برگزاری هفتمین کنگره بین‌المللی شعر و ادب فارسی در ارومیه
کد خبر: 4180146
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۳

برگزاری هفتمین کنگره بین‌المللی شعر و ادب فارسی در ارومیه

هفتمین کنگره بین‌المللی شعر و ادب فارسی که با هدف نکوداشت مقام استاد شهریار در ارومیه برگزار شد.

سیدمهدی قریشی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه ارومیه، حجت‌الاسلام سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه، در هفتمین کنگره بین‌المللی شعر و ادب فارسی که با هدف نکوداشت مقام استاد شهریار در ارومیه برگزار شد، با اشاره به اینکه شهریار یکی از بزرگترین شعرای معاصر است که در عرفان نیز جایگاه ویژه‌ای دارد، اظهار کرد: شخصیت این شاعر والامقام در تاریخ ایران اسلامی جاودانه بوده و خواهند ماند.

وی افزود: در فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص این شاعر والامقام نیز توصیفات بسیار خوبی به ویژه درباره ۳۰ سال آخر زندگی ایشان وجود دارد که باید بر روی آنها تعمق کرد، شهریار در این مدت، دوران عرفانی بسیار زیبایی را گذرانده و به انس با قرآن و معنویات و خودسازی پرداخته است و علاوه بر شعر ترکی، در شعر فارسی نیز زبانزد بوده است.

حجت‌الاسلام قریشی اظهار کرد: البته شعر فارسی شهریار بیشتر از ترکی بوده و اولین شعر این شاعر والامقام نیز به زبان فارسی سروده شده هرچند منظومه حیدربابا یک استثنا به شمار می‌رود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ادامه داد: شهریار شاعر متواضعی بود و دنبال نام و نشان نبود و برای خدا کار می‌کرد که همی امر موجب نورانی شدن چهره شهریار در کشور ما و ماندنی شدن او بوده است، شهریار در دوران بعد از خودش نیز معروف‌تر خواهد شد.

وی در مورد زبان فارسی نیز گفت: خدماتی که اسلام به زبان فارسی انجام داده، بسیار بدیهی و روشن است، همچنین شاهکارهای زبان فارسی نظیر مثنوی معنوی، گلستان سعدی، دیوان حافظ و صدها شاهکار فارسی مملو از آیات، روایات و مفاهیم قرآنی و اسلامی است که تاثیر زیادی در اسلام گذاشته است.

امام جمعه ارومیه اضافه کرد: اهالی کشورهایی نظیر هندوستان و پاکستان وقتی می‌خواهند حافظ و مثنوی بخوانند وضو گرفته و رو به قبله می‌نشینند و اسلام برای این مناطق به وسیله زبان فارسی معرفی شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی ادامه داد: یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند تعالی، بیان و نعمت سخن گفتن است که خداوند به انسان ارزانی کرده و اگر انسان توجه و عنایت کند، نظیری برای آن نمی‌تواند پیدا کند، معجزه دیگر خداوند متعال گویش‌ها و لغات مختلف در عالم هستی است که بیش از ۷۰ هزار نوع گویش و سخن ثبت شده است.

رئیس دانشگاه ارومیه گفت: شهریار از جمله شاعرانی است که هرگز به مانند او تکرار نخواهد شد و الگوی دانشجویان و اساتید هنردوست و ادبیات کشور است.

احمد علیجانپور اظهار کرد: اساطیر، دانشمندان و شاعران کشور ما در طول تاریخ ستاره‌های درخشان جامعه ایران در جایگاه‌های بین‌المللی بودند و همواره شاعران زیادی را در خطه خود پرورده و از این‌رو ایران خطه شاعرپرور ادبیات ایرانی است.

وی با اشاره به جایگاه شاعران در تفکر مدرن افزود: در طول تاریخ شاعران بسیاری داشتیم که در رشد فکری، اخلاقی و اجتماعی مردم موثر بودند و برای دانشجویان و اساتید هنر دوست و ادبیاتی در کشور ما و جهانیان الگو هستند، اندیشمندان، عرفا و فرهیختگان ما اغلب مواردی که برای نصیحت و هدایت جامعه بیان می‌کردند در قالب شعر بوده که ماندگار و جاودانه است.

رئیس دانشگاه ارومیه با بیان اینکه ۲۷ شهریور به نام روز شعر و ادب فارسی و بنام گرامیداشت استاد شهریار نامگذاری شده است، یادآور شد: هر سال در این روز در کشور ما و کشورهای فارسی زبان برنامه‌های فرهنگی برگزار می‌شود که امسال به دلیل برخی مشکلات این کنگره امروز برگزار شد.

وی با تاکید بر اعتلای اندیشه‌ها با وصف اشعار استاد شهریار افزود: شهریار شاعری جاودانه است که مضامین شعری او متنوع و در قالب عشق، عرفان، مرثیه، تعلیمی، طنز و مناسبتی بسیار بی‌نظیر است، می‌توان گفت که منظومه حیدربابا دانشنامه فرهنگ بومی مردم آذربایجان در نوع خود بی‌نظیر است.

علیجانپور با اشاره به شعر شهریار در خصوص حضرت علی(ع) گفت: «علی ای همای رحمت» و اشعار انقلابی شهریار نشان از علاقه این شاعر و تعهد او به نظام و انقلاب اسلامی دارد که باید در وصف او بگوییم شهریار شاعری است که تکرار نخواهد شد و جاودانه زیست و جاودانه ماند.

انتهای پیام
captcha