین‌الملل نظام سختی خواهد بود و در تلاش است که با ادیان الهی مقابله کند و با به وجود آوردن رژیم صهیونیستی حاکمیتی علیه حکومت الهی در جهان مستقر سازد.

وی افزود: باید پیروان همه ادیان الهی با همبستگی خود مانع از تحقق اهداف شوم آمریکا شوند و این همان کشوری است که روسیه را براس حمله به اوکراین محکوم می‌کند ولی رژیم صهیونیستی برای به دلیل جنایت در فلسطین محکوم نمی‌کند.

شیخ منتظر محمد بیان کرد: این رژیم استکباری به اوکراین و رژیم صهیونیستی با تامین تسهیلات جنگی کمک می‌کند ولی کمکی به فلسطین نمی‌کند زیرا اعتقادی به مظلومیت مردم غیور سرزمین‌های اشغالی ندارد.

وی ادامه داد: استکبار جهانی اگر بخواهد از بمب اتمی می‌تواند استفاده کند ولی اگر جمهوری اسلامی از انرژی هسته‌ای به صورت صلح‌آمیز و به نفع بشریت استفاده کند همه رسانه‌های معاند و اذناب آمریکا با ایجاد حاشیه ایران را محکوم خواهند کرد.

عضو مجلس رباط محمدی از فلاجه عراق تصریح کرد: باید دشمن را بشناسیم و دشمن اسلام در حال حاضر رژیم صهیونیستی و آمریکا است و دشمن اسلام شیعه و سنی نمی‌شناسد بلکه با همه به عنوان مسلمان دشمنی کرده و در صدد گمراه کردن بر‌می‌آید.

وی گفت: بر همه علمای اسلام واجب است که با شناخت دشمن یهودی در یک موضع متحد و واحد در کنار هم باشند و از فلسطین و مسجدالاقصی حمایت کنند زیرا عالم اسلام بر کفار پیروز خواهد شد.

شیخ منتظر محمد عنوان کرد: قضیه فلسطین از آزمون‌های قیامت است و مسلمانان باید تلاش کنند با پشتیبانی از مردم مظلوم غزه از آزمون الهی سربلند بیرون آیند.

وی افزود: داعش بعد از ورود به عراق مسلمان شیعه و مسلمان سنی را جدا نمی‌کرد بلکه هر دو را از بین می‌برد چون این گروه جنایتکار هدفش نابودی مسلمانان بود و زمانی که فتوای جهاد از سوی آیت‌الله سیستانی صادر شد شیعه و سنی در کنار هم امت واحد اسلام را تشکیل داده و با داعش خونخوار مبارزه کردند.

عضو مجلس رباط محمدی از فلاجه عراق اضافه کرد: ما هیچوقت کمک‌های دولت اسلامی ایران را در زمان داعش به عراق را فراموش نمی‌کنیم و هدف داعش ایجاد خط فکری و مدرسه فراق بود که از تفکرات غیر اسلامی نشات گرفته است.

وی ادامه داد: از ایران اسلامی برای حمایت و پشتیبانی از مقاومت، از علمای شیعه و سنی و به خصوص سید مقاومت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تشکر ویژه‌ای به عمل می‌آورم.

تاثیرگذاری کلام علما در ایجاد وحدت

حجت‌الاسلام سید سعید موسوی آزاد، مدیر مرکز اسلامی آذربایجان‌غربی در این همایش اظهار کرد: مقام معظم رهبری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دو کلید واژه تمدن نوین اسلامی و نظم نوین جهانی را در ادبیات سیاسی کشور مطرح فرمودند که اندیشمندان و سیاست‌مداران در این دو مورد تفکر کرده و استفاده کنند.

وی افزود: تمدن نوین اسلامی یک هدف میان مدت برای جامعه اسلامی است و نظم نوین اسلامی یک امر کوتاه مدت برای رسیدن به نظم نوین جهانی و تمدن نوین اسلامی محسوب می‌شود این نظم نوین اتفاقاتی که در جهان در حال اتفاق است را شامل می‌شود.

حجت‌الاسلام موسوی بیان کرد: اتفاقاتی که در منطقه و فلسطین در حال رویدادن است نوعی پیچ تاریخی برای بشریت و جهانیان بوده و اگر به سلامت از این پیچ تاریخی و خطیر به سلامت عبور کنیم می‌توانیم شاهد تحقق تمدن نوین اسلامی در زمان کوتاهتری از زمان موعد باشیم.

وی ادامه داد: اگر در این پیچ تاریخی مانند راننده‌ای که تمرکز حواس به حاشیه و یا خواب آلودگی دارد ممکن است ماشین اسلامی را از جاده خارج کرده و شاهد حوادث ناگوار باشیم، غفلتی که سیاست‌مداران در جنگ جهانی اول و دوم داشتند موجب عقب‌افتادگی ملل اسلامی شد.

مدیر مرکز اسلامی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: در زمان کنونی خطا و غفلت جایز نیست زیرا باعث عقب افتادگی صد ساله دیگر و عدم پیشرفت خواهد شد بنابراین نیاز است اندیشمندان و علمای شیعه و اهل‌سنت رسالت تاریخی خود را تحلیل، مورد تفکر قرار داده و محقق کنند.

وی گفت: در این نظم نوین جهانی فلسطین مسئله محوری جهان اسلام  طبق منویات مقام معظم رهبری فلسطین موضوع اول جهان اسلام است و در حال حاضر به موضوع اول وجدان‌های بیدار تبدیل می‌شود و این مسئله در نظم نوین جهانی تاثیر بسیاری خواهد داشت.

حجت‌الاسلام موسوی عنوان کرد: کمترین اثر این رویداد قطب‌بندی جهان به وجدان‌های بیدار و ظالم‌ستیز و وجدان‌های خفته و ظالم است، باید با هم‌اندیشی ببینیم جامعه روحانیت به عنوان مرجع دینی و تطهیری چه وظایفی برعهده دارد تا بتوانیم از این موضوع علیه مستکبران جهانی و ظلم استفاده کنیم.

وی افزود: ایران اسلامی به عنوان موتور متحرک تمدن نوین اسلامی و کشوری که اولین ایده‌های شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی در این سرزمین پاگرفته، همانگونه که در شکل‌گیری این تفکر نقش داشته نقش مهم خود را به درستی ایفا کند.

مدیر مرکز اسلامی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: علما و روحانیت در شکل‌گیری انقلاب مردم را به جنبش دعوت کردند و در تقویت ایران و تبدیل کشور به عنوان قدرت مطلق بین‌المللی باز هم می‌طلبد که کلام و سخن علما باعث وحدت و انسجام بیش از پیش مردم و همگرایی انرژی‌ها برای ایجاد ایران قوی شود.

وی ادامه داد: تمدن خبیث و کثیف لیبرال دموکراسی غرب تعریف زشت و غلطی از خانواده به دنیا ارائه داد و این تعریف موجب تضعیف بنیاد خانواده و تقلیل جایگاه مادر شده است تمدن نوین اسلامی می‌طلبد که ارزش خانواده احیا شود و مادر و خانواده به عنوان کانون اصلی تربیت انسان‌ها به جهان معرفی شود، اینجا هم نیاز است علمای دینی و روحانیت با کلام، قلم و سخنان خود به این مسئله مهم بپردازند.

انتهای پیام
captcha